OT: Lodde messingplade med loddekolbe

Hej. Jeg har planer om at lave sådan noget her:

Til det her jeg købt en 75w loddekolbe med mejselspids

og dette kit, for at få noget flux.

Nu spørger jeg så, hvad skal jeg bruge salmiak og loddefedt til ?

Tillægsspørgsmål: For at lodde ø1,5mm rustfri fast på 1.5mm messingplade, er der nogen tricks jeg skal vide ?

På forhånd tak for jeres svar. Kai

Reply to
Basil

Personligt ., tror jeg ikke at den loddekolbe kan gøre det .. når man fx. lodder tagrende bruger de tit 150 watt kolber..

Og jeg ved at min 40W Har det bedst med elektronik ..

Mon ikke at der skal lidt GAS til ?

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

Hej Basil

Det er til at rense med så dit blylod kan hæfte på pladerne.

Det gør du ikke, rustfri tråd er ikke loddebar.

"Max" skrev i en meddelelse news:43c2cb45$0$84039$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Du skal finde noget loddetin med arax flus. så er selv rustfrit lodbart. en anden ting. brug en blæse lampe istedt for den loddekolbe. varm stedet op flyt flammen og på med loddetinnet. Jeg vil anbefale 629479 fra farnell. jeg kan ikke finde arax hos rs.

Jacob

Reply to
Jacob

Jacob skrev d. 09-01-2006 i meddelelse :

Problemet er en 2v, så det skal laves i stuen. Blæsebørgen er desværre bare udelukket. Hvis bare jeg kan få det hæftet, så kan jeg tage det med på arbejde og lodde den ordenligt. Kai

Reply to
Basil

Max skrev d. 09-01-2006 i meddelelse :

Hvordan ? Kai

Reply to
Basil

Køb en billig gasloddekolbe hos haraldnyborg. Den er rigeligt kraftig til din lodning. Glem at om at "hæfte" det og lodde færdigt senere.

Jeg kan da fint slippe af med at bruge en lille fiks gasloddekolbe i stuen. Blomster du, blomster!

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Henrik Mortensen skrev d. 09-01-2006 i meddelelse :

De har sån' en fætter til 30 eller 50 DK-dollars. Er den fin-fin ? Kører den på lightergas ? Kai

Reply to
Basil

"Basil" skrev i news: snipped-for-privacy@SPAMstarmail.co.za

Jeg tror den er for lille.

Smedebogen fra 1941 siger følgende:

Rustfast Staal af typen 18/8 kan loddes med Tinlod paa følgende maade:

  1. Loddefladerne pudses omhyggeligt med rent Smergellærred.

  1. Loddefladerne børstes grundigt nogle minutter med Rensevæske, der kan være:

Ren Saltsyre eller

50g Fosforsyre opløst i 50g destilleret Vand, eller 90g ren Saltsyre + 50g Jernklorid + 3g Salpetersyre.

  1. Umiddelbart efter udføres Lodningen på almindelig maade med Salmiakholdigt Loddevand og Loddetin med ca. 50% Tin + 50% Bly.

  2. Loddestederne neutraliseres omhyggeligt med Sodaopløsning.

  1. Loddestederne skures og skylles grundigt med rigeligt Vand, til enhver Rest af Rense- og Flusmiddel er fjernet

Tror ikke det holder, men du kan da prøve.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

"Basil" skrev

Brug en varmluftsblæser, sådan en til at fjerne maling med.

For lille

rens pladerne godt af med ståluld, og affedt bagefter med f.eks. rensebenzin, lod så med varmluift og loddetin.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Max" skrev i news:43c2d2bb$0$84023$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Enig

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Hej

Skal det holde, ja så er det et slaglod der skal til, men det laver man ikke i stuen.

Smør det på loddestedet når det er varmet lidt op.

Den hvide klods er til at gøre din loddekolbe ren i.

Men jeg tror ikke du kan lodde det fast med en 75 W kolbe.

Køb dig sådan en

eller noget der ligner, så har du også så du kan kandisere rørsukker på creme brulle'en.

Ja, den er god til dit formål. Vær omhyggelig med renheden af fyldestudsen, da du ikke kan rense dysen hvis du får skidt i den.

Jeg har to defekte, men begge har holdt et års tid med flittig brug.

Ja, lightergas....

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen