Akku til bore- skruemaskine

Hej ! For nogle år siden købte jeg en DeWalt bore- skruemaskine ved Harald Nyborg. Dengang var prisen vist omkring 700 kr. og inkluderede lader og to batterier. Disse to batterier er så småt ved at ha aftjent deres pligt - de holder ikke så længe. Jeg konstaterer at en ny bore- skruemaskine koster nu 878 kr og inkluderer stadig to batterier.

Batterietypen hedder DE9074 på 1300 Ah Kigger jeg på nettet konstaterer jeg, at to løse batterier incl. transport kommer op i samme pris. Min nuværende boremaskine fungerer udmærket og jeg har altså ikke behov for en til... Er det køb- og smid væk bølgen man kommer op og ride på her... Eller har jeg overset en billig forhandler af batterier.

Mvh Jørgen

Reply to
J W Nielsen

Hej Jørgen

Sådan har det altid været med akku værktøj, det er billiger at købe nye sæt på tilbud end at supplere de gamle.

--
Mvh

Trøst dig med at en typisk batteriboremaskine ikke overlever et nyt sæt batterier. :-/

Got the T-shirt :-(

Noget af årsagen til den "billige" pakkeløsning er, at batterier medfølgende et værktøj er afgiftsfritaget.

--
mvh
Orla Pedersen

Du har ikke overset noget, køb en ny maskine og gem den gamle, somme tider er det praktisk at have to, f.eks. bor i den ene og bitsholder i den anden.

Reply to
ABJ

Hej igen...

Ok - tak for input til jer alle... Og ja, måske kunne det være praktisk med to maskiner.

Mvh Jørgen

Reply to
J W Nielsen

Følgende er skrevet af J W Nielsen:

Så bare vent til der er gået 6-8 år, så har du 3-4 maskiner men kun 2 batterier ;o)

--
Med venlig hilsen

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark
Reply to
Andersen [3650]

Kommer an på hvad 'billig' er. Jeg har fundet det her som jeg selv overvejer:

Hvilket er ca. 460,- for 2 stk. 2Ah akkuer, incl. levering til DK.

Problemet med de batterier jeg har i dag er at det er Ni-CD, og derfor selvaflader, hvilket er p....irriterende at den er 'flad' hver gang jeg skal bruge den. Og de holder ikke så længe med det sjatladning, som de får hos mig. Derfor vil jeg enten købe, som minimum Ni-MH, eller skifte helt til Li-ION.

-Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen

Hej Bo

Dine holdbare akkumulatorer er her!

Kig f.eks. på disse 2 DeWalt produkter/produktlinjer med LiFePO4 / LFP / nanofosfat-akkumulatorer fra A123Systems, som burde være væsentlig bedre end NiMH og "Standard" mangan eller kobolt baserede Li-Ion:

DEWALT Nano DC927KL 18 V/2,0 Ah. Li-lon:

Citat: "...Eksklusivt Nano-Phosphate Li-Ion-batteri sikrer 2000 genopladninger - mere end dobbelt så mange som NiCd/NiMH-batterier..."

36 Volt slagboremaskine DC901KL:
Citat: "... # Eksklusiv Nano-Phosphate Li-Ion-batteri sikrer 2000 genopladninger - mere end dobbelt så meget som NiCd/NiMH-batterier # Batterier producerer 36V kraft med samme vægt som et 18V NiCd/NiMH-batteri ..."

Disse celler burde gøre akkumulatoren væsentligt mere holdbar og de anvendes i ovenstående produkter:

A123Systems:

Citat: "...Curent test projecting excellent calendar life: 17% impedance growth and 23% capacity loss in 15 [fifteen!] years at 100% SOC [State-of-Charge], 60 deg. C..."

A123Systems: Technology; tryk på grøn "Thousands of Low Rate Cycles" under billede lidt til højre:

-

I øvrigt har i hvert fald 36V LiFePO4 DeWalt indbygget akkumulator intelligens:

Mini-HowTo - Disassembly of a DeWalt 36v Battery:

Citat: "... Here is a close-up view of the balance connectors. There is one on each side of the pack. ... Once the 2 wires are de-soldered, the entire module can be lifted off the battery pack. Here is the underside of the charger module. You can see the red and black power leads, a temperature sensing probe and the 2 balance connectors. ... Here is a close-up of the A123 Designation, Logo, Part Number and date of manufacturer. ..."

13 a123 Systems LifeP04:

A123 Worlds Smallest VS. "Strongest" 12V Jumpstart battery:

Electric Dragster with A123 Li-Ion Pack Sets Record:

T-Rex 600 A123 8S (8S=8 celler i serie):

Elcykel laver sorte mærker på asfalt: X5404 Crystalite Burnout 66v A123 50 Amps:

The Killacycle & Scotty Pollacheck 7.82 @ 168 MPH:

Killacycle New World Record 155 MPH!:

Søg f.eks. på youtube efter: dewalt 36v A123

-

Sikkerhed:

LiFePO4:

Nail penetration testing A123 Li-ion:

September 21, 2008, LiFePO4 Batteries: A Breakthrough For Electric Vehicles:

Citat: "... Here?s a list of all the advantages of LiFePo4 batteries: * Safe technology ? will not catch fire or explode with overcharge ... * Does not suffer from ?thermal runaway? * Can be used safely in high ambient temperatures of up to 60C [Celsius] without any degradation in performance ... * Can be safely rapidly recharged ? when fully discharged can be brought to a state of over 90% fully charged in 15 minutes ..."

-

Standard Li-Ion:

Exploding Laptops on Good Morning America:

.

Nail penetration testing Standard Li-ion:

Modify Li-Po Battery Nail Penetration Test:

Lithium Polymer Battery Explosion's (liposack):

-

Omtale:

  1. sep 2008 Fremtidens mobilbatteri er med litium-jernfosfat
    Citat: "... LFP-producenten A123 leverer blandt andet til [nogle produktlinjer!] Silvan-klassikere som Dewalt og Black & Decker, og også håndværktøjer fra Bosch får kraft fra LFP-batterier. ... »De kan simpelt hen tåle mere "mishandling" og hård opladning. Hvor andre materialer bukker under for mekanisk stress og "krakelerer" efter omkring 500 cycles, så kan LFP angiveligt klare mere end 2.000-3.000 ladecycles, før det giver op,« siger Per Jørgensen Møller. ..."

-

- -

Nyeste LiFePO4 udvikling - kan vistnok ikke købes pt.:

  1. mar 2009, Gennembrud i batteriforskning giver lynopladning på få sekunder:
    Citat: "... Derfor valgte de at arbejde videre på en anden type, nemlig lithium-jern-fosfat blandingen, som har langt bedre termiske egenskaber og derfor kan belastes hårdt. Desuden er den billigere og mere miljøvenlig. ... Dermed bliver lithium-jern-fosfat batterier med ét slag en brugbar teknologi til elbiler.

Det bedste er, at de materialer, der er i brug, er de samme, som industrien bruger på lithium-jern-fosfat batterier i dag. Det er kun fremstillingsprocessen, der ændres. ..."

11 March 2009 Lithium batteries charge ahead. Researchers demonstrate cells that can power up in seconds:
Citat: "... That seemed to be the case for lithium iron phosphate (LiFePO4), a material that is used in the cathode of a small number of commercial batteries. But when Ceder and Kang did some calculations, they saw that the compound could theoretically do much better. Its crystal structure creates "perfectly sized tunnels for lithium to move through", says Ceder. "We saw that we could reach ridiculously fast charging rates." ... The authors helped the ions by coating the surface of the cathode with a thin layer of lithium phosphate glass, which is known to be an excellent lithium conductor. Testing their newly-coated cathode, they found that they could charge and discharge it in as little as 9 seconds. ..."

-

- -

Til sammenligninger:

-

"Standard" mangan eller kobolt baserede Li-Ion (som også sidder i mange bærbare og mobiltelefoner...):

How to prolong lithium-based batteries:

Citat: "... A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. ... The speed by which lithium-ion ages is governed by temperature and state-of-charge. Figure 1 illustrates the capacity loss as a function of these two parameters...

25°C...[100% State of charge]...80% after 1 year 40°C...[100% State of charge]...65% after 1 year ..."

-

NiMH:

Isidor Buchmann: Chapter 8: Choosing the Right Battery:

Citat"...The NiMH offers good value for the price but falls short in expected cycle life. Although excellent when new, the performance trails off quickly after about 300 cycles due to decreased capacity and rising internal resistance..."

/Glenn

Reply to
Glenn

tir, 06 04 2010 kl. 08:13 +0200, skrev Bo Andersen:

Eller har=20

417518
.

ION.

Jeg l=E6rte et trick af en gammel h=E5ndv=E6rker: Skruemaskinen (eller hvad= det nu er) efterlades altid mellem opgaver med h=F8jre/venstrel=F8bsknappe= n i midterstillingen. S=E5 er der ingen kontakt til batteriet, og afladning= en g=E5r m=E6rkbart langsommere.

Mvh En anden J=F8rgen

Reply to
Jørgen Mangor Iversen

Hejsa,

Og uanset hvilken løsning du så vælger:

Hvis du vil have dine batterier til at holde lidt længere end alt for kort tid, sætter du dem til opladning _så snart_ du kan mærke momenttab ved f.eks iskruning af skruer. Venter du med opladning indtil patronen overhovedet ikke kan drives rundt mere, har du ødelagt batteriet.

Hintet er polvending på den eller de celler der har den laveste kapacitet.

/Claus

Reply to
Claus

Hmm! Jeg tror ikke på at nogen boremaskine, eller andet værktøj, hat forbindelse mellem motor og batteri, hvis knappen ikke er trykket ind!! Det er vist en aprilsnar!

finn

Reply to
Cykelsmeden