Opladning af fjernstyret fly!

Hej

Håber mit spørgsmål kan accepteres i denne gruppe, ved ikke lige ellers hvor det kunne høre hjemme!

Jeg har købt et fjernstyret fly (et billigt et af slagsen) som bruger 6 x

2/3 AAA Ni-MH batterier i en pack. Batteriet er altså på 7,2 v og åbenbart kun på 350 mAh. Laderen der følger med står til at have følgende output: DC 7,2v 250mA.

I manualen står der at batteriet skal lade 4 timer for at være opladet men såvidt jeg kan regne ud, kan det vel ikke tåle mere end 1½ time da jeg går udfra at output er pr time! Kan i bekræfte eller afkræfte dette? Batteriet var i hvert fald rimelig varmt da det havde ladet 1½ time og derfor tog jeg det fra.

Dog vil det jo være lidt surt hvis jeg aldrig får det optimale ud af batteriet hvis det egentligt kan klare 4 timer

På forhånd tak for svar!

Reply to
Kristian

Den Sat, 04 Jun 2005 10:12:35 +0200. skrev Kristian:

Hvilket fortæller at laderen max. kan give 250mA ved 7.2v uden at brænde af. Det fortæller dig ikke at den propper 250mA igennem din batteripakke.

De 4 timer fremkommer forhåbentlig ud fra fabrikantens erfaringer med den gennemsnitlige ladestrøm som din lader i realiteten propper igennem batteripakken. Jeg har på fornemmelsen at der ikke er meget intelligens i din lader; det er formodentlig bare en billig lysnetadapter med et stykke ledning på. Med disse adaptere kan man aldrig oplade batterier optimalt. Det kræver konstant strøm hvilket jfr. Hr Ohm betyder variabel spænding. Man lader så med 1/10 kapacitet i 14 timer d.v.s i dit tilfælde med 35mA.

Hvis du bliver bidt af sporten, og ikke ruinere dig selv ved at ødelægge batterier skal du nok se dig om efter en god lader f.eks

se batterier til RC/ladere/Ansmann ACS410T

På siten er der også en meget informativ FAQ med alt hvad der er værd og vide om batterier

Velbekomme

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

"Kristian" skrev i en meddelelse news:42a16272$0$653$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Har du købt det af forsvarschefen? Det siges, at han har et billigt et til salg.

;0)

Reply to
Jim