Opamps !?!?

Hej

Jeg sidder og leger med et pizo rystelses element ...

Elementet giver ca 5mVpp ud når man ryster med det og resonere ved en bestemt frekvens ...

man opfordres til at måle fra ca. 40Hz til 10Khz da kurven er mest jævn her jeg har derfor lavet et båndpas filter til den.... som man kan se på diagrammet ...

Mit "Problem" er at jeg er nød til at køre +3V og stel på de LMV358'ere (det skal køre på batteri) så jeg kan ikke køre med negativ spænding. Det jeg er usikker på er om kredsløbet vil virke da jeg ikke kører +/- spænding når signalet svinger omkring nul både ved høj pas filtret og ved pizo resonatoren ?

Er der nogen af de klogere hoveder som kan hjælpe mig lidt videre?

M.v.h. Lasse :o)

Reply to
Lasse Madsen

til

(det

er

IC-kretsene koplest til GND. For resten av "GND" tilkoplingene bør du skape ent spenningspotensiale som er VCC, 3V / 2 = 1,4V ;-) Fra GND, to dioder i serie, 1N4148, og 1K til +.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald.

Selvfølgelig ! Virtuel stel :o) hvorfor tænkte jeg ikke på det ....

Jeg er desværre lidt i tvivl med hensyn til filterne men kan jeg narre dig til at verificere det nye diagram ?

Tusinde tak ! og med venlig hilsen Lasse

Reply to
Lasse Madsen

I mange tilfælde laver man virtuelt stel med to modstande. Så er man ikke afhængig af forsyningsspændingens størrelse. Og da du ikke skal trække noget videre strøm i det, er det fint. HUSK: uanset hvd du laver midtpunktet, skal du har det afkoblet signalmæssigt til stel, med en passende kondensatan

For meg ser det ut til at du har skillet GND og jord riktig. Jeg ville ha kallet dem med andre navn; LM358 bruker visst V+ og V-. Det er mulig "EAGLE" skaper krøll, fordi GND og Jord han oppfattes som synonome begreper, men det finner du ut av.

Jeg er ingen ekspert på filterdesign, og vil nødig diskutere designet ditt ;-(

HM

Reply to
Harald Mossige

noget

skal

Ja, eller man kan lave virtuelt stel med en spændingsdeler (afkoblet) efterfulgt af en op-amp koblet som spændingsfølger -> lav impedans. Er pladsen trang, kan man sågar købe en integreret, tre-benet IC beregnet til formålet såsom TLE2426CLP (Texas).

-- TA

Reply to
TA