On/Off Switch til parallelport

Hej ng.

Jeg kunne tænke mig at nørkle et lille kredsløb sammen, der gør det muligt at sætte en on/off kontakt på parallelporten - dvs. on vil give en høj bit på porten og off vil give en lav bit.

Nogen der ved hvordan og gider at hjælpe?

Klaus.

Reply to
Klaus Petersen

Afsnittet omhandler godtnok et program som kan styre et HD44780 LCD, men kan nok hjælpe dig i den rigtige retning med selve kontakt-delen :)

Derefter skal du så have lavet en stump software der kan aflæse dine input.

--
-jens
RSV1000 '99

en modstand på 10K til +5V og en kontakt til stel, så har du en on/off indgang. følgende ben er indgange: 10, 11, 12, 13, 15 Ps. ben 11 er inverteret

--
Calle
Reply to

Hvornår opfatter computeren bit'en som tændt? (hvor meget spænding skal der til...?)

Hvad vil det få af betydning i praksis?

Reply to
Klaus Petersen

At benet skal være højt for at du får en 0-bit, og omvendt...

Brian

Reply to
Brian Lund

helst de 5V som computeren kører med på porten, for at undgå at den preller

at den virker modsat

--
Calle
Reply to

Hejsa,

Den er 10k modstand er ikke nødvendig - den er allerede monteret sammen med par.-portdriveren.

Så en afbryder fra hvert data- (kontrol) ben til stel, sammen med en konfiguration af dataporten til input, og det er kørende.

/C

Reply to
Claus

Har været udsat for at det ikke virkede uden modstanden. Jeg fik falske signaler

--
Calle
Reply to

med

Ikke nødvendigvis, men ofte.

Hej Calle,

Jo, så kunne det jo være interessant at vide, hvad det 'koster' (i mA) på netop den ustabile maskine, at trække en port, konfiguretet som input, lav ??

/C

Reply to
Claus

Så du vover den påstand (?!) at nogle par.-porte leveres som o.c. ?? - og man så alene baserer sig på den perifere enheds pull-up ??

/C

Reply to
Claus

Claus skriver:

Open collector på en indgang ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

med

Hm... ved du tilfældigvis hvordan man konfigurerer den til input?

Hvad så hvis der ikke allerede er en modstand i kredsløbet?

Så brænder den vel af... ?*

  • skal vist lige nævnes at jeg ikke er elektronik ekspert
Reply to
Klaus Petersen

Klaus Petersen skriver:

Beyondlogic.org

nope.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

som før skrevet, er det kun 5 af benene der er input, de er fast konfigureret.

--
Calle
Reply to

kan ses her:

Calle
Reply to
Calle.

Det er også faktum, der skabte forvirring da han snakkede om at skulle konfigurere den til input.

Med det udtryk forstår jeg at lave vende datapins (0-7) fra output til input.

Reply to
Klaus Petersen

Det kan man vistnok på nogle porte! Har aldrig prøvet selv. Se selv her:

Calle
Reply to
Calle.

Det kan man på stortset alle nye paralellporte :)

Alle dem jeg har haft siden 2000 ihvertfald, at jeg så ikke har haft noget at bruge det til endnu er en anden side af sagen...

Brian

Reply to
Brian Lund

Ja men hvordan gør man ang. programering, det må jo være en anden adresse der skal kigges på. Da der så er flere indgange, må der også være mere bit

--
Calle
Reply to