Målekabel

Hej kloge hoveder

Jeg skal have lavet mig et par kabler til et Pico scope, og regner med at bruge RG58, der i den ene ende bliver splittet i 2 bananstik. Vil RG58 fungere til dette formål, eller er der noget jeg skal have i baghovedet ?

Martin, kun en dum smøregravsindianer :)

Reply to
Martin Bjerre

"Martin Bjerre" skrev i en meddelelse news:4aa146bf$0$36571$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nej, det duer ikke. Du skal have fat i en oscilloscop probe. RG58 egner sig ikke til målekabel p.g.a. for meget capacitet. På en probe er der en trimmer hvor du kan udballancere målekablet.

--
MVH.
Finni

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:4aa15224$0$36572$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Målingerne kommer til at ligge omkring 20V og max 20kHz, vil det så stadig udgøre et problem ?

Martin

Reply to
Martin Bjerre

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:4aa15224$0$36572$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Skulle nok have fortalt at målingerne kun skal foretages på biler......

Martin

Reply to
Martin Bjerre

"Martin Bjerre" skrev i en meddelelse news:4aa15599$0$36578$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Så er jeg nødt til at spørge om hvorfor du bruger et scope. Hvad er det du vil måle?

--
MVH.
Finni

"F.Syndergaard" skriver:

Picoscope er et "computerscope", det vil sige at man kan lave nogle ret lange datalogninger.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, er den udgave Martin har specielt designet til måling på biler.....

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Det er jeg helt med på. Men om han kan bruge antennekabel som måleledning afhænger jo hvad han vil måle. For nu at vende tilbage til det oprindelige spm.

--
MVH.
Finni

Det gælder vel bare om at impedanstilpasse kablet til indgangsimpedansen på oscilloskopet, og afhængig af hvilken frekvenser man vil måle, kan man vel så indregne kablets impedens i den resulterende frekvensrespons.

Reply to
Edward Jensen

Jeg har svært ved at se at det skulle blive et stort problem at benytte omtalte kabel hvis elles længden ikke bliver for lang.

Hvis du har behov for en længde på 10 meter, så lav en sådan og lav en på 1 meter og sammenlign, så ved du lidt om kablets indfløydelse på måleresultatet.

Jeg erindre at nogle måleledninger på tekniske skoler er RG58 og det gav ikke andledning til bekymringer omkring måleresultatet og slet ikke hvis vi bare taler LF.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:4aa177ac$0$36580$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg bruger scope for at kunne afsløre "huller" i banen på feks et speederpotentiometer, dysetider, tasteforhold på ventiler, og signaler fra både hall og induktive givere. Det skal også bruges i forbindelse med at sammenligne signaler fra feks krumtapgiver og knastakselgiver, for at se om de er synkroniseret. Når behovet melder sig, vil det også blive brugt til CAN-bus signaler.

Martin

Reply to
Martin Bjerre

"Martin Bjerre" skrev i en meddelelse news:4aa1f548$0$36565$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det burde kunne klares med RG58. Du vil ikke få helt korrekte målinger, men du vil kunne få brugbare målinger.

Her begynder det så at knibe. CAN bus kan være en PITA at måle på pga. nålepulserne det kører med. Der er skrevet lidt om det her:

Jeg tror ikke du vil blive tilfreds med de målinger du laver på CAN med RG58 som målekabel.

Tror du bliver nødt til at bide i det sure æble og få fat på nogle rigtige prober, først som sidst.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4aa2444b$0$36579$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er ikke så meget fordi jeg ikke vil bruge rigtige prober (har allerede

1) det er mere fordi jeg har en kuffert med forskellige stik og adaptorer, beregnet for autobranchen, og de ender alle i hun-bananstik, og derfor ville det være dejligt nemt at lave et kabel selv (og få det i den længde jeg vil) Jeg prøver mig frem, tak for svarene.

Martin

Reply to
Martin Bjerre

Kunne du forklare det lidt nærmere......., "impedanstilpasse kablet til indgangsimpedansen"???? Hvordan ville du gøre det i praksis?

Mvh Torben

Reply to
Torben Wridt