Long Range - Laser afstandsmåling

"Johannes" skrev i en meddelelse news:463f30c2$0$2092$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg tvivler stærkt på at det kan lade sig gøre. Jeg mener at huske noget med "indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel" fra fysikundervisningen mange år tilbage, men mon ikke det stadig gælder. Jeg tvivler derfor på at du kan få reflekteret laserstrålen så den kommer tilbage til dig igen ;o)

Reply to
Allan Soerensen

øhh... spejlene blev sendt op med Apollo 11, 14 og 15 - altså ikke før månelandingerne... skulle de bare kaste dem ned eller? sjovt du linker til noget som slet ikke omtaler det du skriver... :-)
--
mvh
Rasmus

"Johannes" skrev i en meddelelse news:463f3a86$0$2100$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Der taler vi om en afstand på op til 200m. Du taler om en afstand på 5 Km. Prøv lige at regn på hvor meget en indfaldsvinkel på blot 1 grad betyder ved den afstand ;o)

Jeg taler ikke om spredningen, men om den vinkel du rammer "spejlet" med. Rammer du flyet med en vinkel på 1 grad, spejles den også med 1 grad og dermed rammer den langt fra dig når afstanden er 5 Km. Din ide vil kun virke, hvis du rammer nøjagtigt vinkelret på dit spejl.

Reply to
Allan Soerensen

Vi er vist ude efter noget gratis konsulentbistand, he he.

--
MVH.
Finni

Johannes skriver:

Jeps.

Hvis du er heldig at du overhovedet kan se det. Desuden vil lyset spredes i mange forskellige retninger og det enste glimt du kan se er det lys der kommer tilbage til dig. Alternativt, er der skyet, vil dit "glimt" kunne ses tydeligere i tågedisen.

Og, hvor kraftig et lys vil der være tilbage med eksempelvis en 10W laser, nrå lyset er spredt til 5 meter i diameter og har ramt "1 million-milliard" støvpartikler i luften på vej derop ?

Hvilke fly er det du vil måle på ? Fortæl noget mere.....

Personligt ville jeg gå efter radarbølger i stedet. Det gør dem der har med fly at gøre også..

Du skal vel osse sikre dig, at det ikke trigger eventuelle automatiske våbensystemer på kampfly :-)

i teorien?? jamen det må blive et ja... i praksis - nej... :-)

--
mvh
Rasmus

"Johannes" skrev i en meddelelse news:463f5b86$0$2111$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Godt det ikke er mig der skal lægge øjne til et evt mislykket eksperiment.

Der er lidt læsning her:

Desværre ved jeg ikke noget om hvor kraftig en laser der blev anvendt, med målehøjden var vist ca. 30 km.

--
mvh Uffe
Reply to

"Johannes" wrote in news:463f30c2$0$2092$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Hej Johannes

Ja det kan lade sig gøre, jeg har igennem flere år undervist i laser afstands målere inden for forsvaret, men der er flere problematikker du skal overveje:

  1. Jeg kender 2 laser afstandsmålere, en der måler ud til 10 km og en der måler ud til 20 km, og de har en effekt på (hold nu fast) ;-} henholdsvis 1 og 2 Megawatt, og ja jeg mener Mega watt, pulsen er bare meget meget kort. så du skal bruge en meget kraftig laser som kan afgive en meget kort puls.

  1. Der skal laves noget målfølger og det er nok egentlig det jeg vil antage som værende det sværeste, normalt vil der jo blive anvendt en radar til det formål.

  2. Med lasere af den kaliber er der nogle temmelig strikse sikkerhedsregler der skal overholdes, sådan en laser nøjes ikke med at brænde et hul på nethinden, den opvarmer væsken i øjet så meget at man risikere en sprængning af øjenæblet.

Men som sagt den slags udstyr findes, du kan evt se her på producentens hjemmeside :

Mvh

Martin

Reply to
Slaine

- den i det danske forsvar standard udleverede til Spejder, Panserværn og Opklaring LAM ( LaserAfstandsMåler ) _må_ i fredstid kun skyde op til 2 kilometer, og er der forsynet med et filter der kun slipper 6% af lyset igennem svjh. Uden filteret ( krigstid ) kan obj. "skyde" op til 10 kilometer, og vi eksperimenterede med diverse "mål". Det blev dog _skarpt_ instrueret, at vi ikke måtte "skyde" mod noget levende, da øjen jo kunne være i fare, det _er_ jo laser... Min soldatertid var i 96-97-98 - mon ikke der teknologisk er sket noget siden???

Vores største problem var, at der skulle en meget støt hånd ( LÆS..: en holder, stativ e.l. ) for at kunne ramme precis't i kikkerten på lang afstand.

Nøjagtigheden på LAM var +- 2 meter indtil 2 kilometer, og +- 5 meter på indtil 10 kilometer...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to

Johannes skriver:

Bare du så ikke rammer et stort støvkorn i luften.....

Pas.

Nej, det er alt for besværligt med laser.

Jeg tror at du skal langt højere op.

Jo, men du kan vel næppe få lov til at sætte et spejl ind på andres fly ?

Men lettere at detektere for terroister.

Kig evt på lasermåling af fart.

jamen tak for det - jeg ved nu ikke hvorfor du skriver det til mig? :-)

--
mvh
Rasmus

KNEP... - fordi en lille fedtet narrøv i USA som er halvdygtig til programmering ikke engang endnu har fattet at lave enten et logisk interface eller et mentalt afkodende interface til sine små fedtede programmer... *SS

Sorry, man skulle nok ha trykket svar til gruppe istedet for besvar...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to
Lars Nielsen

niks... bare ha stået på der rigtig indlæg da du trykkede "svar til gruppe" :-) men ellers ja ja og ja... :o)

--
mvh
Rasmus

Jeg tror spredningen blir altfo stor Jeg synes du skal tenke over å bygge inn noen "raderreflektorer" av speil (neofent glass?).

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej NG

Jeg skal have lavet et system hvor man kan afstandsbedømme rigtige fly..

Det skulle virke på denne måde:

  1. En Laserstråle bliver sendt afsted mod flyet. (Evt moduleret ?)
  2. Strålen rammer flyet, bliver reflekteret tilbage.
  3. En sensor opfanger laseren dividere tiden med 2 osv, og man får afstanden læst ind på en pc.

Nogle der kender nogle færdige systemer, specielt sensor+software? Eller hvilken slags sensorer skal man bruge?

Kan det overhovdet lade sig gøre, skal der sensor/speciellt spejle på flyet?

- Skal virke ved feks 5 kilometers afstand, og indtil flyet lander.

-- Med Venlig Hilsen Johannes -

- Alt i Lasere!

Reply to
Johannes

Hvordan virker en alm 200meters laser afstandsmåler som denne så?

Det har jeg tænkt på - men når den nu rammer et stykke metal på flyet, tror jeg laserstrålen bliver spredt i mange retninger, så man kan se det som et lysglimt, som kan opfanges med kamera el et eller andet zoom sensor?

  • laserstålen spreder sig 1mm per meter, så ved 5KM er strålen ca 5meter i diameter.

Ellers kan man måske montere et spejl der reflekter laseren, i samme retning som den bliver ramt?

Ligesom de månefartøjer man sendte op før månelandingen, med et specielt spejl på, så man kan måle afstanden til månen ret præcis hvert år, med en kraftig laser.

Så det må da være muligt ;)

-- Med Venlig Hilsen Johannes -

- Alt i Lasere!

Reply to
Johannes

Woops, tænkefejl :) Det var også nogle russiske ubemandende som landede, og rigtigt nok efter månelandingen.

"The unmanned Soviet Lunokhod 1 and Lunokhod 2 rovers carried smaller arrays. Reflected signals were initially received from Lunokhod 1, but no return signals have been detected since 1971, at least in part due to some uncertainty in its location on the Moon. Lunokhod 2's array continues to return signals to Earth"

Det har da meget med "long range" laser afstandmåling at gøre ;)

-- Med Venlig Hilsen Johannes -

- Alt i Lasere!

Reply to
Johannes

Hej,

Bare en eller anden slags sensor, kan "se" et lille glimt, er det nok, så vil man jo kunne måle afstanden.

Hvilken slags sensor bruges i alm laser afstands målere?

Hvad med 1 KM, det vil vel være langt mere overkommeligt?

Tror faktisk ikke man behøves mere end 1W for at nå 5 KM(Som så bliver 10 KM), men det komme da an på nogle forsøg.

retning

Det er et firma der laver Anti-terror + tracking produkter til fly, der kigger på om det kan lade sig gøre at lave afstandsmåling med lasere. Det er svjv til militærfly.

Ja, det vil jeg også umiddelbart mene, er smartere.

-- Med Venlig Hilsen Johannes

Reply to
Johannes

Hehe Godt det ikke er mig der er "beta" tester ;-)

Jeg prøver bare at finde ud af om det er muligt i teorien, at lave.

-- Med Venlig Hilsen Johannes

Reply to
Johannes