LM317 Støj

Jeg sidder og rodder med en svævende LM317L opstilling. Jeg får noget meget højfrekvent støj på udgangen, det ligner trekanter med en frekvens på cirka 8 Mhz. Er det noget støj der kommer udefra, eller er det regulatoren? Støjen er opgivet i dataarket (10Hz til 100kHz) som værende typisk 0.003% af Vout (cirka 300 V). Trekanterne har cirka 2.5 mV amplitude, så de skulle ligge lavere en den typiske støj...

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Kim Johan Andersson skriver:

Din 100nF på udgange, kvælder den det ikke ??

Det bedste resultat er indtil videre 100nF og 47 nF parallelt, men der er stadig ca 1.5 mV tilbage.

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hvad måler du de 1.5mV med? Ikke et skop vel, for det svarer til ejenstøjen af de fleste skoper. Og bare probe problemer med 1.5mV er lette at få.....

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

Skop og multimeter giver cirka samme resultat, der er ingen støj når proben er kortsluttet, det er lige så godt som at sætte indgangen til GND.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

"Kim Johan Andersson" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@odense.kollegienet.dk...

Hej! Kan du beskrive lidt nærmere hvordan du har gjort den svævende?

Torben

Reply to
Torben Wridt

Cirka sådan:

NPN LM317L Vin ----C E----In Out---|---- Vout | B | R ---+-------------|

Reply to
Kim Johan Andersson

Hej Kim

proben er

Har du afkoblet ADJ benet ??

Må jeg anbefale "Andy's ASCII Circuit"

:-)

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jesper G. Poulsen

Jeg skjønner ikke helt ditt skjema, men vil anta at strømmen gjennom Zenerdioden vil gi støy. Etter som jeg ser det er det ingen avkobling av denne? På utgangen må det sitte noe større enn 0,1 uF. Jeg pleier gjerne å bruke samme type kondensator over spenningsdeleren som over utgangen. Minst

10 uF tantal eller for sakte oppstart, ca 100 uF lytt med gode HF egenskaper. Du sier heller ikke om det er med belastning denne støyen oppstår. Er den uten, og du tydelig ser rester av en spesiell frekvens, ligger nok problemet i for liten utgangskondensator.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Ja, der er afkoblet med 2 x 1 uF og en 680pF. Problemet var tilsyneladende at modstanden til ADJ var koblet på OUT banen for langt fra OUT benet.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Det prøvede jeg, men der var tilsyneladende ingen forskel, løsningen var ADJs modstand til OUT, som beskrevet i svaret til Max.

Støjen var hverken lastafhængig ( i hvert fald ikke inden for det ønskede anvendelsesområde) eller lod sig påvirke ret meget af udgangskondensatorens størrelse. Da forsyningen skal give 270V ud har jeg holdt mig til MKT kondensatorer på udgangen og ADJ afkobling.

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Reply to