Led

Har spænding fra 5V til 60Vdc Ved denne spænding variant ønskes en Led (1.8V 2mA) tilsluttet. Således at Led hele tiden vil havde samme lyse-intensitet ved 5 til 60Vdc. Er der nogen der kan hjælpe med et diagram eller Web-link.

--
Med venlig hilsen
Monie

Monie Jacobsen skriver:

Altså skal du bruge en konstantstrømsgenerator.

Jeps, min private hjememside.

Overvej dog lige hvor meget strøm du skal bruge til dioden og hvor meget effekt der bliver afsat i konstantstrømsgeneratoren ved 60 volt....

Du skal nok ikke bruge BC547 ved 60V. Det går muligvis godt, men databladet siger 45V.

Hvis man bruger en højeffektiv LED, kan man nøjes med 5mA til det meste, og så kan der max afsættes 0.3watt i transistoren. Bruger man en trad LED er 25mA måske mere passende, kommer man op på ca 1.5watt, og det ligner noget med en køleplade.

Bo Bjerre skriver:

Det er jeg klar over.... :-)

Monie Jacobsen skriver:

Velbekom

Men det må du jo så til :-)

Hved er for mgeet effekt ? Det er såmænd et spørgsmål om at vælge de rigtige komponenter og sørge for at de kan komme af med varmen......

Tak Klaus

Jeg har selfølgelig ikke beregnet hvor meget effekt der bliver afsat i konstantstrømsgeneratoren ved 60 volt. Det er heller ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, uden at der bliver afsat for meget effekt.

Mvh Monie

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Bo

Nu skriver Monie jo 2 mA, så ved 60 Volt bliver det 130 mW.

Hej klaus Se kommentar i teksterne nedenfor.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Den effetkt der afsættes ved max 60Vdc i transidtoren.

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Max

Ja min Led bruger kun 2mA Derfor mener jeg ikke der afsættes så meget effekt. Men du har jo beregnet dette.. Ok

Mvh Monie

"Max" skrev i en meddelelse news:447be6bb$0$2097$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Et spørgsmål mere!

Hvordan laves eletronik strømbegranser, så en motor Max får 5Amp Bedst hvis strømmen kunne blive regulerbar fra 0-10Amp ved 24Vdc

Vil du være behjælpelig med et diagram. Så vil jeg gerne havde at du sender det til mig;-) Min E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Med venlig hilsen Monie

"Monie Jacobsen" skrev i en meddelelse news:447bd644$0$27602$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Typisk: jeg læser ikke opgaven, inden jeg svarer. Håbe min uddybning kan være til almen oplysning :-)

Hej Monie

Jeg vil anbefale dig at få nogen til at vise dig en PWM styrring til den motor, at lave en strømbegrænser vil medføre at du skal brænde en 200-300 Watt af i varme, og det går slet ikke.

Har du prøvet

på LED siden.

Design kredsløbet som "T (DC)" og gør så R2 lidt mindre og check på analyze siden.

Reply to
HKJ

Tak HJK Har hente programmet. Vil nu arbejde vider med projektet ;-)

Med venlig hilsen Monie

"HKJ" skrev i en meddelelse news:447c6524$0$60780$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Reply to
Monie Jacobsen