LCD skærm flimrer når kold

Hej NG,

Jeg har en ældre LCD-skærm af type MultiQ. Problemet er at den flimrer utrolig meget når den er kold (læs: første 5-10 min.).

Kan man generelt sige om det er en kondensator eller transistor der er 'gået'? Jeg ved at jeg kan teste med kuldespray, men det ville være rart at vide hvad jeg skal gå efter.

-- Med venlig hilsen

Thomas Remmer Larsen

- sommerhusferie ved den danske Riviera!

Reply to
Thomas

Er det lyset der flimre, eller er det selve billedet?

-- Thomas

Reply to
Thomas Demant

Det er normalt baggrundsbelysningen der er ved at blive dårlig, så begynder den at have svært ved at lyse stabilt mens den er kold. Til sidst dør den helt. Der er ikke så meget at gøre ved det, det er i hvert fald for dyrt at skifte det. Men for at være sikker på at det er det, så kan du prøve at skrue op og ned for lyset, mens den flimrer, så bør flimmerfrekvensen ændre sig, det gjorde det på min gamle skærm.

/Hauge

Reply to
Hauge

Du kunne jo prøve at skifte alle lytterne i inverteren til røret, men jeg tror også mere på det er røret... lytterne er jo en billig del at skifte og så håbe på de er lidt døde

Kasper

Reply to
Repzak

Hej igen,

Det er ikke lyset, men hvis jeg ændrer opløsningen til 800x600 flimrer den ikke, kun ved højere opløsninger....

-- Med venlig hilsen

Thomas Remmer Larsen

sidst

Reply to
Thomas

Ved det godt, sådan opførte min sig også, men så prøv at skifte refreshrate på billedet, så den ved 800x600 er den samme som ved 1024x768, så flimrer den igen. Altså hvis det er baggrundsbelysningen der driller.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge