Kondensar til lavpasfilter

Hej!

Jeg har lavet et simpelt 1. ordens LP filter med en 3dB-frekvens på ca.

40Hz for at filtrere noget højfrekvent støj væk (adskillige kHz). Det virker som sådan også, men jeg synes der stadig er noget "reststøj" tilbage i det filtrerede signal.

Pt. bruger jeg en 1206 SMD kondensator (fra skuffen :)) på 1µF og en tykfilmsmodstand på 3K9. Er der en type SMD-kondensator jeg med fordel kan anvende? Der er vel forskel på forskellige kondensatorers egenskaber i et filter (og f.eks. ved høje frekvenser).

--
Mvh, Kim
Reply to

Prøv at bypasse med 100nF, lytter har dårlige egenskaber ved højere frekvenser.

Tænk derefter om støjen kan forårsage nogle stelstrømme som ikke bliver filtreret.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Jeg ser ikke Kim bruge ordet "lyt"

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Gætter på at en 1206 1uF er en keramisk ?

store kapaciteter i keramik er ofte lavet af Y5V materiale, hvor kapaciteten er stærkt spændingsafhængig. Derfor er de KUN egnede til afkoblinger. Du skal sikre dig at det er X7 keramik, eller evt bruge en foliekondensatan, selv om de er fysisk større.

Jeg kender ikke kredsløbet omkring filteret, men jeg kunne da forestille mig at bruge en mindre kapacitet og en større modstand, for at få kondensatoren ned i størrelse ?

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Korrekt. Der er tale om en keramisk fætter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Korrekt.

Den er lavet af Y5V, jeps.

Det vil jeg gøre. Dog er pladsen stærkt begrænset idet hele printet passer i en

28 benet DIP sokkel og det rager kun en anelse udover i enderne :)

Hvilket materiale ville være hensigtsmæssigt til kondensatoren? Skal helst være i 0603 eller evt. 0805 hus. Kan evt. strække mig til 220nF og en større modstand.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Når din plads er SÅ begrænset kan det vel ikke blive meget andet end X5R eller X7R. Temperaturkoefficienten er også meget pænere end Y5V.

Undersøg om du kan få U2J keramik, der skulle være bedre til timing/filtrering, på grund af bedre temperaturkoefficient og tolerance. Jeg ved ikke om det er kritisk i dit kredsløb.

Se evt:

eller denne artikel, der omhander et reltivt nyt keramik, der er bedre egnet m.h.t. støj:

og nej: jeg har ikke aktier i Murata, der er mange andre, der kan det samme.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Den type er så dårlig at vi ikke har denne på lagret.

Jeg ved ikke U2J er det samme som NP0/COG men NP0 er laaaaaangt det bedste til osc. og AC.

Nej Bo. Murata kan noget som de andre ikke kan. Jeg indfører Murata hvor at jeg udvider sortimentet. Vi har haft en del problemer med konkurrenter hvor at enderne på SMD kondensatoren falder af i frost.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

U2J er ikke helt på højde med NP0, men du finder NP0 kondensatorer på

220nF i et 0603 hus, som Kim gerne vil...

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Næh det har du ret i, jeg havde bare ikke fantasi til at forestille mig en keramisk i den størelse, men ok så har jeg også lært noget i dag.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

rettelse: finder IKKE 220nF i 0603...

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Lyt & lær !!! :-)

Erling

Reply to
Erling Nansen

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Der er ihvertfald plads til en af disse. Har monteret en X7R 470nF idag sammen med en 10k modstand og det virker fint :)

Ikke specielt kritisk. Jeg skal bare have "grov"filtreret over ca. 40Hz.

Tak for links'ne - det er interessant/nyttig læsning.

Og tak for input og hjælp! Gælder også jer andre :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hei Kim.

Det er 2 muligheter for feil her.

  1. Om det går likestrøm gjenom din motstand vil dette skape støy. Denne støyen er ille når motstanden lages som tykkfilm. Dette kommer av lagene strømmen må passere. Jeg antar at du har linjenivå, og derfor er ikke dette problemet. Din X7R keramiske kondensator kan i utgangspunktet ikke lage støy selv, men den kan modulere signalet så mye at det høres ut som gamle kasettspillere, med fasemodulasjon. Dette er den dårligste type kondensator som finnes for lyd. Det vil i praksis si at motstandsverdien kan økes til 10 ganger og du kan bruke en bedre type kondensator. Som en hvilken som helst film. Selv disse kan ha hørbare konsekvenser, så av og til lønner det seg å bruke en kondensator med mange ganger spenningen. Kun for å øke volumet. Det er nemlig denne merkverdige sammenstilling av volum og kapasitans som lager forvrengningsproblemer. Hadde filteret vært et høypass filter hadde jeg kanskje forstått det, men nå har du en serie motstand og en kondensator til jord. Om det ikke går en bias strøm i din motstand vil det ikke generes støy, derimot en meget høy forvrengning opp til minst 400 Hz.

Har jeg forstått deg riktig? Er det et Lavpass filter på 40 Hz. Slik at bare frekvenser under 40 Hz slipper i gjennom? Hva skal du bruke dette til? En Subbass fra 40 Hz og ned til ?

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

du beskriver 1. men ikke 2. ?

En modstand støjer uanset om der løber strøm i den eller ej. Visse dårlige typer støjer mere, hvis der løber strøm i dem, men denne støj er mindre.

Jo, deres keramik har en vis form for mikrofoni, der kan vare temperaturafhængig.

men den kan modulere signalet så mye at det høres ut som gamle

JO: en modstand støjer, selv om der IKKE går strøm i den.

Ingen har talt om lyd. Jeg har en opfattelse af at Kim arbejder med en måleforstærker til een eller anden tranducer.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

støy

kondensator

til 10

helst

seg å

Det

lager

til

bare

En

Ja det er lett å ta feil, om man ikke vet hele problemet.

1: Nei en teoretisk motstand lager bare termisk støy etter en lang formel med Boltzmans konstant, temperatur og båndbredde. Derimot vil en ikke teoretisk motstand produsere en tillegsstøy som er avhengig av oppbyggingen. Denne støy er generelt avhengig av strømmen, og kan gi merkelige konsekvenser som pulserende kombinasjonseffekter av både lave og høye frekvenser.

2: Flerlags keramiske kondensatorer har den ekle form for magnetiske vibrasjoner, som da selvfølgelig er avhengig av at det er et signal. Uten signal gir de ingen støy.

Generelt vil støy være et lite problem når signalet er kraftig, derfor burde jeg kanskje visst litt mer. Da jeg kun konstruerer ting for lyd, tenkte jeg ikke at dette var for noe annet. Beklager min feil.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Du kan tro at modstande støjer mere når der går strøm i dem. Især visse typer. Men det er nede ved mege små niveauer, ja.

En ting er mikrofoni, en anden er at kapaciteten varierer med spændingen over kondensatoren, dette give forvrængning - men vi taler om noget i klassen 0,01% (-60-70dB) - så i de fleste tifælde kan det negligeres. Men hvis vi taler om måleudstyr o.l. er kan det være yderst relevant.

Reply to
Ole Geisler

Tjah, vi bruger da 10uF/6V i 0603 hus - og 100uF/10V i 1220 - keramiske. Ikke til audioformål, men de er glimrende som afkoblinger i pladskritiske konstruktioner.

Reply to
Ole Geisler