kobling af elektrolytter?

Hvis jeg fx har 3 stk 6v/1500uf

Og kobler dem minus til minus og plus til plus, s=E5 f=E5r jeg en 6v p=E5

4500uf

men hvis jeg kobler plus til minus, p=E5 de 3 lytter.

f=E5r jeg s=E5 en 1500uf der kan klare 18v ?

Reply to
cbpwr

Ja.

Ja, såfremt du er sikker på at spændingen fordeles i 3 lige store dele over lytterne.

M> Ja, såfremt du er sikker på at spændingen fordeles i 3 M> lige store dele over lytterne.

Mjae ikke helt.

Ved seriekobling af kondensatorer skal sammenlægningen foregå reciprok.

Dvs. at den totale kondensator bliver 500 uF / 18 V

-- Aage Johansen

Reply to
Aage Johansen

"Max" skrev i en meddelelse news:4822c817$0$56779$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hej. Nej, i serieforbindelse bliver kapaciteten kun 500 uF. Mvh Boje

Reply to
Boje

Hej Aage

Naturligvis, en tænketorsk fra min side, undskyld.

Ja.

Øhh det kan vist forståes på flere måder det der!? Altså du sætter dem i serie med den ene kondensators minus til den andens?

Sådan?

-||++||--||+

Eller sådan?

-||+

-||+

-||+

Hvis du parallel kobler kondensatorene (den nederste), så får du rigtigt nok

4500µF 6V.

Brian

Reply to
Brian Lund

=E5

ens?

gt nok

Jeg t=E6nkte mere p=E5 s=E5danne her -||+-||+-||+ eller s=E5danne m=E5 man m= =E5ske slet ikke?

Reply to
cbpwr

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@j22g2000hsf.googlegroups.com...

Tjo, det må man vel godt, men det har nu været "forbudt" de steder, hvor jeg har været ansat. Kan du se, hvad der sker, hvis en af lytterne kortslutter?

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev :

Så slipper røgen ud af hylsteret ;)

--
Jan_stevns
Reply to

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@sunsite.auc.dk...

... mere korrekt hylstrENE ;o)

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:48230924$0$56792$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hej.

Ja, så mister man denne ene, og vi har så 2 tilbage. Kapaciteten er da 750 uF med en spændingstolerance på 12 V. Påtrykker man ikke mere end denne spænding, sker der teoretisk set ikke yderligere.

Mvh Boje

Reply to
Boje

"Boje" skrev i en meddelelse news:4824d381$0$15889$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nu ved vi jo ikke hvilken spænding der påtrykkes de 3 serieforbundne kondensatorer, men ideen med at serieforbinde dem er vel at få "en" kondensator, der kan påtrykkes en højere spænding end 2 kondensatorer i serie, ellers kan jeg ikke lige se formålet ;o) Kortslutter den ene af de 3 serieforbundne kondensatorer, eksploderer de 2 øvrige pga. overspænding.

Reply to
Allan Soerensen

Tjah de oldgamle spændningsudling, lidt sidespring, modulationsblokke og andre sjove ting, der blev sat i værk for godt 100 år siden, er bare ikke in idag. ;-)

Reply to
cr

Tror man skal være usædvanlig 'heldig' hvis de begge skal ryge i luften. Mon ikke det er mere sandsynligt den ene siger bang, og så er der afbrudt og der sker ikke mere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Jeg synes ikke, at man har omtalt, at 2 lytter i serie tillader godt nok den dobbelte spænding under de forudsætninger, der allerede er nævnt, men at kapaciteten også halveres.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Hej.

Åh jo, kig lidt tilbage i tråden.

Mvh Boje

Reply to
Boje

Hej.

Ideen kunne lige så vel være at fremstille en kondensator med en kapacitet, man ikke lige har liggende.

Kun hvis man har lagt sig stringent på mærkespændingerne. Og det gør man faktisk aldrig aht transienter mv.

Mvh Boje

Reply to
Boje

"Boje" skrev i en meddelelse news:48274a61$0$15877$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

OK, Jeg må være blevet blind på blindtarmen:-) sorry

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)