Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Det er faktisk ikke så simpelt. Jeg har lige været med til at udvikle en lader til AA batterier der kan kende forskel på alkaline,NIMH og NiCD, og opføre sig derefter.

Forkert.

Det er den kreds jeg har valgt at bruge som laderegulator i mit projekt, men den har en PIC16F873 til hjælp for at kunne detektere batterityper mm.

Men du kan da få systemkravene, så kan du jo se om du kan lave det samme u/ processor uden at bruge flere hundrede komponenter.

Jah, mere eller mindre. Hvordan ser du forskel på 5 AA DURACELL og 6 NiMH ?

Ja, og man skal helst bruge mere end een.

kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.
Reply to
Ole Geisler

Hej Ole,

Nu blander du også alkaline ind i det ! Hvis du virkelig vil gå med livrem og seler burde den vel også tage højde for rigtig dumme forbrugere der kunne finde på at stoppe lithium- og/eller bly/syre-celler i den ;)

Nej, rigtigt. Den regulator ville jeg ikke bruge til NiMH, da den overlader dem ca. 33% (hurtigt overslag). NiMH skal termineres ved dU/dt=0V !

Problematikken i ladere der skal kunne klare begge nikkeltyper er altid et kompromis, men det er bedre at "underlade" NiCd, dels fordi de ikke tager skade af det, da man alligevel trickle-lader efterfølgende for at udligne cellerne og dels fordi NiCd nok ikke er så udbredt hos den alm. forbruger mere.

Det lyder godt nok bøvlet, hvorfor så ikke bare lade controlleren klare det hele hvis du alligevel vil have den i ?

Skal jeg tage det som et seriøst tilbud om et konsulentjob eller er det bare den sædvanlige bravada ? ;) Er det det førstnævnte, er du da meget velkommen til at droppe mig en mail, så kan vi se hvad vi kan finde ud af.

Du mener vel 5 alkaline (uanset mærke) ? Normalt har jeg ikke brug for at skelne, idet jeg ikke stopper primærceller i ladere der ikke er beregnet til det ;) men hvor der er en vilje er der en vej, så lad ikke det holde dig tilbage mht. den konsulenttjans :)

Som back-up ja, men der _bruges_ kun en til termineringen i sagens natur.

--
Venlig hilsen,
Søren

Fordi jeg så skal opfinde den dybe tallerken igen, det ser jeg ingen grund til.

Jeg tror seriøst godt du kunne få budet, men løsningen skal være:

1: billigere. 2: Mindst lige så god 3: Produktionsvenlig

Som min/vores er p.t.

Dvs: Skal kunne detektere NiMH,NiCd,Alkaline (og brunsten for den sags skyld) uanset ladetilstand.

Korrekt detektering inden for 60 sekunder, 99,5% succesrate bevist i testserie.

Sikkerhed mod overladning med temperaturføler, stop ved temperaturstigning over 1C/min.

Korrekt ladeforløb af NiMH.

Skal kunne oplade 4 AA NiMH 2000mAh på max. 2 timer.

Skal kunne strømforsynes fra div, forsyningsspændinger i laget 10-20v DC.

Max effektafsættelse i ladekredsløbet 2W

Det hvad jeg lige kn huske der står i requirements.

Ja.

Det gør brugere.

Nej. Men backup er også et krav. Medicinsk udtyr.

[...]

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns9654DE3A5DBE4o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.170...

Når man ladder med 2C på et ni-mh batteri skal den slå fra på det rigtige tidspunkt. ellers er det farligt. Jeg har set en demo af et batteri der blev overladet og lavede en kedlig og farlig nedsmeltning. at lodde på et batteri er ikke sundt. men man kan minimere risikoen. Min wsd 81 klarer en lodning på ca 1½ sekundt på et sub-c batteri. Kig lidt på

der kan du købe en chip med de rigtige algoritmer i. eller en færdiglavet lader der lever op til mine krav.

Reply to
Jacob