IBM bærbar hyler og går ud.

Hejsa

Jeg sidder med et lille puzzle.. Jeg har en =E6ldre IBM Thinkpad R32 med en kedelig vane. Den vil ikke altid starte op, tendensen er at den midt under opstart g=E5r ud. Efterf=F8lgende kommer der en hyletone, lidt ligesom en blizt der lader op, blot er tonen en noget lavere frekvens og faldende. Lydshowet slutter af med kliklyde inde i maskinen.

Min f=F8rste tanke var batteriet, s=E5 det blev pillet af, det ville ikke lade alligevel. Det gjorde ingen forskel. S=E5 pr=F8vede jeg at m=E5le p=E5 laderen mens der var belastning p=E5. Den droppede lidt i sp=E6ndingen, s=E5 jeg t=E6nkte AHA! der var synderen.. Men ak nej. Med en ny lader tilsluttet ville den stadig ikke fuldf=F8re en opstart. Det vil sige, nogle gange starter den helt op og k=F8rer i flere timer. Men s=E5 lige pludseligt slukker den bare og kommer med hylelyden og de efterf=F8lgende klik.

Jeg har pr=F8vet at =E5bne op s=E5 jeg kunne komme til at kigge lidt p=E5 elektronikken, men syntes ikke rigtigt at jeg kunne finde noget der tydede p=E5 en defekt. Men der m=E5 jo v=E6re en defekt et eller andet sted.

Hvor og hvad skal jeg kigge efter?

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Prøv at forsigtigt at afmontere stikkene der fører fra hvodedprintet og op til skærmen, tilslut en ekstern skærm, og se om den så stadig lukker ned. Det kan nemlig være inverteren til lysstofrørene i skærmen der er defekt.

Mvh, Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i meddelelsen news:48f63983$0$56767$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det vil jeg lige få afprøvet. Mange tak for inputtet :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]