"Hyler" med tidsforsinkelse

Der må være nogen som har et konkret forslag til en elektronisk kredsløb som skal opfylde:

Signalering med lyd - efter at kredsløb er aktiveret med simpel kontakt. Der skal være en indstillelig tidsforsinkelse i omegnen af 10-30 sec før 'lydalarm' aktiveres. Afbrydes strømmen til kredsløbet vha. kontakten og aktiveres igen skal tidsforsinkelsen være den samme. Der må kun være strømforbrug når kontakt er aktiveret.

Hvh.

Torben Birk

Reply to
Torben Birk Christensen

Hej Torben,

Hvis nu du selv giver en så tilpas konkret oplysning som driftspændingen i det kredsløb det skal tilsluttes er der nok en chance :)

Hvis du også lige fortæller hvor hurtigt den skal kunne genaktiveres efter afbrydelse (med samme delay) kan du endda slippe for evt. forslag der ikke klarer det alligevel.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Driftspænding... - Vel det havde jeg ikke tænkt over kunne være et betydeligt afgørende valg. Det skal vel bare være "lavspændt" jævnstrøm - som passer til en eller anden batteri kombination. Mål kunne være at det skal være billigt og langtidsvirkende. Er det det du forstår ved driftspænding?

Mht. genaktivering efter afbrydelse havde jeg forestillet mig at det skulle kunne foregå allerede efter afbrydelse i ca. 1 sek. Det er ikke afgørende at forsinkelsens længde er præcis den samme før og efter men bare i samme omegn. Altså f.eks en 30 sekunders forsinkelse - sluk - tænd - nu 20 eller

40 sekunders men ikke 2 sekunder ville være OK.

Mvh.

Torben

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns93FA30CC1216Co8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Reply to
Torben Birk Christensen

"Torben Birk Christensen" skrev i en meddelelse news:3f68c4bf$0$24706$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

som

Der

Det lyder lidt ala en lysfølsom hyler som skal gemmes 'et sted i værelset'. Når beboeren så slukker lyset om aftenen, så efter noget tid går hyleren i gang. Hyleren stopper når beboeren tænder lyset for at lede efter hyleren. Resultat: En meget frustreret og meget træt beboer dagen efter. PS. Kredsløbet skal være meget lille og hyle så højt at det er svært at bestemme retningen til det.

mvh Uffe Bærentsen

Reply to
Uffe Bærentsen

Ikke just Uffe

Det er såmænd bare en alarm til at advare om at fryserdøren ikke er lukket helt. Kontakten bliver en microkontakt. Jeg er ikke terrorist :-)

Mhv

Torben

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:3f697728$0$127$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

værelset'.

Reply to
Torben Birk Christensen

En der kalder sig "Torben Birk Christensen" skrev:

Er der lys i fryseren? Hvilken type strøm bruger lampen? Kunne man overveje at bruge samme strøkilde i alarmen?

--
Sune
Reply to

værelset'.

God idé hehe, sådan en må jeg bikse sammen :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Hehe... Det samme tænkte jeg.. :-) Der skal laves sjov med vennerne!!

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Hej Torben,

Nu så jeg i et af dine andre indlæg hvad det drejer sig om, det hjælper en hel del :)

Du kan bruge mikroswitchen til også at resette "timeren" med.

n.c. n.o.

+----------O O---------------O B+ (fx. +9V) | SW1 \ | O com. | | | +-----+-+-----------+ | _|_D1 | _|_ | /_\ [VR1] | | Buzz | | | |___| | [R1] [R2] | | | | _ b|/c | +--+--+--|
Reply to
Søren

Ak, hvad har jeg dog fået sat i gang. Fraskriver mig hermed ethvert ansvar.

mvh Uffe Bærentsen

Reply to
Uffe Bærentsen

Hej Uffe,

Ja, du sku' skamme dig ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Jeg takker for indsatsen. Jeg melder tilbage når konstruktionen står færdig. Jeg skal lige have genoplivet elektronikken. Det er mere end 20 år siden jeg sidst legede med printplader.

Mvh. Torben

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns93FB61BC8798Co8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Reply to
Torben Birk Christensen

Hej Torben,

Velbekomme.

Glimrende :)

Du behøver dårligt en printplade til at stykke det sammen.

Hvis du lodder det sammen "i luften" og fæstner det i en box med noget smeltelim når det virker som det skal, kan du spare printpladen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Jeg tænkte osgå først på at lave en 3D-fuglerede indstøbt med lidt lim på de kritiske steder. Men så er der alligevel for mig lidt nostalgi over en hjemmelavet printplade. De 100 g JernChlorid og en 2 kr.'s printplade er indkøbt :-))))

Mvh. Torben

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns940095CEEA452o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Reply to
Torben Birk Christensen

Hej Torben,

Jamen nostalgi skal da også leves ud - og for virkelig at mærke fortidens vingesus kan du jo supplere med en Dalo-pen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Mission completed.

Elektronikken virker som forventet. Har allerede frelst en lammekølle og andre lækkerier i optøningsfare :-) Tidsforsinkelsen er tilfredsstillende med indkøbte 470microF elektrolyt: Fra

0 ohm på trimmer (14 sek.) via 75KOhm (60 sek.) til "fuld skrue" (nærmest uendelig).

Jeg takker endnu engang.

Torben

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns9402A6C06D52Bo8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Reply to
Torben Birk Christensen

Hej Torben,

Og så er der dem der siger, at der er dårlig økonomi i hjemmebyggede elektronikkonstruktioner :)

Glimrende.

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,