Hvilken kondensator

Hejsa Jeg har kigget lidt nærmere på denne side:

Og regner med at lave sådan en, da det jo er en billig temperatur måler :)

MEN...... Så vidt jeg kan se så er de 47uF kondensatorer af typen "elektrolyt" men hva dælen er de der 100nF for en type? Er det tantel, keramisk eller hvilken type kondensator for man i denne størrelse? Jeg går ikke ud fra at det er en elektrolyt, da en elektrolyt jo har polarilitet hvilket det ikke fremgår af tegningen af den skal have¿?

De tegner den sådan her --||--

hvorimod elektrolytten er tegnet sådan her --)|-- med + herimod

Nogen der lige kan hjælpe mig :) ??? /Johnny

Reply to
Johnny

hej

det er en ganske normal Tantel/keramisk type på 100nF de er standart i alt digital teknik, til afkobling

det er jo ikke en polirasieret Condensatore ligsom en "lyt" er

Mvh Rasmus

Rasmus Riber

"Johnny" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Wee.. der er min lærers hjemmeside :)

Kasper

Reply to
Repzak

Keramisk kondensator, og i dette tilfælde vil det nok være en 25 eller 50 Volt type du har nemmest ved at finde.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

En tantal ER en po-la-ri-se-ret kondensator, og den er pga sin serimodstand ikke egnet til afkobling af logik komponenter. Her skal du ubetinget bruge en keramisk type.

OT OT OT OT OT

Hej

Men en tantal er så vidt jeg har fundet ud af meget bedre en end lyt, den skulle være hurtigere, dvs lavere ESR, men foruden evnen til at kortslutte hvad er fordelen ved tantalerne så ?

Kasper

Reply to
Repzak

"Repzak" skrev i news:41bcc25f$0$65931$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

bruge

At de kan laves små i forehold til deres kapacitet.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Efterhånden er keramik kond med ned i størrelse og med en MEGET mindre ESR. f.x bruger jeg nogle 22uF keramik, der ikke fylder mere end en tilsvarende tantal. Men mindre ERS, kan håndtere meget større strømme, ikke polariseret, og ikke sart overfor overspænding på samme måde som tantaler.

Repzak skriver:

Tantaler er IMHO noget hysterisk skrammel (der kan kortslutte). For sat.. da hvor har jeg skiftet mange af det lort.

Skyldes meget tit at kredsløbs designerne kun kender fordele, men ikke ulemper ved tantal kondensatorer. Der findes mange typer at tantaler, og nogle af dem kan ovenikøbet bruges i SMPS'er. Men det kræver omhu fra designerens side, og det kræver, at en indkøbsafdeling ikke senere bare køber en billig rullevare, hvis den skal sidde et kritisk sted.

Bo //

-designer

Bo Bjerre skriver:

En tantal i en simpel seriereguleret forsyning til -15 volt forsyningen til A/D i en AIC vejecomputer........ Fuck mand jeg har skiftet mange...... men så kunne man lige tage deto store lytter med, når man nu alligevel var igang. De sidder lige hen over den store transformator der er rigeligt med varmetab i....

Sikkert en 16V type direkte over forsyningen, i kombination med høj temperatur. Det kan anbefales at bruge en 25V til 15V forsyning, og sikre at det et en type der er egnet til "decoupling". Der findes også tantaler med fuse indbygget.

-og at anbringe almindelige våde elektrolytter over en varmekilde lyder for mig som en design brøler. Undgå varme, og brug 105graders longlife kondensatorer, så holder det i mange år. De koster lidt mere i produktionen, og mindre i serviceafdelingen. Jeg var engang i et firma hvor indkøberens kendskab til lyt'er hovedsageligt stammede fra, hvad han kunne aflæse på en skydelærer. -og så skulle de være billige.

Og endelig er der stadig mange designere, der ikke læser datablade og application notes for passive komponenter.

Bo Bjerre skriver:

Det kan være at det var på 9 volts siden..... jeg kan ikke huske det, men den var til rimelig overspænding. Vi skiftede til elektrolytter og fik x5 levetid ud af det.

Håh, du skulle bare vide....... I pågældende apparat var der en traditione transformer til det hele, den skulle kunne køre fra -10% til + 10 % spænding. 5 volten blev lavet ud fra en 16 volt, først reguleret ned med en 7812 og derefter en 7805. Kølepladen sidder fast på tværst i hele bunden af apparatet (til transformer og regulatorer) og hen over den sad lytterne.

På samme vis, en italiensk termoprinter, her lavee man 35 volt gennem en stor diodebro. Fint nok med to styks 4700uF/50 volt. Lige under den ene kondensator sidder faldmodstanden til 12 volt (ud fra de 35 volt) der reguleres med en zenerdiode. Der var problemer med at modstanden brændte over, indtil vi begyndte med 2W modstande. Så kogte lytten i stedet. Den kunne kortslutte, så man ødelagde diodebro og sprang en 2A på primærsiden af transformatoren. Det er for øvrigt i samme printer at -12 volt laves ud fra en af velkselspændingerne til 35 volten, der clampes med dioder og overføres vha elektrolytter. For sat.. noget skrammel

Til afkobling af digital kredse bruger man keramik, af to årsager: De har en lav ESR og lav ESL. De keramiske kondensatorer anbringes meget tæt på kredsenes forsyningsben og til et stelplan. Disse kondensatorer sikrer at der dynamisk kan leveres meget store strømme i forbindelse med hurtige skift i kredsene. Man ser ikke plastfolie kondensatorer som afkoblinger i industrielt fremstillet udstyr.

Som supplement bruger man OGSÅ elektrolytter eller tantaler til "bulk decoupling"

Jeg kan varmt anbefale bogen "Right the first time" (Lee Ritchey), hvor der faktisk regnes en hel del på den slags.

Hvis det er til 74HCxxx kredse og CD4000 kredse er det ikke kritisk, da de er skikkeligt langsomme.

De fleste af de gange jeg har skiftet dem var det fordi de var vendt forkert(!). Sidst var det på mit tudsegamle udviklingsbræt til Hitachi H8 uC'er på jobbet. Der sad 4 stk. i serielport spændingskonverteren (MAX232 stil), og to af dem vendte forkert, og det gjorde silketrykket også. Alligevel holdte de i ca. 10 år. Brættet har dog ikke være brugt så meget samlet, men i perioder ganske intensivt.

Men ja, det er noget pis når de kortslutter, kan sq starte en hel lille brand i apparatet!

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

"Johnny" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Brug dog de små MKT afkoblingskondensatorer eller keramiske (upolariserede). Personligt anvender jeg altid kunststof/polyester el.lign som dielektrikum med gode resultater, men tænker man meget over ESR faktoren er keramiske nok lidt overlegne for visse fabrikaters vedkommende.

Man anvender ikke polariserede typer til afkobling af digitale signaler (el.lyt eller tantal er derved udelukket)

Reply to
Jan Pedersen