Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Hej kvikke hoveder ;-)

Måske noget for '15Kw' m.fl...

Er faldet over et spændende problem, som jeg ikke kan løse let og elegant, men måske kan jeg ikke se skoven for bare træ'er..

Objekt: Strømforsyning 0-50V, 0-6Amp

- Volt variabel (i step) over det fulde område

- Amp variabel (strømbegrænsning i step)

- 'Sense'kredsløb+udgang - spænding holdes stabil på forbrugssted

Problem: Udlæsning af V og A på LCD digital meter (200mV Full Scale) Selve strømforsyningen må og kan ikke ændres.

Et godt drejespole meter kan nemt dække området (array modst.), fylder og aflæsningsnøjagtighed er ikke det bedste.. Og et 3½ digit voltmeter skal have 2 områdeskifter (V og Amp) - det er kluntet og bøvlet i 2000 tallet..

Findes der simple hack/'kredse'/ideer, så områderne automatisk kan kobles ind - op og ned ? bemærk med rimelig nøjagtighed < 1-2% :)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Hvad med 2 stk 4½ digit voltmetre ?

Et billigt autorange multi meter til hver funktion, eller omskiftter A/V(serie/parallel) jeg har da sådan et til salg. MVH Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Autorange multimeter.. dum dum.. ikke så tosset, og de kan fås til ingen penge i dag. Som nævnt til Max, så er der begrænset plads til display (~50x25 mm), da det skal trille sammen med eksisterende laboratorie PSU.

Til lidt hjemmefusk kunne løsningen vel klampes/vrides på plads, men her skal jeg 'snuse' og udlæse med mindst mulig påvirkning..

'.. omskifter A/V..' - hvad for en type, størrelse/spec. - har du en link til producenten ?

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Ja Max, øgning til 4½ digit giver noget, samt 2 styks også, men nu er omkostninger 3-doblet og 2 fylder for meget - der må være en mere elegant løsning :)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Finn skriver:

Omskifter til at vælge enten Volt eller Ampere tror jeg han maner :-)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

:-)

just præcis

mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Hej Finn

Så kan man undre sig over hvor en laboratorie PSU kommer fra når der ikke er udlæsninger på den :)

Men kan du ikke finde plads til sådan et og en omskifter ?

"Finn" skrev i en meddelelse

Det skal vel også have seperat forsynings spænding så du skal have plads en seperat forsyning (galvanisk adskilt )

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Michael Meidahl Jensen skrev:

Det klares vel hurtigt med et par kondensatore!? Vel ikke noget der fylder så meget.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Den er go' med dig Max :) selvfølgelig fordi at PSU er fra 1900 tallet med *store* analoge drejespoler - fejler intet og ska' nu ind i år 2000 ;-)

(drejespoleudlæsning skal bibeholdes.. derfor pladsmangel)

Den Texmate er ikke helt tosset; gode spec. og lille sag.. prøver om der er 101.6 mm fri dybde et sted - tak for en god link.

70x30.. en anelse for lang; kan måske fikses - mulig løsning hvis alt andet glipper.
--
En lille omskifter for V/A er afsat i forlængelse af den nye Digi
udlæsning. Der er ifm. de ~50x25 mm afsat nogle mm. hertil.

Men selve løsningen på indbygning af en 'auto-rang' blev ikke løst..
der må være en eller anden, som kender den ?

Grundproblem er stadig 2 stk. nye drejeomskifter udover selve LCD panel..

Venlig hilsen
Finn
Reply to
Finn

Og ingen digital støjsender koblet på prima kredsløb - fy da :-/

Korrekt Michael, men nutidens LCD'er bruger ikke så meget - nogle ca. 500yA-5mA og nogle grådige < 250 mA.

Backlight skal man så lige holde sig fra - de æder..

Der er lidt anvendelig plads bagtil. Enten en mini PSU alternativt en mindre 9V celle, som nemt kan udskiftes der..

Så en god LCD'er (500yA-5mA) skal trille på en enkelt udskiftelig 9V celle - eller en NiMH kan oplades når Lab-PSU er off.

Det mylderet ved og lige bag frontplade der giver bøvlet.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Du kan købe sådan et til 99kr et sted og så skille det ad og montere en kontakt på fronten der går ind og vælger V og A området - hvis jeg har forstået dig ret at du vil have det sådan. Pladsmæssigt så burde det kunne lade sig gøre, en 300W PSU burde have ret store dimensioner så et lille print som dette må kunne tilpasses et sted. Evnt. lav et færdig print med indmaden monteret sammen med en lille PSU. En printmonteret trafo til formålet koster ca. 25-30kr.

Men tag et billede af PSU'en og opload til din hjemmeside og lad os da se hvad du sidder og fusker med :-)

Peter

Reply to
Peter Andersen

Som sagt, et 2*40(eller endnu mindre) char lcd og en pic kreds med indbygget A/D konverter, så kan det sagtens være med alle de funktionaliter du måtte øncke dig. mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

De dersens m=E5le kredse 71blablabla, har en f=E6tter der hedder 7129, den er med autoranging. Jeg bruger den i min PS. og det k=F8rer sgi da endnu (nja lige er den slukket :-)). Jeg kan aldrig huske hvad de hedder foran tallet.

Reply to
klaro

Peter

Reply to
Peter Andersen

Opgav den oprindelige indgangsvinkel, det var umuligt, selv om jeg fik en del gode råd.

Fik så støvet en meget lille sag OEM33, frem fra Anders i London

Det blev en hybrid løsning, hvor jeg sætter to stk's - en for hvert område som forlængelse af toppen af forpanelet - ligner lidt en smuk facade for en nice butik :)

Gav mig tilstrækkeligt råderum i bredden, og fylder så næstet intet i dybde..

Tak for kampen, dem som deltog, nu mangler en kalibrering, driftstest og slutkalibrering.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

20x18x10 er en meget lille dimension Peter. Og så sidder der et helt Barsebæk af køletårn i toppen. Har forceret køling, så den kan tåle mosten uanset hvad den bliver budt - spec. til hospitalsbrug.

Har prøvet at udmatte/stresse den ved at give den en flad 6V blyakkumulator, som den kunne hælde strøm på - kørte nonstop i dagevis uden en eneste lille bitte uregelmæssighed.

Fra den tid, hvor man bestilte en håndlavet, og hos en der kunne sit kram. Kunne fremvises som DIY projekt ..meeeen den går ikke ;-)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Netop Erik.. solidt arbejde af første klasse. Men arbejdsindsats samt service (vedligeholdelse) bliver for kostbart - der kan købes mange standardstumper for arbejdsløn - nutidens krav desværre :-)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Finn wrote: Det blev en hybrid løsning, hvor jeg sætter to stk's - en for hvert

kan ikke lige finde dem, hvad pris og hvad kan de? mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen