Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Jeg har et kontor p=E5 f=F8rste sal hvor der lige bag sidev=E6gen er en skunk som jeg overvejer at smide en computer ud i. Jeg hader computerst=F8j fra bl=E6sere diske etc. og har aldrig haft held til at forene kraft med lydl=F8shed og da jeg arbejder med tunge beregninger og grafik s=E5 har jeg behov for kraften.

Sp=F8rgsm=E5let er s=E5 om en maskine kan forventes at trives i denne skunk= . Det er et langt tyndt rum som er uisoleret og som har hen i retning ad samme temperatur og luftfugtighed (minus nedb=F8r) som udenfor. En maskine som altid er t=E6ndt har jo et noget varmere klima inde i kabinettet, og det kan g=F8res en kende varmere end normalt om vinteren ved at pakke det l=F8seligt ind.

Hvad siger I? Er det en =E5ndsvag ide, eller burde det kunne fungere? Det er ikke temperaturen der bekymrer, men den relative luftfugtighed.

Reply to
thomas.greenleaf

snipped-for-privacy@gmail.com skrev:

Hej Thomas,

Jeg lavede samme trick i den tidligere lejlighed jeg boede i og har kun gode erfaringer. Jeg havde både min egen pc samt en htpc stående på et uisoleret loft, og det kørte upåklageligt! Der var i begge sider af taget åbent til det fri, langs tagrenden, så temperatur og luftfugtighed var noget nær hvad der var i det fri. Den ene computer er efter flytningen endt i et skab, men kører stadig upåklageligt - den anden er blevet udskiftet da den blev for langsom.

Mvh Jonas Jalling

Reply to
Jonas Bo Jalling

Jeg har en server til at stå på loftet hvor der er utrolig varmt om sommeren og meget koldt om vinteren. Den har stået der i 5 år nu og fejler intet. Harddiskene lever ikke mere end 3 år, men de er også tændt

24/7. Det der holder min computer i gang er nok at den aldrig er slukket. Den bliver aldrig fugtig pga. varmen fra elektronikken.

Måske vil dine harddiske ikke være så glade om vinteren hvis du starter dem op mens de måske står i frost. Men det må du bare afprøve.

Er den tændt 24/7 er der ingen problemer... det er vel afprøvet.

Mvh Jan

Reply to
Jan

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Byg en isoleret kasse til din computer og sæt 2 riste i væggen, så der kan cirkulere lidt luft ud og ind til computeren.

Jeg kender problemet. Og en skunk er måske OK på denne årstid. Overvej hvad det betyder i starten af august, med kraftigt solindfald på taget, og ingen luftcirkulation. Jeg installerede vandkøling på den PC, jeg byggede i november, og det virker. Harddiske har jeg flyttet til netværksdiske, og de står i kælderen.

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@r10g2000prf.googlegroups.com...

Jeg ville være mere bekymret for temperaturen til sommer. Der kan blive end

*meget* varmt i en skunk, når solen bager direkte på taget, så jeg tror godt du kan risikere at din PC får hedeslag.
Reply to
Allan Soerensen

ld

kunk.

vej

Tak til jer alle for svarene. Dels for at I svarede og dels for at I svarede det jeg ville h=F8re ;-)

Min skunk er heldigvis p=E5 nordsiden, s=E5 det virker som om det burde kunne fungere helt fint. S=E5 er det bare med at f=E5 boret nogle huller i v=E6gen og f=E5 monstret flyttet udenfor!

Reply to
thomas.greenleaf

Jeg læste for ikke så længe siden om et eksperiment som Sun gennemførte. De kølede et serverrum ved blot at blæse udendørs luft igennem, uden at gøre noget ved luftfugtighed, temperatur eller lignende. Forsøget brugte grej som var indrettet til barske omgivelser. Læs mere på

Mvh Gert

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@r10g2000prf.googlegroups.com... Jeg har et kontor på første sal hvor der lige bag sidevægen er en skunk som jeg overvejer at smide en computer ud i. Jeg hader computerstøj fra blæsere diske etc. og har aldrig haft held til at forene kraft med lydløshed og da jeg arbejder med tunge beregninger og grafik så har jeg behov for kraften.

Spørgsmålet er så om en maskine kan forventes at trives i denne skunk. Det er et langt tyndt rum som er uisoleret og som har hen i retning ad samme temperatur og luftfugtighed (minus nedbør) som udenfor. En maskine som altid er tændt har jo et noget varmere klima inde i kabinettet, og det kan gøres en kende varmere end normalt om vinteren ved at pakke det løseligt ind.

Hvad siger I? Er det en åndsvag ide, eller burde det kunne fungere? Det er ikke temperaturen der bekymrer, men den relative luftfugtighed.

Reply to
Gert Christiansen