Helium analysator

hej alle,

jeg kunne godt tænke mig at bygge en heliums analysator.

men jeg har søgt og søgt på google. jeg syntes ikke jeg kan finde nogle helium sensere, kund nogle store dyre komplette industri anlæg.

er der nogle der ved hvor man kan købe en heliums sensore ?

mvh Morten

Reply to
Morten Dall Darmer

Lyt efter om folk omkring snakker meget mærkeligt :-)

Reply to
Benny Nissen

:-)

Hvad bruger man egentlig en Helium sensor til?

Mvh Allan

Reply to
Stampe

Stampe skriver:

Til at sense om der er helium :-)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Og det mere fyldesgt=F8rende svar er at helium med sine sm=E5 molekyler er velegnet til t=E6thedskontol af.f. eks hermetikanl=E6g. Dertil er det ikke brandfarligt, det kan heller ikke reagere med materialer, olie, og andet der m=E5tte findes i anl=E6gget. Helium forefindes naturligt kun i yderst ringe m=E6ngder i atmosf=E6risk luft. Med en heliumsnuser kan man derfor finde ut=E6theder i s=E5danne anl=E6g p=E5 en sikker og tilforladeli= g m=E5de. Idet helium er en =E6delgas kan den ikke reagere med noget overhovedet, derfor er en helumsnuser indrettet som en slags forenklet massespektrometer. Det er ikke den nemmeste m=E5de at g=F8re det p=E5, derfor er sonden ogs=E5 ret dyr.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

hej

"Kim Christensen" skrev i meddelelsen

jeg kan suplere kim med at det at Helium er meget "tyndt" gør også det godt til tætheds test, da Helium kan trange igennem huller som er så små at luft ikke ville kunne trange igennem, så er noget Heliums tæt er det tætter end luft tæt :-)

men men det er nu slet ikke det jeg skal bruge det til. Helium bruger man nemlig til dybde dykning, når man skal dyber end ca 30-40 meter. det er sådanne at hvis man begynder at komme dyber bliver de dele vores luft består af (Oxygen og Nitrogen) giftige / nakotiske, Nitrogenen giver samme virkning som alkohold, hvilket måske kan være festlig, min ikke så praktisk / sikkert når man dykker, samtidig giver det hukommelse tab lige som alkohold kan gøre det, så dykkere kan komme op og den ene har set noget som den anden ikke har, (eller rettet dan anden kan ikke huske det) og omvendt. Oxygenen er være, den giver kramper, syns forstyrelser, besvimelse osv (det er ikke rigtig godt under vandet :-) så hvis man vil undgå disse ting for at kunne komme dyber, fylder man helium i flasken, og en lille smule Oxygen, lige nok til at kunde leve af det og så lidt nitrogen. så har man det der heder trimix.

som i sikkert kan forestille jer er det meget rart, når man har blandet, at tjekke om man har gjort det rigtig. det er jo ikke lige som saftevand hvor man kan smage om blandingen er rigtig.

Nå men nok dykker undervisning.

jeg har funde frem til en senser TCG-3880 fra

den kan gøre trikket, desværre som andre også skriver så er det ikke så let, for målingen er afhenig af af temperatur, fugtighed og Oxygen fraktionen, og hvad der ellers er af gasser i den gas man vil analysere.

så er der lige den hage at senseren er rimelig dyr. så det ender nok med at jeg dropper projektet, og bruger tiden på lidt overarbejde så jeg kan købe en færdig :-)))

mvh Morten

Reply to
Morten Dall Darmer

er

kke

delig

t godt

at luft

ter end

0-40

luft

mme

praktisk

et som

t.

(det

helium

s=E5

, at

Jeg har v=E6ret ansat hos asetek i Br=F8nderslev. Her anvendte vi helium til, som n=E6vnt, t=E6thedstest. Det er sv=E6rt at detektere helium uden de= t store udstyr da det er en =E6delgas. Vi brugte en Infidion XL til 160 -

170 kkr. Den varmer den indtagne luft op til flere hundrede grader for at g=F8re =E6delgassen mere aktiv.

Men da prisen for helium er kraftig stigende skiftede vi til former gas (tynd brint gas). En sv=E6r opgave.

Benny

Reply to
Benny