Gårdlampe tændes med lyd

Jeg kunne tænke mig at min gårdlampe, som er på en bevægesensor, gav en lyd fra sig i stuen, når den blev aktiveret - kun et enkelt beeb.

Hvilke dimser kan det? :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Hej Per

Du tager ringetrykket fra en trådløs ringklokke og lever en lysfølsom kontakt pår den, den putter du ind i en af lamperne ude i gården og så ringeapparatet inde i stuen.

--
Mvh

Jeg skal bruge en lignende løsning idet jeg i går fik en ide til en tyverihæmmende foranstaltning.

Ideen er at efter en lille variabel forsinkelse (styret af en Arduino) så tændes nogle lamper inde i huset når sensoren ved havelågen aktiveres. Altså som om der er nogen hjemme der har opdaget at de får besøg. I forvejen styres lamper trådsløst af arduionen via en lille 433 MHz sender, så det skulle være enkelt nok.

Men der er vel et lille problem: Hvordan får man ringetrykket til kun at "trykke" én gang når udendørslampen tænder? Altså så den ikke står og sender løs i det uendelige når lampen er tændt. Nogle gange tænder vi den fx permanent når vi har gæster.

Kan en pænt stor kondensator i serie med fotomodstanden gøre det, eller skal der en flipflopaftig løsning til?

Martin

Reply to
Martin Larsen

Hvis du kan lave forsinkelsen med en arduino så kan du da også sagtens lave programmet så der går et passende tidsrum inden lampen kan tænde igen efter at den har været tændt første gang. F.eks 10 min. Fremragende idé forøvrigt:-)

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

Joh, men det var nu ikke det jeg tænkte på. Derimod at senderens lille batteri hurtigt vil blive drænet hvis den "trykket løs" så længe der er lys i lampen, hvilket vi har sat til 10 minutters tid. For ikke at tale om de gange vi lader den være tændt.

Derfor bør der være en smule elektronik der kun "trykker" i et kort øjeblik selv om der er lys i lampen i længere tid. Og så tænkte jeg på om en elektrolyskondensator, evt. parallelt med en passende stor afladningsmodstand, kunne klare det idet kondensatoren ikke leder mere strøm når den er "mættet". Efter et stykke tid uden signal vil kondensatoren aflades og vil kunne lede igen.

Men måske er det for simpel en løsning?

Tak. Det synes jeg egentligt også selv :-)

Martin

Reply to
Martin Larsen

Nå sådan, ja den kan jeg heller ikke greje lige nu, måske noget med et par relæer.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

"Steen Jakobsen" skrev i meddelelsen news:4d0fbb31$0$36564$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ved nærmere eftertanke: Det må kunne laves med en flip/flop kreds.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

Den 20-12-2010 21:35, Steen Jakobsen skrev:

er det ikke nærmere en monostabil? //finn

Reply to
cykelsmeden

Mon strømforbruget er lavt nok til at forsyne den fra en solcelle fra en solcelle-lygte, som bliver belyst af lampen? Det kunne være frækt. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Jeg har faktisk selv tænkt det samme. Jeg har nogle solceller liggende, så jeg kan jo prøve, men jeg tvivler dog på det.

Reply to
Martin Larsen

"cykelsmeden" skrev i meddelelsen news:4d0fbf3e$0$56775$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jo, det må kunne bruges.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

"Max" skrev i meddelelsen news:4cf7d84c$0$56768$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

"gav en lyd fra sig" ... ikke indtil lampen er slukket. Jeg kunne selvfølgelig vælge en ringeklokke der kun sagde ding, men det kortslutter vel "motoren" i klokken, så den ikke virker i ret lang tid.

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)
Reply to
Per Henneberg Kristensen

Den 02-12-2010 18:25, Per Henneberg Kristensen skrev:

Den simple: et r/c led ind i et passende tansistortrin der fyrer et relæ/lyden af. går ud fra du har lydgiver

Reply to
E.R