fotodiode vs. fototransistor

Jeg sidder og kigger på en ir lyssensor til noget elmåler aftastning (gasdims-agtigt) og jeg studsede lidt over at der findes både fotodiode og fototransistorer.

Dioderne giver en (lille)spænding fra sig og transistorerne åbner for en strøm.

Så vidt jeg lige kan se er fototransistorer typisk meget billigere og meget mere følsomme end fotodioderne, så er der nogen der kan forklare hvor man kunne finde på at bruge en fotodiode i stedet for en fototransistor?

Reply to
Flemming Frandsen

1 Fotodiode har bare to bein.

  1. Fotodiode kan være en lysdiode med annet navn.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Flemming

Hvis du skal lave en lysmåler.

Det kan man da også med en fototransistor.

Reply to
Flemming Frandsen

Det har en fototransistor også, de fleste i hvert fald.

Ja, og?

Reply to
Flemming Frandsen

Dioderne er mere lineære og hurtigere. De fås med meget store overflader (>1cm2)og derved følsomhed.

Niels

Reply to
niels

Hej Flemming

Ja, men med dioden er det bare at måle spændingen.

Men læs lidt her

Aha! Så det er der hunden ligger begravet, tak for svaret!

Reply to
Flemming Frandsen

Det er strømmen igennem dioden som er lineær proportional med lysintensiteten, mens spændinger over dioden er nærmest logaritmisk.

Hilsen Niels

Reply to
niels