Ferrit ?

På flere ledninger til computeren er der en tung klods i begge ender. Jeg tror, det har noget med ferrit at gøre, men hvad er meningen med det? Ferritkerner har jeg hørt om, da man forsøgte at lære mig lidt om elektronik. Men hvad er meningen her? Hvad er der inden i, hvis jeg åbner den? Er det bare ledningen, der er viklet et par vindinger derinde? Og hvorfor? Jeg er bare nysgerrig. Jørgen

Reply to
Jørgen

"Jørgen" skriver:

At dæmpe indstråæling af HF.

Feeritpulver hårdt presset.

Sådan en klods er en ferrit kerne og bruges til at dæmpe høje frekvenser. Det er ikke signalerne inden i kablet der bliver dæmpet, men det støj der løber udenpå kablet.

Der er ikke nogle viklinger, kablet går lige igennem kernen, hvilket svarer til en brøkdel af en vikling.

Reply to
HKJ

Hej Klaus

Det er nu for at undgå at HF fra apparater via kablet stråler ud til omgivelserne.

Hej Jørgen

Der står lidt om den her:

er designet så det absorberer common-mode signaler. Differential-mode signaler påvirkes ikke af ferritrøret.

Fabrikanterne designer ferritrøret så dets impedans for signaler omkring

100 MHz er minimum 25-100 ohm. Ved lavere frekvenser opfører ferritrøret sig som en spole og ved meget højere som en kondensator (hvor utroligt det end lyder).

Ledninger virker som radioantenner (både indstråling og udstråling) og ferritrøret sørger for at indstrålede signaler laves om til varme i ferritrøret og udstråling dæmpes, da signaler fra tastatur og PC dæmpes.

-

I Apple Macintosh PCere har designerne været smartere, da de har indbygget ferritrørene i selve PCen og normalt også indeni det tilsluttede udstyr, i stedet for på ledningerne, hvor de som regel er i vejen.

-

Using Ferrite Beads to Keep RF Out Of TV Sets, Telephones, VCR's, Burglar Alarms and Other Electronic Equipment:

Citat: "...For example, ferrite Mix 43 is used for tuned circuits in the frequency range .01 to 1 MHz. It is efficient and losses are low. But, if it is used in the 1-1000 MHz range it is lossy. So when you slip a bead of Mix 43 over a wire and there is RF in the 1 -1000 MHz range going down the wire, it is just as though you put a resistor in the wire...."

FERRITE SUPPRESSION BEADS:

TOROIDAL FERRITE CORES (TR Series ):

Understanding How Ferrites Can Prevent and Eliminate RF Interference to Audio Systems:

-

CMRR:

Common-mode filtering attachment for power line connectors (bladr ned for mere tekst):

-

Relateret:

Ferrite Material and Core Size Selection For EMI Filters:

High frequency common mode ferrite bead:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst