EMC test - hvor ?

"Per J" skrev i en meddelelse news:43b32055$0$15788$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er direkte forkert. For øvrigt kan man ikke CE-mærke komponenter. Det er det samlede produkt eller system, der skal CE-mærkes.

Reply to
Allan Soerensen

Selv om du producerer medicinsk udstyr er det da absolut nødvendigt at forholde sig til RoHS !

Alene det at mange producenter udfaser rigtig mange komponenter pga. RoHS er da rigeligt. Og RoHS komm er formentlig til at gælde for medicoudstyr ca.midt i 2007 så vidt jeg har fået oplyst. Og det er lige straks.

Reply to
Ole Geisler -

En printbane i den rigtige længde og brede er også udmærkede sender/modtager, især modtager fænomenet giver mig problemer.

En tommefinger regel er at kun rent analoge kredsløb uden oscillatorer kan regnes for uden sendere.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

RoHS- og WEEE-direktivet skal ses som en forgænger for hvad der vil komme i fremtiden. De nuværende direktiver er ikke så vidtrækkende som de nok burde være. Vi kan være helt sikre på at det ikke er det sidste vi har hørt i den sag. Jeg kan da løfte sløret for EuP-dirketivet, der træder i kraft i 11/8

2007. Præcist hvad det dækker over er jeg ikke klar over. Men det er vist noget med at man bliver tvunget til allerede i design-fasen at tænke "miljøvenligt". Desuden berører det også CE-mærkningen. Så EuP-direktivet er et de fleste elektronikudviklere nok bør holde øje med.

Mht. de problemer der er omkring brugen af blyfri alternativer er der langt hen ad vejen fundet alternativer. Dvs. mange af dem der er sluppet i første omgang ikke skal forvente at kunne sidde på hænderne ret lang tid endnu med mindre deres lobbyister gør deres job godt. Mht. fritagelsen for medicinsk udstyr mener jeg den løber til 2009. Jeg kan ikke huske præcist hvor jeg har set det. Men langt hen ad vejen er I vel pisket til at bruge blyfri komponenter alligevel fordi de andre udgår af produktion? Set fra importøre og distributøres side er det rart at der er så mange der er undtagede produkter. Det giver mulighed for at komme af med lagre af ikke-RoHS kompatible komponenter.

RoHS direktivet (2002/95/EF):

WEEE direktivet (2002/96/EF):

EUP direktivet (2005/32/EF):

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hmmmm. Du minforstår mig. En tavlebygger kalder f.eks. en strømforsyning for en komponent.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Jeg sidder i ROSH udvalget her i firmaet og jrg kan fortælle dig at ROSH skal være indført den 1/6-06. Du må ikke sælge systemer (sensorer, tv, pcér osv) efter den dato. Tvivler på at de forskellige leverandører af bambus pcér er parat. Det samme om Bilkas billige elektronik. Vi har fået at vide at bøden 1. gang er i omk.

10 kkr. stigende med en faktor 10 hver gang.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Hej Allan

Efter at have kikket lidt nærmere på tingene, ja så er det for nogle produktgrupper nok fint nok med sådan en etiket.

Man kan nemlig læse følgende:

Reglerne for CE-mærkning er ikke helt ens i de forskellige produktdirektiver. Som hovedregel består mærkningen udelukkende af det særlige CE-symbol. Hvis et bemyndiget organ har deltaget i forløbet, anbringes det bemyndigede organs identifikations-nummer ofte i forlængelse af CE-mærket. Mærkningen må ikke kombineres med andet, der kan forhindre en hurtig og entydig opfattelse af den officielle CE-mærkning.

---------------

De direktiver jeg producere under foreskriver at mærket skal være en del af den samlede mærkning, men det kan altså forholde sig anderledes for andre produktgrupper end dem jeg kender til.

Men det er værd at bemærke at der også står:

CE-mærkningen skal være synlig og læselig, og den må ikke kunne fjernes i produktets forventede levetid, som fabrikanten fastsætter.

Hej Lars

Så lærte jeg noget nyt idag, tak.

en komponent

:-) nej, jeg valgte at misforstå dig, fordi det måske kunne brede diskussionen til noget mere. Jeg er selv designer på absolut laveste komponentniveau.

Hej Benny

samme

omk.

Du skal ikke blive overrasket hvis det viser sig at de faktisk er foran.

Jeg er osse af den opfatning, at det er producenterne med meget store styktal, der er foran på det felt.

:) nogen gange kan man vist godt sige der er det... f.eks. virker det som om der kun udtages test af de vare journalister selv ringer til sikkerhedsstyrelsen om... se bare Trust sikkerheds strømskinne, efter nogen år blir der stillet spørgsmål om den da der nu også kommer de dersens Elspareskinner, og den havde jo en lignende funktion.... den dumpede pænt hos sikkerheds styrelsen, og fik besked om at det skulle fikses, og de nuværende trækkes tilbage. Trust vælger at være passiv og ignorere alt hvad der siges, og fortsætter med et levere dem. Og nu 2 år efter er de der stadig, og der er ingen ændringer foretaget, og der er ingen instanser der vil gøre noget ved det... ergo, så kan man skide på reglerne så længe der ikke sker for alvorlige fejl til at det kan give en mediestorm i aviserne.

Og jeg nægter at tro dette er et enkelt tilfælde.

--
VH
Lars Molnit

Datoen for RoHS direktivets ikrafttræden er 1/7 2006 - bare for at der ikke skal opstå forvirring. :-) Hvad i kører med af dato internt i firmaet kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.

I øvrigt må du godt _sælge_ produkter der ikke er RoHS kompatibel efter

  1. juli, hvis den er _produceret_ og _markedsført_ i EU inden 1/7. Med markedsført menes hvornår den konkrete enhed du forsøger at sælger er bragt på det europæiske marked. Det har ikke noget at gøre med hvornår du første gang producerede en af samme slags. Dvs hvis man producerer en vaskemaskine idag ude i østen og kommer på lager i EU d.
  2. jan f.eks., så er den vaskemaskine markedsført d. 10. jan fordi der er den i princippet klar til at blive solgt til enten slutbruger eller en distributør/importør. En anden vaskemaskine, samme model og ingen ændringer eller noget, bliver produceret d. 7 jan ude i østen og kommer på lager i EU d. 20 jan. Så er den sidste vaskemaskine markedsført d.
  3. januar også selvom den er præcist magen til den der blev markedsført d. 10. jan. Det er altså den enkelte enhed man snakker om. Med andre ord: en importør eller producent i EU brænder ikke inde med produkter han ikke har kunnet få solgt inden 1. juli men må fortsat gerne forsøge at sælge produktet efter 1/7 selvom det ikke er RoHS kompatibelt. Men altså kun hvis det er _markedsført_ inden 1/7 går den.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

"Max" skrev i en meddelelse news:43b444f9$0$84027$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvor er det du finder de oplysninger? Jeg ser masser at mærkninger af elektronik udført som en label hver dag og det lever jo ikke op til de krav. Så er man er jo nød til at anvende silketryk eller gravering for at være sikker på at kunden ikke kradser CE-mærket af.

Er du sikker på at du ikke er ovre i masken-direktivets bestemmelser (som jeg ikke kender)?

Reply to
Allan Soerensen

Hej Allan

Det står jo i direktiverne, men er også at finde på nettet f.eks.

{82284DDF-AE8B-11D5-922A-005004F6BF9F}&doc_guid={82284E9F-AE8B-11D5-922A-005004F6BF9F}

Det er et område hvor der jo næsten ingen kontrol er, derfor finder man også mange sære ting. Jeg vil næsten også vædde på at man kan finde en CE mærket stikprop i foretningerne, selv om de ikke må være CE- mærkede og så vidre.

Ja, jeg har kikket på lavspændingsdirektivet som jo omhandler de fleste forbrugsapparater.

60950-1 (se 1.7.13) har ihvertfald ikke så strenge krav til mærkning. Hvis du ikke kan vaske mærkningen af på 15 sekunder med en våd klud, så er det ok. Der skal både prøves med vand og terpentin.
Reply to
HKJ

"Max" skrev i en meddelelse news:43b53124$0$84027$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg kan ikke huske at have set det i direktiverne.

{82284DDF-AE8B-11D5-922A-005004F6BF9F}&doc_guid={82284E9F-AE8B-11D5-922A-005004F6BF9F}

Ja, men det er bare en "populær" forklaring og ikke selve direktivet.

En af Bradys plast-labels kan krasses af apparatet med f.eks. en skruetrækker, men det kan et silketryk også. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man som producent skal kunne sikre sig at "CE-mærkningen skal være synlig og læselig, og den må ikke kunne fjernes i produktets forventede levetid".

Reply to
Allan Soerensen

Takker. Jeg mente nok at det var noget i den stil jeg havde læst i tidernes morgen, da jeg pløjede direktiverne igennem :o)

Reply to
Allan Soerensen

I den 200 gram tunge brugsanvisning, hvor de 190 gram handler om at man ikke må spise den, sluge den, brænde den, tørre den i mikrobølgeovnen, vaske den i koldt vand, terpentin eller andet, tilføjer du et afsnit, der handler om, at man under ingen omstændigheder må forsøge at fjerne CE mærket, hverken mekanisk, kemisk eller med pyrotekniske midler.