ELcykler

fik lige lejlighed til at prøve en!

Til min store overraskelse, er det tilsyneladende ganske effektivt, og den givne model så ud til at kunne klare et 25-50 km uden problemer på en opladning og med almindelig "egen arbejde".

Imidlertig undrede det mig at den kun kan arbejde. Det er altså ikke sådan at jeg med lidt fysisk overskud, kan træde nogle amperetimer ind på akkuen.

Er der nogen som ved om det er tilfældet på alle cykler, og evt. hvorfor?

//finn

Reply to
Cykelsmeden

Cykelsmeden skriver:

Hvorfor?

Det har noget at gøre med prisen og effektiviteten.

                    http://www.moppe.dk

Hej Finn

For det første koster det jo ekstra at lave den med oplader, for det næste er det svært at gøre det effektivt, men de findes, de er dog meget sjældne i forhold til dem der bare lades fra stikkontakten.

Men hvad er der egentlig galt med en god almindelig cykel, den køre da også fint uden det store arbejde.

--
Mvh

=E5

nogle

for?

Hej Finn

I princippet kan du godt selv lave en cykel med variabel bremsevirkning, men du skal sikre dig at elcyklen (1) max. leverer elenergi op til 25km - (2) kun yder elenergi n=E5r der tr=E6des rundt p=E5 kranken - (3) Der m=E5 max. ydes 250W hj=E6lpeeffekt, men der st=E5r intet om bremseeffekt(!) - disse er krav i DK.

  1. jun 2009 Selvbyggerkit til elcykler kan udl=F8se timer med jurab=F8vl:

-

Standard Li-ion m=E5 absolut ikke overoplades eller lades med for h=F8j str=F8m - derfor frar=E5des det at anvendes dem til genindvinding af bremseenergi.

Derfor anbefales det kun at anvendes LiFePO4-akkumulatorer med genindvindingsmulighed af bremseenergi, da deres kemi er yderst robust. Af LiFePO4-akkumulatorer er de bedste s=E5vidt jeg kan vurdere A123Systems. De h=E6vder at levetiden burde kun blive 15=E5r grundet laser- svejsesamlinger og deraf lavt v=E6skefordampning.

Lithium-jern-fosfat-akkumulator:

Eksempler p=E5 energipriser og specifik energi for forskellige energib=E6rere - kig i tabel 2 - Energilagringsb=E6rer:

Electric Bicycles: Best Buys in Complete E-bikes (LFP =3D Lithiumjernfosfat):
Electric Bicycles: Best Buys in Add-On Kits and Conversions (LFP =3D Lithiumjernfosfat):

Lithium Iron Phosphate Batteries:

September 21, 2008 LiFePO4 Batteries: A Breakthrough For Electric Vehicles:

-

Controlleren skal have "regeneration" kort "regen":

Test af elcykler med regen i praksis - med m=E5lekurver:

Citat: "... There is also endless debate about how much you actually get back with regen, some poopooing it at just 1-2%, and other regen proponents touting the 10-20% claims. The fact is both these extremes and everything in between are true. ... So, although this is a just from a single run, you could easily conclude that we'd expect about 5% regen for city riding in mostly flat terrain, 10% regen for city riding with lots of moderate hills, and probably more like 12-14% regen if there are really steep hills. ... This experiment was repeated a total of 5 times in each case with the regen throttle held steady at a different position. The net results are summarized in the graph below, where I have plotted the percentage of the intial kinetic energy that was returned to the battery as a function of the peak regen current for that particular regen throttle position. [Kinetic Recapture Efficiency.gif] ..."

  1. okt 2008, K=F8benhavnske cykler f=E5r baghjul med motor og batteri:
    Citat: "...Den er ogs=E5 speciel p=E5 den m=E5de, at alt - motor, elektroni= k og batteri - er samlet som en kompakt enhed i et standard baghjul..."

Regenerative Braking:

ing.html

Regenerative Braking:

Does regenerative braking significantly - quickly - help you slow an e- bike down?:

Citat: "... It may be possible to add an external braking controller to an existing system. I designed one setup that uses a 3 phase bridge rectifier and a cheap brushed controller to implement regen on a brushless system. It has not been tested, so I cannot verify that it will work, but I don't see why it wouldn't. ..."

(Til lille elbil - eller kraftig elcykel:) Controller Kelly Brushless DC Motor 24-48V 200A Regen:

$159

(Til elbil:) Controller Kelly 24-144V 500A Programmable with Regen:

New GoldenMotor Regen controller....:

Kig f.eks. under "controllers":

(Bem=E6rk: Eksekvering af sidens javascript reloader hovedsiden):
Citat: "... New Generation Controller -- Technology Breaking Through! Magic! ... It can drive your ebike even with failed motor hall sensors, throttle, breaker, or all of them failed together! ..."

-

H=F8jeffekt elcykelhjul som er effektive til at bremse cyklen elektrisk via genindvinding:

mov

Crystalyte:

eller her:

S=E5dan ser motoren ud indvendigt (det er en outrunner brushless motor):

5000 serie: 48V 40A Controller with 12pcs Mosfets irfb4310 48V 48A 18* irfb4110
Citat: "... Remark: 40 =3D Length of NdFeB Material ( Permanent Magnet ) in rotor. The follow number such 6,8,9,11,12 a number of coil ( turns )in the stator. ..."

Crystalyte Custom Made Permanent Magnet DC Hub Motor

Fabrik kontakt:

-

Video:

E-Bike with Regenerative Breaking System (RBS):

-

(Elektrisk) enicycle:

Solowheel:

Uno (dicycle):

BPG Motors: UNO Development Video:

  1. aug 2010 Helt elektrisk p=E5 =E9t hjul:

Ryno motors - self-balancing, one wheel, electric scooter

-

Lidt til bus eller lastbil afdelingen:

Et heftigt el-hjul p=E5 120kW: e-traction.com: TheWheel=99 - what it is and what it does:

Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to 120 KW of direct drive traction at the only place where it matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to electrical power. This process is called regenerative braking..."

-

Og nu til en helt anden transportform:

Robert Pulliam tubular rails, inc.

High-Speed "Trackless Train Technology" by Tubular Rail:

TubularRail NextWorldFutureTrains 11 2008 Copy:

/Glenn

Reply to
Glenn

Den 03-05-2011 23:46, Glenn skrev:

Wow et kvalificeret svar. Jeg håber ikke at det alene er for mig du har brugt den tid? Nu har min hensigt ikke været at ville bygge en ny og bedre cykel, jeg var bare forundret over hvorfor der ikke er opladefunktionalitet, men det ser så ud til at det vil være for lille gevinst. Jeg var også klar over at moderne batterier ikke må overlades, men det anser jeg for at være et mindre teknisk problem (der sidder formodentligt allerede en cpu i kontrolleren). Især artiklen fra ingeniøren er god læsning. Jeg havde slet ikke opdaget at el-cykler var så langt fremme. Nu har jeg så også set en af de billigere Kinesere, så jeg erlægger gerne prisforskellen, ifald det bliver aktuelt.

Til Max, for hvem alle problemer normalt kan forenkles :-) :

Der er absolut intet i vejen for at hoppe på en normal cykel og trampe selv i pedalerne. Jeg turer faktisk cykelruterne i Vendsyssel rundt hver sommer. Desværre kan 45 år på et hårdt arbejdsmarked, heraf en del med hårdt fysisk arbejde, efterhånden mærkes. Jeg står nu for, af samme grund, at skulle skifte min lækre Kildemoes Alucykel, med indbygget dynamo og 7 gear, ud fordi jeg, af historiske grunde, købte en HERREcykel. Det er blevet for vanskeligt at komme af cyklen, især hvis jeg har monteret et par cykeltasker ;(

//finn

Reply to
Cykelsmeden

Hej Finn

Jeg har såmændt lige så lang tid på arbejdsmarkedet, og for mig ligner en elcykel altså bare som ekstra vægt at slæbe rundt med. Min nuværende cykel er 5 år gammel, den har kørt lidt over

30.000 km, og havde jeg købt en elcykel dengang, ja så var jeg død idag. Og jeg kan godt forstå dit problem med stangen, min næste cykel bliver også en unisex model.

tilf=E6ldet p=E5 alle cykler, og evt. hvorfor?

=E5

tet

l:

Hej Finn

Jeg har tidligere overvejet at engagere mig med elcykler ;-)

De fleste af linksene var nogen jeg havde p=E5 "lager" - til fremtidigt brug.

S=E5 har du muligvis ikke l=E6st artiklerne godt nok.

Hvis vi snakker om at genindvinde bremseenergi ved f.eks. lyskurve - s=E5 har du nok ret. Dog er det gode ved elmotorbremsning at de normale bremser ikke slides og st=F8jer og dermed burde kunne holde v=E6sentligt l=E6ngere.

Men du spurgte til opladning via benarbejde:

nogle amperetimer ind p=E5 akkuen.

S=E5 vil det v=E6re muligt at lade akkumulatoren via benarbejde med sandsynligvis 50% virkningsgrad - og muligvis h=F8jere.

daget

/Glenn

Reply to
Glenn

Postvæsenet udskiftede deres herre-cykler med lav-stang's-modeller, fordi ca 90% på postbudene var flad/snubleskader. Resten var hundeskader, og en del af dem er afhjulpet ved undervisning, og lidt hundekix i lommen :-)

Jeg skjønner. Vett kan ofte være god medisin.

Reply to
Harald Mossige

så er der jo modvind på cykkelstigen. hihihihi

Peder Dynesen