Efterlodde dårlige lodninger

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål: man kommer under tiden ud for at efterlodde fx. strømforsyning og højspændingsdel i et TV. Især på Finlux 30xx typerne har jeg flere gange været ude for at lodningerne har været så dårlige og er oxideret så meget at det faktisk ikke er muligt at efterlodde. Tinnet vil simpelthen ikke binde og det kan være lige så vanskeligt at fjerne det dårlige tin.

Hvad kan løsningen være her? skal man hen og bruge en slags loddevand for at kunne komme til at lodde komponentben og printbane sammen igen?

Peter

Reply to
Peter Andersen

at

Dremel sliber,(evt en polerskive i) Måske lille fin slibesten. Går stærkt, skal være forsigtig.

Skalpel. Går langsomt, men sikkert....

Man kan næsten altid slippe afsted med at slibe/skrabe sig til rent materiale igen, og så går lodningen som en leg.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Peter Andersen skrev:

Der findes en fluspen - der indeholder elektronikflus, det virker fint. Indholdet er effektivt og afvansningsfrit. De ligner er stor spritskriver, og hvis du er såheldig at kende en elektronikproduktion kan de fint genfyldes men flussen fra deres loddelinie.

Den jeg har er fra Multicore - desværre kan jeg ikke længere se nummeret ;-)

Endelig er der stor forskel på hvor aggressivt det flye der er i tinnet er. Philips havde engang noget på deres S-lager - det kunne lodde selv på en rusten malkespand... ;-) men de er nok forbudt/farligt/giftigt/miljøgrissende/....

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Tinsuger og/eller tinsugetråd:

nederst.

Disse til at fjerne så meget gammelt loddetin som muligt. Herefter tilfør nyt loddetin - helst med flus i.

MVH Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Et site for N-folk:

1:1 billeder fra mine ture:
Bo Holmqvist

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse

at

Jeg bruger (efter tinsug) en rense pind

der efter bruger jeg godt med Flush (harpiks opløst i sprit)
så er der aldrig nogen problemer medmindre baner og loddeøer løsner sig :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

Sorry forkert link børsten ser sådan ud

  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
www.tidsfaktoren.dk   mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Og glas splinter/rester skal man ikke få i fingerne / lige tørre bordet med hånden hvor de er faldt af... det bliver irriterende i længere tid...

Kasper

Reply to
Repzak

den flus hedder arax. men den må ikke bruges på print da øerne kan forsvinde. (det siger de)

Reply to
Jacob

Ok. Men sådan en lodning der har stået og trukket gnister og er blevet så træt at der er blevet et helt krater omkring komponenbenet og det hele er sort og grimt, kan den type flus gå hen og rense det eller skal jeg der have fat i noget mere giftigt? Naturligvis skal alt gammelt ting fjernes - men det er bare ofte ikke nok. Flusmiddel i sig selv er vel ikke rensende på denne måde eller skal jeg der have fat i sådan en rensepen med glas?

Peter

Reply to
Peter Andersen

"Repzak" skrev i en meddelelse

med

ja ingen nemme løsninger, som man siger man kan jo også bruge en hård tandbørste ;)

--
[...]

have

der

ja jeg ved godt hvad du mener :) du kan bruge børsten først hvis loddningen er meget sort og grim. Du skal altid komme lidt flus på inden du udlodder med tinsuger det gør at tinnet "flyder" bedre måske af et par gange dermed for du alt gammelt tin væk (næsten) så rense af så godt man nu kan , men for h.. skyld brug aldrig små børster af metal tråde det kan være en ren katastrofe. Så godt med flus på inden du lodder igen det plejer at virke. flus renser ikke som sådan , den gør bare at loddningen hæfter og løber rigtig ud

--
[...]

Hej Peter Jeg skulle en gang lodde en ledning til elpumpen i min båd, da ledningen var blevet lidt fugtig og så strøm igennem. Den var også umulig at lodde på, da kobberet var blevet sort, og jeg kunne også rense den fin blank igen, men loddetinet ville stadig ikke binde. Så på et andet forum fik jeg et tips, at bruge 3 dobb. salmiakspiritus, og det skal lige have lidt tid, men så kunne jeg lodde min ledning!

Ingen af de "svære" lodninger er ens, så man skal finde den som virker.

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen