Diode blink

Hej

Hvilken slags modstand skal sluttes til en lysdiode, hvis man vil have den til at blinke?

Jeg har købt nogle 5mm blå lysdioder, som jeg skal have sluttet til 12 volt DC. Så dels skal modstanden begrænse strømmen gennem dioden (den kan kun tåle ca. 3 volt) og dels skal modstanden få lysdioden til at blinke - ca. 2 blink i sekundet.

Pft. for svar!

Jacob

Reply to
Jacob

Jacob said the following on 28-04-2005 22:45:

modstanden alene får den ikke til at blinke - så skal det væren en LED der er med indbygget blinker.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hej Jacob,

Du kan købe en alm. rød blink diode og sætte den i serie med din blå lysdiode og så have en formodstand der til.

f.eks.

12V er dit batteri.

3.5V er din blå diode (måske)

2.5V er din røde blink diode (måske)

derfor skal der droppes 12V-(3,5V+2,5V)=6V

strømmen er måske 10mA derfor skal modstanden være 600 ohm.

sådan kan du få din blå diode til at blinke (men det kræver en rød blink diode)

m.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Claus R. Nielsen

Det kan også gøres med en kondensator (lyt?) parallelt med dioden. En af brincks simplere byggesæt kan jeg huske er "faker-alarmen", som består af et cigarplug til bilen, stump ledning, modstand, kondensator og diode.

Kan ikke huske værdierne, men mener 101% af det så således ud:

R o------------|===|--+---+ | | til plug === V LED C | | o-------------------+---+

Hvis det har interesse kan jeg finde værdierne frem (regn dog med langsom svartid, er midt i noget flytterod).

Ellers er jeg sikker på nogen som er lidt bedre til stadset hurtigt kan regne det ud...

--
Venlig Hilsen
Michal

Hvis det ikke er en blinkende diode blinker den ikke...

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hvorfor skulle en LED begynde at blinke, fordi man sætter en kondensator parallelt over den ?

Kvante-effekten? Eller måske skizofreni (jeg er en LED, ergo lyser jeg.... næe jeg er en kondensator, ergo suger jeg... ;-)

/Anders (der ikke er så skrap til at stave sygdomme ;-)

Reply to
Anders F

Dette kan lade sig gøre med en glimlampe, fordi lampen, når den tænder, falder i brændspænding, og derfor tømmer kondensatoren, som så igen oplades, indtil den påny når lampens tændspænding, o.s.v. og det fænomen kan man ikke finde hos en lysdiode, derfor ???

Erling

begin 666 p.gif M1TE&.#EAH0`1`( ````3S/___R'Y! $```$`+ ````"A`!$```+_C(^IR^T/ MHYRTVHNSWKS[#X9B!I0.D*"(JJBL]"[ES,54;#_Y>>P!GF*X*C[#JSA:!9._ M)>UGZCFC-%34>+4VH;9CTY6%8J7;K_BL-&)96JYZ+0VWR$ E^TU];Z_ENCJ/ M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:

Reply to
Erling & Lene Nansen