Assembler programmering

"Brian 8700" skrev i en meddelelse news:41a999aa$0$14265$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

PEELs og andre PLD teknologier har absolut intet med assembler programmering at gøre. Jeg distancerede mig bevidst fra DSP programmering idet dette er et område jeg aldrig vil beskæftige mig med uden for ingeniørhøjskolen da signalbehandling ikke har min vilde interesse. Det jeg taler om er microcontrollere og microprocessorer til generel anvendelse inden for f.eks. styringsteknik mv.

Reply to
Jan Pedersen

Et andet ikke uvæsenlig argument kan være at man kan udvikle og teste sit kode (evt. små bidder af det) på PC , inden man går på target. Download/flashing af target kan være en langsomlig process og kan spares.

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

En enkelt afsluttende bemærkning fra en der der har porteret HL rutiner til asembler: selv den bedste compiler er man made, og kan ikke Size/speed optimere som den menneskelige kan gøre det, den mangler abstraktions niveauet. De rutiner jeg har porteret kørte minimum 50%hurtigere, fyldte endnu mindre osv osv. Og hvis man bruger et pseudosprog kan man altid portere til andre platforme. Og ja ved godt at parallelprocessing, dsp osv osv, så står vi af. PS: det var rutiner til et multiuser CAd ystem der kørte på en pdp11 med KUN

256Kb ram(ja Kb ikke Mb) Hires grafik osv osv.

Så assembler still rules Håber det modtages med den ånd det er skrevet i

asm,

kan

tit

om

Reply to
Erik Rasmussen

Det siger vidst også det hele (læs: elendig compiler)

Tjek evt. IAR de laver "verdens bedste" compilere eller ihvertfald ligger de som nogen af de bedste.

Jeg vil våge den påstand at man på de platformer de laver compilere til ikke kan gøre det bedre i assembler.

m.v.h. lasse

Reply to
Lasse Madsen

Dine første betragtninger lyder egentlig meget rimelige, men! Filmen knækker jo ligesom når du skriver:

"multiuser CAD system", "kørte på en pdp11" og "så assembler still rules".

CAD på en pdp11!

Umiddelbart ville jeg skyde på at dine erfaringer er minimum 20 år gamle! Der er altså sket en del med dels oversætterteknik, dels CPU'er i mellemtiden. (Ja, jeg er klar over at man CPU'er til indlejrede systemer er endda simplere end pdp11'erens, men .. you get the point).

I mine øjne skyder du dig lidt i foden med et eksempel der ihvertfald er 10 år for gammelt... ;-)

Iøvrigt arbejder jeg med et OS til en 8 bit CPU der kun har 4KiB RAM, 60 KiB, flash, trådløs radio kommunikation, mv, og vi kunne altså ikke finde på at skrive det assembler... ;-)

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                                madsdyd@challenge.dk
What I have done is to show that it is possible for the way the universe

;-) ......

Og en af grundene er givetvis at i skal have produktet på markedet igår, og dermed ikke har tid til at skrive optimal håndkodet assembler. I har derfor valgt en processor der har plads til applikationen. I de "gamle" dage var det simpelthen ikke en option - så det var (også) af nød der blev kodet assembler

/carsten

Reply to
Carsten Holck

til

osv

Hvis man tager den tid med i det som man skal bruge på at lave funktioner og rutiner i asm så vil man spare meget i udviklingstid, og da processorer er blevet så hurtige betyder det med hastighedene ikke altid så meget. Selvfølgelig vil der være tidkritiske rutiner, som man så bliver nødt til at lave i asm, men det er ikke meget.

Til mange ting.

Til gengæld giver det én en meget god basal viden om bits, afmaskning, etc., som kan være meget nyttig.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Ja, det er korrekt + det argument er der blevet nævnt mange gange: Vi kan meget hurtigt flytte vores kode til en platform hvor der er en oversætter, og det er der ingen tvivl om at vi kommer til på et eller andet tidspunkt.

Oversætterne er også blevet bedre + man har lært en del om hvordan man f.eks. kan lave statisk analyse af koden, således at kodepaths, mv, kan optimeres rimeligt vildt.

Vores oversætter indlejrer i nærheden af 100 funktioner når den oversætter - jeg ville meget nødig påtage mig at skrive lige så effektiv kode som den producerer i hånden.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                                madsdyd@challenge.dk
ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be made to fly given