Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Pozdrav elektronicari

Malo me zanima uspijevate li posteno naplatiti  svoj rad ?
Nekako imam osjecaj da sve vise radim za sve manje novca.
Pokusavam otkrit di je problem.

Pretezno se bavim servisom informaticke opreme i tu vidim sve vise
problema.
Nesto malo radim odrzavanja u industriji tu mi se cini malo bolja situacija.

Kakva su vasa iskustva, realne satnice koje uspijevate naplatiti... ?

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Radiš na crno, ili po zakonu?

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Na zalost radim po zakonu i vjerovatno je to moja najveca greska.
Imam registrirani obrt.
Uredno placam sve sto se tice obrta:
PDV, porez na dohodak, komorski doprinos, mirovinsko osiguranje,
zdravstveno, komunalnu naknadu, struju, RTV pretplatu...

Nije da se ne radi, ali kad sve ovo namiris ostane sto ostane.
A moje prekovremene ure u vlastitoj firmi ne bi vise ni excel znao zbrojiti.

Tuzit cu poslodavca da me izrabljuje :-)

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

drugim rijecima saljes poruku da ja koji razmisljam o otvaranju obrta dobro
razmislim ima li smisla ga uistinu i otvoriti....hmmmm.....vec sam jednom
prilikom imao priliku imati tj raditi preko obrta kojih 8 mjeseci i nije me
bas impresioniralo....ali sada su neke druge prilike i poslovi pa mi je
gusto i stvarno mislim da bih morao otvoriti....ali opet...ovakvi me
komentari tjeraju da jos jednom razmislim...

vec je i 25% PDV-a sto placam ionako previse sto dajem....kud jos  i vise od
toga.....
u feudalizmu si platio 20% poreza i bog te veseli....u danasnje doba
slobodnog demokratskog liberalnog uredenja platis 63% kroz svakojaka davanja
i jos im nije dosta...

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Tako bi se dalo zakljuciti, ali ipak treba razmisljati pozitivno.
Smatram da ce se kad-tad i kod nas napraviti reda.
Tada bi moglo biti korisno imati uhodan obrt ili d.o.o.

I ja sam dosta davno otvorio obrt jer su se pojavili poslovi za firme
koje nije bilo moguce raditi na crno.
Dosta vremena je solidno islo i nisam pozalio.

Mozda moj danasnji post salje "destruktivne" poruke.
Ustvari pokusavam malo okrenuti situaciju na bolje pa me zanima kako se
ostali elektronicari snalaze, kako vrednuju i naplacuju svoj rad.

Imam dojam da prosjecni elektronicar za jedan radni dan ne zaradi
dovoljno da bi mogao platiti jedan radni dan keramicara, fasadera,
automehanicara...da mi pri tome ne zamjere ostale struke, nemam nista
protiv njih.
Mozda je moja racunica kriva ?

Tocno tako.
To su nam uvjeti koje ne mozemo promijeniti, mali signal velik sum.
Pokusavam naci optimalnu radnu točku u dinamckom rezimu rada.
:-)

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

iskreno...ja sam se pomalo odmaknuo od isključivo elektronike i
informatike....puno je veća lova u nekim sustavima od opće potrebe, ali opet
namjenske i ne tako jeftine....dakle, bilo što vezano uz centralna grijanja,
solarne sustave, izvore struje, te ini uređaji  koji se koriste u
prehrambenim industrijama odnosno malim pogonima tipa pekare i mesarije gdje
je najbitniji kontinuitet prozivodnje pa shodno tome je i naplata
promptna....
recimo, super lova leži u brodskoj elektrici i elektronici...ali u to se
treba moći i znati ufurati....em trebaš znanja, em trebaš žnjore...

ja osobno u domeni informatike sam se pomalo ubacio u "remote service" ....i
to radim na preporuku uglavnom....no, glavna je poanta uletjeti u krug ljudi
koji su platežno sposobni, a kojima je najbitniji komfor....eto, otvaraju mi
se neka vrata i po tom pitanju mislim iskoristiti priliku stvoriti si
klijentelu kojoj je prije svega najbitniji komfor, a plaćanje im nije
problem čak i ako taj komfor inzistira 100% skuplji izdatak za uslugu....

treba se znati snaći...okrenuti oko sebe....nije badave ona stara narodna;
"tko se zna snaći ni na WCu ne ostane gladan" :)))

ja sam eto 2 i pol godine službeno bez opsla...ali eto, računi su mi uredno
plaćeni i (pre)živ(ljavam) sam...tješim se da barem ne kradem, već uisitnu
pošteno zaradim to malo što zaradim....i kao takav smatram se vrlo
uspješnim, ponajprije zbog činjenice što zarađujem na nećemu što u biti i
nije moja osnovna struka tj školska sprema, ali eto, trudim se ne plakati i
čekati da mi netko drugi ili treći pomogne :))

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

moraš puno muljati i petljati.....mislim, ne varati ljude, ali da bi
naplatio barem ono što si napravio onda to moraš malo napuhati da ispadne
kako bi to bilo zapravo 3 puta više, ali da si svjestan situacije pa ajde
budeš naplatio samo to i to...a ostalo ćeš trpiti na svoj trošak....

tada mušterije trljaju ruke u smislu kako su te zajebali....a ti se tješiš
kako si uspio naplatiti relativno onoliko koliko si si i zamislio...

ili biti odriješit i reći; "toliko, oš-neš, šetaj"

ja sam u prilici gdje imam nekoliko pacijenata kojima kažem čak i da "ne
znam" popraviti dotičan predmet....ili im jednostavno nabijem cijenu samo da
ih otepem....

recimo, jednom  koji je ko uš sam za zalemiti stopicu na žicu za zvučnik u
autu tražio 150kn....a ovaj me blijedo gledao....i rekao da će
razmisliti...naravno, znao sam da to neće platit, a da je platio, napravio
bih mu...

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Sve to stima sto si napisao, moras se snalaziti kako mozes.
Samo nije u redu da moras nesto izmotavati da bi naplatio posteno
obavljen posao.
Zelim reci da se odnos prema ovoj struci bar  na nivou nas "malih
subjekata" prenisko srozao.
Ili je to samo moje subjektivno misljenje ?

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Nije ni u drugim strukama nesto bolje. Opcenito, drzim da su se drustvene
vrijednosti okrenule, pa je rad, bilo fizicki ili intelektualni, tesko
naplatiti, dok prodavanje magle ide dobro. Ako ne i bolje nego ikad.

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

hehehe...ti izgleda da još "still dreaming" ...probudi se i pogledaj recimo
ekipu  iz Baan ERP konzultantskog tima....satnica im je 500kn+PDV....kada
neka firma uvodi ERP sustav, konzultantske usluge za taj sustav podignu
cijenu  sustava za dodatnih barem milijun kuna u godinu dana, a
implementacija uz konzultante traje ponekad i do 3 godine (ima primjera i po
5-6 godina...recimo; Elektropromet d.o.o, ABB d.d, Alstom d.d, Adriadiesel
d.d...itd..itd..)....raspitaj se malo pa buš vjerujatno promijenio nick u
"AWAKED" i uguzio se u kakav takav isit ili sličan tim koji posluje sa ERP
rješenjima i namlatio lovu da buš nam se smijao tu za kakav mi kikiriki
radimo :))))))

usputno, nekoliko sam godina "surađivao" sa ERPovcima iz Slovenije pa znam
iz osobnog iskustva kako to ide i kakva se tu lova okreće....ali eto, ja
nisam dorastao tome i ne bavim se time niti me to  interesira....ja osobno
ne pucam na miljune, nego na ono što uisitnu volim, makar bila i
crkavica...ali  još uvijek imam dovoljno mozga za razlučiti odnose, zbivanja
i situaciju na tržištu...

pazi ovo;

ako ja napravim instalaciju Win2003 servera na serversko računalo....moja je
satnica plafon 250kn+PDV na terenu....a ako to isto dođe napraviti ERP
konzultant firme koja vrši implementaciju sustava....tada ista ta
instalacija Win2003 server edition  košta 2 radna sata oliti 1000kn+250kn
(dolazak*)+ PDV.....*250kn dolazak ukoliko je do 100km od sjedišta firme, a
svaki dalji kilometar je 3kn....pa ti vidi omjer i reci ima li smisla....

onako usputno, Elektropromet sa sjedištem u Zagrebu...tamo preko puta
Velesajma odnosno Carine, je u cca 5-6 godina implementacije ERP sustava uz
osnovnu cijenu proizvoda tj sustava DOPLATIO još oko cca 7 milijuna kuna za
konzultantske usluge pri implementaciji...da bi na kraju popizdili i
odjebali Baan i prešli na SAP ako se ne varam....i sve riješili sa nekih 3-4
milje kuna :))

nemoj me uzimati za točnost cifri...ali znam da su milijuni bili u
pitanju...a sad dal je 5...7 ili 9...tak je malo bitno....

dok paralelno tome imaš naših stručnjaka za sustave kao što su inženjeri
Kolje i Nikitović koji su razvili sustav koji je definitivno i više od
konkurencije Baanu i SAPu, ali oni su "naši" dečki i shodno time
podcijenjeni....a konkretno Nikitović (prodekan na VŠIT-u) je čovjek ispred
svog vremena...potencijal svijetskog razmjera...u razgovoru o ERP sustavima
tog čovjeka nemreš iznenaditi...kao da vrti bazu podataka u svojoj
glavi...dok recimo "stručni tim" svijetski renomiranog Baan-a zamuckuje,
trokira i zovu jedni druge na mobitel svakih par minuta sa pitanjima; "eee,
jel ti znaš kako ono ide i jel se može ovo..ono"....

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Miješaš kruške i jabukle :)

Gore si naveo:
"vlasnik nove male firmice; dobar dan...ja bi otvarao firmu i imao bih
20tak
racunala i trebao bih valjda nekakav server, mrezu, domenu,  pa i web
stranicu..bla,bla..."

a tu navodiš ERP. Činjenica je da su "susjedovi mali" i gomila ostalih
kojima je čačkanje po Windowsima hobi zamislili da su dorasli sistemašenju
dovela nas ostale tu gdje jesmo.

ERP je ipak drugi svijet i zato mogu držati cijenu. No ne zaboravi da kako
s jedne strane stola imaš konzultante koji prodaju maglu, s druge strane
imaš direktore kojima se ta magla jako fino može prodati.

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

pa i ne baš....za vlasnika firme koja ima 20tak računala i mrežu a jednim do
dva servera je konzultantska cifra od cca 1500-2000kn solidan omjer (iako je
i to paprena cifra)....da je isti taj konzultant došao u INA ili
Pliva....cifri bi se dodala barem jedna nula za "elaborat"

a tu si APSOLUTNO u pravu....pogotovo ovo sa direktorima :)))

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Za konzultanta koji zna što radi (a to podrazumijeva da je tehnički dobro
potkovan, ima iskustva i poznaje poslovne procese, pa i zakone djelomično)
ova cifra i nije puno. Naime, IT bi trebalo gledati kao neku potporu
poslovnim procesima. IT infrastruktura ti neće direktno donijeti zaradu,
ali ti olakšava brži, jednostavniji i kvalitetniji rad i tako indirektno
pomaže.
Naravno da treba odvoliti konzultante i "konzultante". Jedni ti mogu
preporoditi posao, drugi te mogu samo baciti u trošak. Godinama sam već u
IT-u u prodaji, a zadnjih nekoliko u prodaji poslovnim korisnicima. Svega
sam se nagledao, firmi koje imaju hrpu skupe opreme koja im ničemu ne služi
(ponakad nije ni raspakirana), firmi koje su bacile xx.xxx,xx kn na
softverske licence, a na kraju opet nisu ispravno licencirane, firma sa
nekoliko poslovnica koja kao server koristi PC računalo od tajnice... U
zadnje vrijeme je "hit" povlačenje novca iz predpristupnih fondova EU. E to
je tek priča. Tu uzimaju ponude kao da su pijani ruski milijarderi :) I
onda mi ljudi kažu, IT mi je trošak. Je, trošak je, kad kupiš laptop za 10k
kn, a isti posao bi napravio i sa onim od 4k.
No, da se vratim na početak. 1500-2000 kn nije velik iznos za dobrog
konzultanta koji će ti reći ŠTO trebaš, KOLIKO će te to koštati i KAKO će
ti pomoći u poslu.

Ne znam imam li sreću ili nesreću, ali uvijek sam radio (i radim) u firmama
koje nisu imale političko zaleđe, nisu prodavale magle i pokušale su
zarađivati pošteno. I zaista se čudim kako neki "konzultanti" uspijevaju
prodavati priče koje ne drže vodu.

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

ja sam osobno priuceni elektronicar-informaticar...mnogi me smatraju
klosarom oliti fuserom u svim pogledima....ja ne skrivam svoje neznanje, ali
ono sto znam i napravim u konacnici gledam i naplatiti....no ponekad me zbog
neimanja te "titule" ljudi pokusavaju obezvrijediti, tj moj rad....jer
znas...prelemiti snop od 40 zica za nekakav interface CNC stroja  nije isto
ako ga prelemi neki dipl.ing. koji radi u firmi i ja koji isto to napravim u
"fusu" ....njegova Wellerica  Magnastat je bolja od moje Wellerice
Magnastat...njegov je lem bolji od mog...i njegovo iskustvo od 3 godine u
struci je bolje od 30 godina mog fuserskog  tj samoukog iskustva...recimo to
tako...i tako on naplati tih 40 zica 2 radna sata oliti 500kn + 100kn
dodatak za izlazak na teren+PDV.......a a kada sam za isto to ja nakon sto
sam dosao i napravio, trazio 300kn  sveukupno...oliti 2 radna sata bez
ikakvog racunanja dolazaka i slicno, gotovo su me ispljuvali da kaj ja sebi
umisljam da sam ja kvantni fizicar i Nobelovac kad takvu satnicu imam.....a
da bude stvar interesantnija...ovaj njihov "strucnjak" je samo polemio
interface i nakon pola godine je par zicica popucalo od vibracija i zato jer
se interface moze okretati u konzoli....a moje lemljenje evo vec skoro 3
godine uredno radi i drzi jer sam ja sve zalio sa ljepilom tj vrucom
plastikom....nije me kostalo skoro pa nista osim 3 minute vise vremena i
pola potrosenog stapica silikon plastike....ali reklamacije iza mene nije
bilo....ali eto, nisam "kvantni fizicar" pa je za pretpostaviti da sam glup
i fuser i da moj uradak nije dostojan u najmanju ruku iste cifre kao onaj
sluzbeni serviser :))

evo i nedavni primjer....
vrisne disk...ja forenzickim alatima se jebem  pola dana da mu pocupam pol
toga sa 250GB diska na kojemu je transfer doslovce bio nekih 100kB u
sekundi...cak i manje....stavim mu drugi disk, ispravan, instaliram Windows,
drivere i sve ratece programcice...donesem mu doma, sve pospojim , podesim
mail, fejs, instaliram mu printer, podesim WIFI konekciju...i kazem;
prijatejlski 100kn ti racunam disk i 200kn ruke za sve...

a ovaj me posalje u 3.14cku materinu lihvarsku da jesam se ja ludih gljiva
najeo...300kn...da sma mu uvijek radio za "kavu" ....

reko, da, jesam, radio sam ti za kavu jer smo kakti prijatelji 20tak godina
i vi za vi tvog brata sa kojim sam jako dobar.....ali ovaj puta je fakat
bilo puno posla i morao sam disk mijenjati....a da ako mu ne pase neka zove
obliznji servis i pita koliko bi kostalo navedeno ....te da sam ja spreman
naplatiti mu pola od toga sto taj servis bude rekao da bi kostalo...a veli
on meni; "pa ja zato i zovem tebe jer znam da mi ti to radis za sitnu lovu"

i jedva nekako se ispregovarao za tih 300kn....a da stvar bude
smijesnija...lik zivi na pristojno visokoj nozi...bez pol frke je kupio novi
stan od 80m2....pa novi autic Qashkai ili kako se vec zove....uredno se ide
na ljetovanje, zimovanje, proljetovanje i jesenovanje...odlasci u restorane
su mu pod normalnim na tjednoj osnovi, a ne tek u prilikama, trosi se na
svega i svacega i ne pita se previse....a jebe me grcevito za 300kn kao da
sam rekao 3000kn....i jos me trazi da mu barem 50kn spustim.....strasno....a
s obzirom na obim posla koji je bio i koliko sam vremena potrosio i u
konacnici koliko love ima, jos sam pomislio da bude rekao da mi evo jos
50kn+ na tih mojih 300 jer kao fakat sam mu to badave odradio....a ono
mahuna...pffft....

rezime; drugi puta u srevis...pa kad za sve ovo navedeno operu 800-900kn za
sve te egzibicije i jahanja...onda bude Gagi bio ne dobar, nego mi spomenik
bude podignuo....

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Svaka cast, mislim da si tocno opisao kako stoje stvari.
Ocito si svaki dan na "trzistu".
Ovo sto si napisao, ja sigurno ne bih radio za 300 kn (pa ni na crno).
Samo bih liku unaprijed rekao koliko ce ga kostati taj sport bez obzira
na prijateljstvo.
Ako tako zahtijeva situacija naparavio bih (i radio sam) cak i
besplatno, ali bi svakako dobio na znanje koliko to vrijdi u kunama.

Ja sam tako imao manji problem oko reflowa maticne ploce notebooka.
Dosao covjek sa mrtvim notebookom, zakljucio sam da bi reflow pomogao.
Rekao sam cijenu 300-350 kn.
To mu je bilo previse jer njegov poznanik ce to obaviti za 200kn, uzeo
je notebok i "zahvalio" na besplatnoj detekciji kvara.
Ja to nisam spreman raditi za 200 kn.
Zna li netko koja je uobicajena trzisna cijena za taj poslic ?

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

3 radna sata (+PDV) je normativ za takvu vrst posla, za laptope...iako to u
praksi uzme i 4 sata posla...i neovisno od toga radis li za laptop koji
vrijedi 1000kn ili 10.000kn, te ujedno i dajes garanciju da ce
proraditi....dakle, moras testirati...iz cega proizlazi, ako proradi,
naplacujes, a ako ne proradi, poklanjas rad i pozdravljas :))

2 radna sata ukoliko laptop maticnu dobijes na ruke i samo reflowas te takvu
isporucis bez da ti slazes laptop...tada ne dajes garanciju na reflow i tada
te boli briga, ali naravno to moras naglasiti prije ikakvih zahvata

1 radni sat za desktop maticne ploce i ostale drangulije

ispod toga ni nemoj raditi...ja osobno ne  radim takve stvari za manje od
100kn osim ako mi na ruke ne dode ploca sa oznacenim chipom koji treba
reflowati (dakle, samo usluga reflowa, bez ikakve dijagnostike, raskapanja
ili sastavljanja)....odnosno ako je za kakvog prijatelja pa da ga bas ne
ogulim....

1 radni sat = 150kn+PDV

naravno, ovo su ti sve neke osnovne cijene...odnosno satnice...mozes ti i 6
radnih sati uzeti za reflow chipa na laptopu kojeg raskapas,
dijagnosticiras, reflowas i sklapas te testiras....sto bi zapravo i bilo
realno, barem po satnici....ail tko bi to platio onda :)))

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Da, te cijene su vec realnije, ispod toga ne bi trebalo ici, ni na crno
a pogotovo ne sa racunom.
Ja sam uvijek za vise :-)

--
Lp Electron

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?
oliko to vrijdi u kunama.

Ja sam isto pojeo svakakvih go*ana i radio svakakve egzibicije za
"kikiriki". Iako se slažem sa stavom da treba naplatiti posao, češće se
nalazim u situaciji gdje radim za kikiriki... Ali tu sam si sam dijelom
kriv. BTW možda uskoro nakon 100 godina završim faks(FOI) na kojem BTW
nisam naučio ništa konkretno nego sam većinom skupo kupovao maglu. Sve što
znam raditi(informatika, priučena elektronika) sam naučio isključivo sam.
Čitajući postove ostalih naveo bih par highlights-a do kojih sam i samo
došao:

1. Treba ići tamo gdje su novci a ne tamo gdje ima posla.

2. U nekim trenutcima mi se čini da ne postoji potcjenjenija grana od ovoga
što radim...

3. Oni koji najviše imaju najmanje hoće platiti i najviše kukaju bez da
uopće imaju uvid u posao koji se treba obaviti.

Neka najniža cijena za reflow ti ide od 350-400kn a seže i do 800-1000 na
pojedinim mjestima. Tko da garanciju, radi to na vlastiti rizik.
Recimo Melcomp u VŽ mislim da je 600kn za reflow i garancija 2 tjedna.

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

Postoji. Svugdje gdje se traži intelektualan rad. Ako istovariš kamion
cementa, e to je posao. Ako reflowaš matičnu, to si nešto drkao po njoj.

I isto tako sam primijetio: Ako znaš što radiš i brzo rješiš problerm -
onda si nešto drkao i uzeo novce. Ako ne znaš i izgubiš cijelo popodne na
detekciju i rješavanje kvara - onda si "dobar majstor, cijeli dan se
mučiš". Mnogo puta sam ovo doživio :)

Re: Elektronicari, uspijevate li naplatiti svoj rad ?

ziva istina nazalost...

ma bravo majstore... to prozivljavam svakodnevno... nitko ne cijeni sto vec
po zvuku printera prek telefona znas u cenu je greska... a onaj tikves koji
se znoji dva sata ogledavajuci uredjaj ko lija oko vruce kase jer ne zna od
kud krenuti je pravi mester i potrosio je 2 dana usput strgao plasticne
kukice na kucistu, pogubio 10 sarafa i naplatio samo 3 sata sto je fer od
njega a ja potrosio 30 minuta i naplatio 1-2 sata ja sam ga zajebo :-)

dobro ima svakakvih ljudi, ima i onih koji cijene napravljeni posel... ima i
onig koji odu drugdje pa se opeku i ponovo vrate... za takve odmah cijena
ide gore :-) isto tako sto je tip bogatiji to vise kuka i mozda ti nikad i
ne plati a onaj koji jedva spaja kraj s krajem uredno plati i mozda ostavi
nesto za kavu...