Zmiana pojemności kondensatorów mlcc...

Mamy taki przykładowy wykres zmian C przy różnych napięciach DC dla kondensatorów mlcc pewnego producenta:

Jak rozumieć oś napięcia? Jeśli kondensator typ niebieski (wg kodu to jest 1u/16V) pracuje przy napieciu 8V to zachowuje jedynie -80% pojemnosci?? Z tego by wynikało, żeby zachować max uchyb 20% pojemności to max napięcie pracy takiego /16V powinno być max 2V... Czy dobrze rozumiem?

Bo w takim razie deklaracja parametrów typu 1u/16V 20% sugeruje tolerancję pojemnosci 20% ale nie podają, że te 20%C bedzie max przy

15% napięcia znamionowego! Przecież to są jakieś jaja....
Reply to
Marek

W dniu 2017-04-09 o 12:47, Marek pisze:

Ale tym chyba nie deklaruję, że przy 16V b będzie 1uF.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

użytkownik Marek napisał:

Równie dobrze możesz przyczepić się do dowolnego podzespołu. BC847 45V 100mA i dziwić się że odparuje przy mocy 4,5W.

Temat pojemność-napięcie był wałkowany. 1u w obud. 0402 to jest świeżynka na rynku, jak ci parametry nie pasują bierzesz większa obudowę.

Oś napięcia? DC bias, polaryzacja wstępna, offset.

V.L.Pinkley

Ja się tyko czepiam tego, że podstawowe paranetry, które są najczęściej kryterium wyszukiwania u dostawców są w przypadku mlcc o kant dupy potłuc, bo i tak trzeba przekopywać się przez dziesiątki datasheetow kandytatów by zweryfikować kluczowe parametry.

Reply to
Marek

W dniu 2017-04-09 o 13:48, Marek pisze:

Dlatego jeżeli jakiś parametr jest ważny to bierzesz _odpowiedni_ element. W tym przypadku albo foliowy, albo C0G. Zwyczajnie wystarczy zdawać sobie z tego sprawę. Te kondensatory jako blokujące sprawiają się całkiem fajnie, dopóki nie płynie przez nie zbyt wielki prąd. A do innych zastosowań? No cóż...

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Ano tak właśnie jest :)

Właśnie niedawno miałem taki przypadek, że zachciało mi się zaoszczędzić, i zamiast kondensatorów poliestrowych dałem monolityczne, bez dokładnego przyjrzenia się parametrom.

Wprowadziłem tą "modernizację" w kilkudziesięciu egz. urządzenia, i zaczęły się problemy :) Potem już w każdym egz. wymieniałem je na takie, jak powinny być. Tak że, trzeba bardzo uważać...

Reply to
sundayman

Kuśwa od czytania internetów już zgłupiałem... Gdzie tu powinien być przecinek ? No bo na pewno nie tak jak napisałem.

Reply to
sundayman

Dnia Sun, 9 Apr 2017 18:36:45 +0200, od sundayman snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nadeszla wiadomosc:

Zasadniczo przed "że"... ... ale jako wskazówkę warto przeczytać sobie napisane zdanie i wsłuchać się w jego melodię - wszak przecinek to znak przestankowy. Tam gdzie w naturalny sposób robisz pauzę bądź zawieszasz głos - wal śmiało!

Reply to
Slawek Maculewicz

no tak, ale tutaj piszą ;

"przecinki stawiamy przed „że”, jeśli rozpoczyna ono nowe zdanie (podrzędne, zależne)"

No to teraz - czy to jest taka sytuacja czy nie ?

Reply to
sundayman

użytkownik sundayman napisał:

V.L.Pinkley

W dniu 09.04.2017 o 22:51, V.L.Pinkley pisze:

dzięki. Nie mogłem tego znaleźć właśnie :)

Reply to
sundayman

...mogą być jeszcze lepsze. :-) Od dłuższego czasu chodzą mi po głowie myśli świadomego wykorzystania tych nieliniowości, konkretów w postaci zastosowań jeszcze jednak nie mam.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 2017-04-09 o 12:47, Marek pisze:

Parametry trzeba rozumieć tak:

- przy napięciu 0V kondensator ma 1uF z tolerancją 20% (jak poszukałem tego symbolu w Digi to tam jest 10%).

- napięcie 16V go nie zabije.

Zmiana C od napięcia zależy pewnie od natężenia pola w dielektryku. Mniejszy kondensator - wyjdą większe natężenia więc pojemność spadnie szybciej. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

poszukałem

intuicyjnie buntuję się by alceptować C przy V=0, bo jaki ma to sens praktyczny? To tak jak reklamować baseny z papieru, które owszem ganarytowo mają pojemność 10m3 ale po nalaniu wody się rozpadną.

Reply to
Marek

Jakbyś jakiś dobry powód znalazł do zastosowania elementu nie przeznaczonego do danego trybu pracy to OK. Zamiennik warikapa tylko o dużej pojemności? Można. Ale do czego? Do głowy przychodzi mi np filtr akustyczny albo okołoakustyczny VCO, tylko trzeba by było ten kondensator umieścić w układzie gdzie napięcie AC nie jest na nim zbyt wielkie, bo będą zniekształcenia. No i charakterystyka bliżej nieokreślona, ni mówiąc o tym że niekoniecznie monotoniczna nawet. Zapewne tak, ale kto to wie?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "Marek" snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

To zacznie się zabawa z ich impregnowaniem. I... można osiagnąć całkiem niezłe rezultaty, jeśli zrobi się to mądrze. Gdzieś zrobiono most z papieru, jego parametry okazały się zaskakująco dobre. Niestety, nie poszukam dziś, bo jestem dźwięknięty przez poranny ból głowy.

Reply to
HF5BS

poszukałem

Czasem ma - np do jakis filtrow, gdzie pracuja rzeczywiscie przy srednim napieciu 0V. Ale przeciez nie daje sie do tego takich kondensatorow, o duzej pojemnosci.

użytkownik Marek napisał:

Ale przy 1,2V mają już sens.

V.L.Pinkley

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości news:58eb79c7$0$5155$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Metronom jakiś, fuzz dla gitarzystów, powielacze częstotliwości, bo jak kondzioł zmieni parametry, wpłynie to na kształt sygnału przez zmianę stałej czasowej, odfiltrować i spoko, efekt gotowy. Czyli, zamiast tłumić harmoniczne, to je wydzielić, dzielić, mieszać, znów mnożyć... Zastanawiam się, ile bym wyciągnął w górę, wychodząc z sieciowego 50 Hz i kombinując z filtrami analogowymi... Taki nowy pomysł na prostą, analogową syntezę... Czy dociagnę np. do 100 kHz, odpowiednio wiele razy mnożąc, dzieląc i mieszając sygnał?

Reply to
HF5BS

No de facto tak, do tego się wszystko sprowadza.

Monotoniczna powinna akurat być, natomiast co do nieokreśloności, to w wielu przypadkach taki element można zapiąć w pętlę sprzężenia zwrotnego i wtedy nikogo ona specjalnie nie obchodzi. Podobnie jak w warikapach, nawiasem mówiąc, tam tez C(U) jest "jakieś", odpowiednie U ma dobrać pętla PLL or compatible.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski