napięcie pracy kondensatorów MLCC

Taki się zastanawiam, jakie jest dopuszczalne napięcie pracy dla kondensatorów ceramicznych MLCC SMD ?

Do tej pory dawałem "na zapas" kondensatory np. 10uF 25V tam, gdzie napięcie jest 12V (na zasilaniu one są, blokujące przetwornice LM26xx)...

Ale akurat w TME wyszły, no i zastanawiam się, czy jak dam 16V to nie będzie to zbyt... no właśnie...co zbyt ? A może jednak OK ?

Reply to
sundayman

W dniu 07.05.2015 o 22:37, sundayman pisze:

Dopuszczalne napięcie, dopuszczalnym napięciem, bardziej nie zapomnij o "prześwietnym feature" MLCC czyli zależności pojemności od napięcia, w miejscach niekrytycznych bez znaczenia, ale w analogówce szczególnie może nie być tak wesoło.

Reply to
butek

Użytkownik "butek" <email.is@invalid> napisał w wiadomości news:554be4a0$0$8373$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Zależy od miejsca... przydusić zlekka ewentualne w.cz. pakujące się gdzieś na stopień... ale już w obwodach strojonych, to różnie, a w heterodynie, to pochlastać się tylko... Chyba, że jej obwody pod strojenie napięciem się wykona... ale w.cz. to też napięcie...

Reply to
ACMM-033

nieee... koledzy - spokojnie, to blokowanie zasilania, a nie żadne cudawianki. Więc raczej mnie zastanawia, jaka jest "tolerancja" tych kondensatorów co do max. napięcia.

Czytałem, że ponoć tantale nie powinny pracować długo pod napięciem większym niż połowa nominalnego (?). A jak te ceramiki ?

Reply to
sundayman

tutaj piszą w tabelce "Test voltages related to IEC 60384-8/21/9/22 to test safe construction" , że dla napięć poniżej 100V kondensator powinien wytrzymać 2.5 napięcia nominalnego.

Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości...

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:mih9ld$etd$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Ten współczynnik 2.5 znalazłem jak się z tantali na ceramiczne przerzucałem (wtedy gdy tantale wcięło). Ale nie lubię jak coś pada więc przyjmuję, że na kondensatorze nigdy nie powinno wystąpić napięcie wyższe od znamionowego. Jeśli na wejściu mam transil, który przy surge obcina na 25V to nie wstawię kondensatora na niższe napięcie.

Ale to jest moje podejście. Ty możesz przyjąć, że oni te 2.5 właśnie dla surge przewidują :). TME nie jest jedynym miejscem gdzie można kupić kondensatory. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Ale napięcie stosunkowo niewielkie w porównaniu z zasilaniem, a do tego może być dowolnie zmniejszone na "waraktorze MLCC" ;-)

-- wystarczy zrobić dzielnik pojemnościowy. IMHO to całkiem dobra alternatywa dla diod pojemnościowych.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski