Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.

Bry,

Potrzebuję prostej przetwornicy do zasilania 3 szeregów po 8 białych diod ok 15 mA na szereg. Niestety nie mam rozeznania w zasilaniu LED-ów w zastosowaniach oświetleniowych.

Uwej=~12 v Uwy - zapewne ok 24 V Iwyj= ~45mA

Jakiego scalaka wybrać do przetwornicy ? G.B

Reply to
Grzegorz Brzeczyszczykiewicz

W dniu 21.02.2017 o 21:23, Grzegorz Brzeczyszczykiewicz pisze:

kupić step up na aliexpres i użyć, albo kupić step up na aliexpres i wylutować scalak, następnie zrobić samemu układ i wlutować. czy ten układ, całe 24 diodki, nie mógłby być zastąpiony czymś bardziej popularnym prostym, standardowym?

ToMasz

Reply to
ToMasz

Tego sie nie da zrobic tak jak z zaroweczkami. Ze wychodzi przy osmiu polaczonych szeregowo napiecie 24V i mozna rownolegle polaczyc wiele takich osmio zarowkowych modulow do zasilacza o odpowiedniej mocy. Diody zasila sie ze zrodla pradowego. Na kazdy lancuch musi byc oddzielne. Naprosciej i jednoczesnie najgorzej wychodzi szeregowo z diodami odpowiedni rezystor. Przy w miare przyzwoitych zrodlach pradowych zrobionych np ze stabilizatora 317, napiecie zasilacza jest sprawa wtorna, musi byc troche wyzsze niz wynika z napiecia jakie potrzebuja diody polaczone szeregowo. Popatrz na tasmy z diodami. Napisza ze na 12V a zawsze obok diod jest rezystor.

Reply to
Zenek Kapelinder

Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości

Oj tam najgorzej - starczy.

No widzisz - daje sie.

Pan J.F. napisał:

Padła mi niedawno żarówa ledowa. Taka żarówa-żarówa z plastikową bańką i gwintem jak za Edisona. Kupiona dawno temu w Biedronce, swoje już wyświeciła. Zajrzałem jej do wnętrza żeby zobaczyć co to tam tak w środku świeci. Pod plastikowym rozpraszaczem jest okrągła aluminiowa blacha, do której przyklajstrowano 16 diod. Dwa szeregi po 8, bez żadnych oporników. Pod spodem impulsowy zasilacz do tego.

A co tam padło?

Diody pewnie nie, bo nie wszystkie na raz.

Jak zasilić taką diodę? Jaki opornik?

Reply to
Agent0700

Agent0700 napisał:

Ten zasilacz zapewne. W budowie bardzo prosty -- mostek diodowy na wejściu, kondensator wygładzający, jakiś scalak ośmionóżkowy bez oznaczeń i niewielki transformator czy inny dławik.

Wystarczy, że padnie jedna w szeregu. A jeśli zasilanie było bliskie prądowemu, to po wyłączeniu jednego szeregu powinien szybko paść drugi.

Chińczyk zrobił to bardzo dobrze, więc tak właśnie.

W dniu 2017-02-22 o 11:26, Agent0700 pisze:

Aż trudno sobie wyobrazić precyzyjniejsze pytanie. Odpowiedni :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Aż sam się zastanowiłem nad sobą, że takie głupoty napisałem.

Niech będzie, że 12V z aku samochodowego.

Obliczysz mi?

Nie wiem na jakim prądzie działają te diody.

Agent0700

Agent0700 napisał:

To się idzie do sklepu i kupuje ledową lammpkę na napięcie 12V. Pełno tego do wyboru, przeznaczonych do domowych instalcji z transformatorem do halogenów.

Te dwunastowoltowe też mają przetwornicę -- co z gruntu słusznym jest rozwiązaniem. Wspomniana wcześniej nieboszczka miała podaną moc koło 16 W i tyleż diod. Więc każda jednowatowa. Prąd łatwo z tego wydedukować.

W dniu 2017-02-22 o 13:26, Agent0700 pisze:

Wykażę się dobrą wolą i obliczę:)

Przykładowe parametry 5m taśmy LED: 600 LEDów, 12V, 48W.

W takiej taśmie LEDy łączy się po 3 w szereg - czyli taśma zawiera 200 takich zestawów.

48W/12V = 4A (bo P=U*I) 4A/200=20mA - to jest prąd w każdym zestawie a więc i w każdym LED (bo połączone w szereg).

Pewną niewiadomą jest napięcie na LED, ale skoro 3 mieszczą się w 12V to nie może być większe od 4V. Ponieważ musi zostać trochę na R stabilizujący prąd więc zapewne można przyjąć napięcie na LED około 3,5V.

Pytasz (jak rozumiem, bo nie jestem pewien) o zasilenie takiego jednego LEDa z 12V.

12V-3.5V = 8.5V - napięcie na rezystorze ustalającym prąd dla LEDa. 8.5V/20mA = 425om (bo U=R*I) P.G.
Reply to
Piotr Gałka

No to wiem już co i jak, chcę odzyskać diody ze "spalonych żarówek" i zaslić akumulatorem.

Dzięki i pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent0700

Pan Jacek napisał:

Tyle że zasilanie jednego LEDa z akumulatora 12V przez opornik to wyjątkowo słaby pomysł. Jakieś trzy czwarte mocy pójdzie w ciepło na tym rezystorze. Trzy w szeregu to już lepiej, ale też tak sobie, choćby dlatego, że zmiany napięcia będą mocno wpływać na jasność. Lampki sprzedawane jako dwunastowoltowe świecą tak samo jasno poczynając gdzieś od 3-4V. 12V też pewnie można sporo przekroczyć bez ryzyka spalenia czegoś.

Am 22.02.2017 um 15:17 schrieb J.F.:

Jakieś rok temu kupiłem u chińczyków PT4115. Bardzo przyjemna kostka. Potrzeba potencjometra, diody, opornika i kondensatora i już masz zasilacz do LEDów. Z elementów chyba najdroższy był potencjometr. PT4115 kosztują u chińczyka jakieś 3zł (za 10 sztuk) wraz z przesyłką. Aha, 1.2A/30V potrafią obsłużyć.

Waldek

Reply to
Waldemar

Pan Waldemar jakieś rok temu kupił u chińczyków PT4115:

Coś na tych kostkach jest nadrukowane? Bo to chyba siedzi w każdej chińskiej lampce, tyle że do tej pory nie udawało mi się zidentyfikować co to za układ, bo na farbie oszczędzają. Ale faktycznie w dejtaszicie wygląda przyjemnie. Potencjometr potrzebny oczywiście tylko wtedy, gdy koś musi ściemniać.

użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

Jest napisane pt4115

Brakuje równolegle do diod kondensatora kilku uF, wspominają o nim w opisie, ale na schemacie go nie dali. W innych podobnych np. SCT2932 już kondensator wygładzający dali na schemacie.

Reply to
V.L.Pinkley

Am 22.02.2017 um 15:33 schrieb J.F.:

Waldek