włączanie świetlówek via triak

Pytanie mam z gatunku nadzwyczaj trudnych :)
Otóż , potrzebuję sobie włączać świetlówki zasilane standardowymi
elektronicznymi statecznikami - z mikrokontrolera.
No i żeby uniknąć przekaźników chętnie bym dał triak, ale - czy nie daj Boże
nie ma tutaj jakichś przeciwskazań ?
No sam nie wiem co by to mogło być - spotkałem się np. z modułem wykonawczym
systemu oświetleniowego, który
za pomocą triaków regulować miał oświetlenie. No i kiedy się podłączyło
zamiast zwykłych żarówek żarówki energooszczędne, to
był problem w postaci charakterystycznego delikatnego migania przy
całkowitym "wyłączeniu".
Czy przy świetlówkach też ktoś może się z tym spotkał ?

Re: włączanie świetlówek via triak
"Bawiłem" się jakiś czas temu ze statecznikiem Tridonic Atco 1x54W
(świetlówka T5) i nic mi się w oczy nie rzuciło. Może to kwestia
wartości RC w układzie gasikowym (chyba tak to się nazywa). Dzisiaj już
późno, jak chcesz, to sprawdzę to jeszcze raz jutro i dam znać (na
szczęście nie rozebrałem układu z triakiem, którym się "bawiłem").

Pozdrawiam,
Philips

Re: włączanie świetlówek via triak

Nie, to już niech kolega sobie nie robi kłopotu.
Jak nie było problemu, to ok - jestem uspokojony :)

Re: włączanie świetlówek via triak

Włączam triakami (na pilota) zarówno małe świetlówki 1W, jak i lampki
LEDowe 230V - nie zauważyłem żadnych problemów. Dopiero jeżeli chcesz
ściemniać fazowo to mogą być problemy. Najlepiej dać do tego optotriaki
włączane w zerze. Wtedy nie da się zrobić ściemniania nawet gdybyś
chciał. :)

Re: włączanie świetlówek via triak

Dzięki serdeczne dla obu kolegów. Tutaj nie ma mowy o ściemnianiu, tak że
może faktycznie dam optotriak "w zerze" włączany.