wiertarka do PCB

Mam zamiar kupić sobie coś do wiercenia otworków na nóżki THT. Zastanawiam się nad takim maleństwem:

Używaliście czegoś podobnego?

Używałem pożyczonego "chińskiego dremelka", taki wysokoobrotowy, z przedłużką. I chyba wolałbym coś małego na cienkim kabelku.

bajcik

Reply to
bajcik

Ja długo używałem czegoś o prawdopodobnie zbliżonej mocy i do tego szajsu już nie wróce. Żeby coś wywiercić musisz naciskać z całej siły i łatwo się domyślić czym to się kończy. Jak miałem zły dzień to na 100 otwórów zużywałem 10 wierteł.

Ostatnio przeszedłem na takiego "dremla" z uchwytem proxxona. Ciężar jest dużo wiekszy i bardzo źle się to trzyma. Pomimo tego wierci się 100 razy lepiej bo nawet tępe wierło wchodzi jak w masło bez żadnego większego nacisku. Nie wiem jak z tymi wężykami ale mój wygląda na totalny szajs i nie miałem odwagi z nim próbować.

W każdym razie nie pakowałbym się w coś co nie zapewnia pewnie nawet minimum potrzebnej mocy i obrotów.

Reply to
ww

Jak musiałeś naciskać to znaczy że miałeś tępe wiertła. Przez długi czas wierciłem taką wiertarką zasilaną z transformatora wtyczkowego 12V i jak się udało prosto zamocować wiertło to nie sprawiała więcej problemów. Udało mi się nawet nie połamać widiowego wiertła 0.5mm. Wystarczy nie mieć trzęsących rąk. Wierciłem najpierw ręcznie, później w takim stojaku:

wiertarek/ramka_2611_PL_pelny.html Stojak jest badziewiasty, trzeba było nad nim popracować żeby do czegokolwiek się nadawał (RoMan kiedyś opisywał swoje doświadczenia), ale dało się używać. Jedynym problemem jaki z nią miałem to to, że trzeba było po kilka razy próbować zaciskać wiertło, bo czasami przekrzywiał się uchwyt. Niemniej polecam oszczędzić na kilku piwach i kupić Proxxona. Dremela sobie od puść. Mam i jestem rozczarowany.

pzdr. j.

Reply to
Jacek Radzikowski

No to widocznie były tępe od nowości. Przy cenie 1 zł w sumie można się tego spodziewać.

A co do "niesprawiania problemów" to musiałbym to widzieć. Ja mimo wszystko polecam coś o mocy większej niż 5W.

Reply to
ww

Do płytek polecam wiertła tego typu:

HSS nie nadają się do laminatu.

Ja tez polecam. Ale taką małą też da się wiercić.

pzdr. j.

Reply to
Jacek Radzikowski

Osobiście polecam to :

Droższa ale też lepsza. Natomiast zgadzam się, że i tym co pokazałeś można spokojnie wiercić o ile ma się ostre wiertła. I o ile nie są to jakieś setki otworów.

Używałem czegoś podobnego wiele lat, i dawałem radę. Choć komfort na pewno mniejszy niż z tym DONAU-em.

Reply to
sundayman

A co to za płytki wiercicie panowie? Dwustronne bez metalizacji otworów?

Reply to
Pszemol

W dniu 2013-03-09 22:43, Jacek Radzikowski pisze:

Ale to ma trzpień 3 (3.15?)mm więc pojawia się problem futerkowy przy małych wiertarkach, i jest mega-delikatne i pęka przy wpadnięciu wiertarki w oscylacje albo przy przekrzywieniu podczas wiercenia, zupełnie nie wyobrażam sobie wiercenia tym "z ręki" wiertareczką tego typu. Choćby słaba ale wiertarka z dobrze łożyskowaną osią i brakiem bicia, wsadzona w statyw z tme

Pod warunkiem, że w statywie, a futerko nie ma bicia...

Reply to
BartekK

W dniu 2013-03-10 01:25, sundayman pisze:

Potwierdzam, miałem tą (45W) wersję, teraz mam 120W, używane ze statywem

(dużo masywniejszy i solidniejszy niż ten czarny tańszy), i robiło sie setki otworów bez zniszczenia wiertła, a dużo wierciłem 0.5mm ...

Reply to
BartekK

Miałem dwie takie, teraz kupiłem trzecią. Do otworów w PCB się nadaje, ale raczej do niczego więcej. Zaletą jest mały rozmiar i masa, łatwo tym manewrować, no i podłączasz pod zasilacz laboratoryjny i masz od razu regulację obrotów.

Do większych rzeczy mam większa wiertarko-szlifierkę.

Reply to
Adam Wysocki

Miałem dokładnie taką, tylko pod inną marką zapakowaną. Z całego pudła zostało mi kilka frezów 'diamentowych' i uchwyt do tarczy. Kupiłem sobie proxxona i jestem zadowolony - chociaż do "poważnych" prac to za mało to do obrabiania drobiazgów czy wiercenia jest w sam raz. Ponieważ jest sporo lżejszy i cieńszy od dremela to pracuje się wygodniej.

Główna wada proxxona to cena - urządzenie+zasilacz (ale zasilacz można zrobić z transformatora i mostka prostowniczego).

Reply to
Michoo

W dniu 2013-03-10 15:50, Michoo pisze:

Można dołożyć parę groszy do FBS 240/E i odpada zabawa z zasilaczem. Swoją drogą, jak ktoś zamierza jeszcze dziergać PCB do przewlekanych, to wciąż FSB 240 i stojak MB 140 jest dobrym rozwiązaniem (i w miarę tanim - ok. pięć stów za całość).

Reply to
RR

Dnia Sun, 10 Mar 2013 12:05:19 +0100, BartekK napisał(a):

Nie jest tak źle, takimi wiertłami widiowymi dawało się z ręki nawet kilkadziesiąt otworów wywiercić. Problemem jest tylko dostępność takich wierteł - czy ktoś poza TME ma je w rozsądnej cenie? Rockykon na Allegro się chyba już tym nie zajmuje.

Reply to
badworm

Użytkownik "RR" snipped-for-privacy@wstawkago2.pl napisał w wiadomości news:513ca391$0$26689$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Też mam FSB 240 i były to najrozsądniej wydane pieniądze. Uczciwy uchwyt wiertarski, regulowane obroty i moc 100W. Po założeniu dokupionej za 1 zł tarczki dało się zrobić prostokatne otwory w duralu 3 mm.

Reply to
Andrzej

No ja to prototypy, czyli albo jednostronne albo dwustronne, bez metalizacji oczywiście.

Reply to
sundayman

> Tanie HSS nie nadają się do laminatu.

To jest bardzo popularna średnica w narzędziach do precyzyjnej roboty i prawie wszystkie małe wiertarki mają uchwyty do takich wierteł. Mi łatwiej było poradzić sobie z zamontowaniem wiertła z trzpieniem 3.2mm (1/8 cala) niż z trzpieniem o średnicy równej średnicy wiertła. Często też te małe uchwyty są niedokładnie wykonane i nie da się prosto osadzić narzędzia.

Brak bicia jest podstawą. Wiertarka a luzem na osi nadaje się tylko do śmietnika. Z ręki da się wiercić, ale trzeba uważać. Wierciłem ręcznie widią 0.35mm i jej nie połamałem. Za to udało mi się połamać widię 3.2mm w dobrej wiertarce na statywie, właśnie dlatego że poczułem się zbyt pewnie i przestałem się pilnować.

Z wiertarki z bijącym futerkiem można zrobić masażer, bo do wiercenia płytek się nie nadaje. A statyw pomaga i jest wygodny, ale kilka otworów da się wywiercić z ręki.

pzdr. j.

Reply to
Jacek Radzikowski

Na ebayu jest ile chcesz i w dowolnych średnicach.

pzdr. j.

Reply to
Jacek Radzikowski