Wentylatorki - które mają silniki 3 f azowe

Cześć, czy są jakieś wentylatory z silnikiem bez szczotkowym 3 fazowym
wielkości tych stosowanych w PC-tach?

Dumak

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Nie spotkałem. Jak chcesz silniczek 3 fazowy to z cd-roma albo twardego
dysku.

Mirek.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Zbyt słabe.

Dumak

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Z tego co mi mówili modelarze, to z silnika cd-romu, a jeszcze lepiej
streamera, można po przewinięciu wyciągnąć moc rzędu pół kilowata.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Z cd-romu słyszałem 50W, na silniku wielkości garnuszka od jakiegoś
ksero - 1,5kW.

Mirek.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Opieram się na tym, co mi mówili (a może źle zrozumiałem albo nie
pamiętam). Nie wiem też czy streamery maja dużo większe silniki niż
cd-romy. W każdym razie nie można powiedzieć, że to słabe silniki.
Zwłaszcza w porównaniu z jakimś kręciołkiem od wiatraczka w pececie.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Może jakieś stare - na duże kasety - np. taki capstan motor od VHS-a
niby słabiutki, ale pracuje na małych obrotach - gdyby mu wymienić
magnesy, przewinąć i pogonić do 10 000 obr. pewnie wyjdzie spora moc.
Miałem spory ( ~11cm średnicy ~3cm wysoki) silnik od bezpośredniego
napędu talerza gramofonu (Sony) - przy 33,3 obr/min ciągnął nieźle -
gdyby tak go przerobić ... niestety talerz był mi potrzebny do czegoś
innego i silnik już nie istnieje.

Mirek.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Wow, niezła kombinacja alpejska. Wymienić magnesy, przewinąć
uzwojenie... To już nikt nie produkuje takich silników do uniwersalnych
zastosowań, do kupienia po prostu z katalogu?

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Robia. Np: Lehner robi silniczek 5kW o wadze 800g.
Tylko kosztuje wiecej niz stary cdrom ;-)

--
Jerry1111

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Dlaczego tak się cenią? Unikalna produkcja małoseryjna czy dopłata za nazwę?

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Cholera wie. Moze dlatego ze moga? U nikogo innego nie widzialem.

--
Jerry1111

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Silniki tego typu są poszukiwane przez modelarzy i Oni są grupą docelową
silników o niskiej wadze i wysokich osiągach.
Producentów jest kilku, zaczynając kilkudziesięciu zł, kończąc na kilku
stówkach.
tu jest link do pierwszego z brzegu sklepu, kategoria silniki
bezszczotkowe: http://riku.pl/#category:157

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Silniczki EMAX to po prostu nie ta liga co Lehner (popatrzylem na
parametry) - to tlumaczy niskie ceny.

--
Jerry1111

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Problem w tym że silniczki od CD-ROM-u osiągają sensowną moc przy
obrotach rzędu 50000obr/min, ja potrzebuje ok. 100W@10000obr/min. Po
przeglądnięciu posiadanych rupci wyszło mi iż taki od wiatraczka po
przewinięciu był by dobry bo ma odpowiednio dużą średnicę, tylko musi
być 3 fazowy, bo przy 2 fazach to ciężko osiągnąć jakąś sensowną moc.

Przekładnia z 50kobr odpada, ze względu na straty.

Dumak

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Witam.
Z silniczka od CD-ROMu można wycisnąć trochę ponad 100W, ale potrzebne
jest intensywne chłodzenie. Sprawdzone empirycznie, bo latam modelami na
takich silnikach. Oczywiście trzeba przewinąć uzwojenie, bo te cienkie
druciki co są w oryginale to nawet 2A prądu nie wytrzymają. Dodatkowo
magnesy neodymowe zamiast oryginalnego magnesu ferrytowego. Z tej
wielkości silnika więcej wycisnąć się nie da. Rdzeń stojana się nasyca i
dalsze zwiększanie prądu podwyższa już tylko temperaturę nie
przekładając się na wzrost mocy na wale.

  Silniki ze streamerów są sporo większe, ale też wymagają przewijania i
magnesów neodymowych aby osiągnąć sensowną moc.

50000obr/min !!! przecież płyta CD/DVD jest osadzona bezpośrednio na osi
tego silnika. Przy dużo mniejszych obrotach siła odśrodkowa zrobiłaby z
niej confetti :-)

Co mogę poradzić ? Odwiedzić witryny sklepów modelarskich. Silników BLDC
"skolko godno" zarówno z wirnikiem zewnętrznym jak i wewnętrznym. Od
maluczkich kilkuwatowych ważących kilka gram do maszynek osiągających
kilowaty.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Eee, to co z takiego silniczka zostaje oryginalnego? Kupka plastiku i
obudowa z blachy?

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Wirnik (bez magnesów), oś, łożyskowanie i chyba najtrudniejsze do
wykonania w amatorskich warunkach - pakiet blach rdzenia stojana.
Kiedyś się w to bawiłem głownie w celach "naukowo-badawczych". Przy
dzisiejszych cenach chińskich silniczków modelarskich jest to całkowicie
  ekonomicznie nieuzasadnione.
P.S. Uwaga dla Kolegi Dumaka. Modelarskie silniki BLDC nie mają
halotronowych czujników położenia wału tak jak to ma miejsce w silnikach
  CD, streamerów, wentylatorów itp. Do takiego silnika trzeba zastosować
odpowiedni "falownik", który potrafi określić położenie wirnika, na
podstawie napięcia indukowanego w uzwojeniach stojana. Takowe
"falowniki" są również do nabycia w sklepach modelarskich.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

To te w PC-takie nie sa ?

c.

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

Te co widziałem mają 2 fazy.

Dumak

Re: Wentylatorki - które mają silniki 3 fazowe

a niektore w ogole jedna. Tzn. sa dwa uzwojenia, ale na jednym rdzeniu
(zamiast mostka H - dwa tranzystory i uzwojenie z odczepem).
Technicznie jest to nadal jednofazowy silnik.
Np. Papst takie robi.
--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl