wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Witam wszystkich

Zaczalem sie bawic programowaniem mikrokontrolerow i jestem w tym
zupelnie zielony(elektronika-cos tam mialem na studiach, ale to bylo
wieki temu i kiepsko wytlumaczone, programowanie-na tym sie znam, ale
programowanie wysokopoziomowe), wiec zaczalem sobie czytac jakies kursy
i natrafilem na takie okreslenie, ktore nie bardzo wiem co znaczy.

Link do kursu:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:G4HNycvYOsQJ:hobby.abxyz.bplaced.net/index.php%3Fpid%3D4%26aid%3D2+http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php%3Fpid%3D4%26aid%3D2&cd=1&hl=pl&ct=clnk
  (nie podaje oryginalnego adresu do kursu, bo ostatnio serwer ma ciagle
problemy)

W kursie jest taki tekst(prawie na samym poczatku, tuz nad tabelka z
naglowkiem "DDRx.n | PORTx.n    | Px.n"):
Dodatkowo, gdy linia jest wejściem i odpowiadający tej linii bit w
rejestrze PORTx ma wartość 1, wtedy wyprowadzenie jest wewnętrznie
podciągnięta do napięcia zasilania.

Z tego co mi wiadomo, to jak nozka jest ustawiona jako wejscie, to
"nasluchuje" co tam dostaje od jakis zewnetrznych urzadzen i wtedy mozna
cos zrobic z ta informacja, ale nie mam zielonego pojecia, co ma do tego
zasilanie.

Pozdrawiam
Paweł

Odp: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

http://www.google.pl/search?q=wej%C5%9Bcie+mikrokontrolera+podciagniete+do+zasilania&rls=com.microsoft:pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=0

http://forum.mikrokontrolery.net/viewtopic.php?t72%4

"Pin portu skonfigurowany jako wejście jest "w stanie wysokiej impedancji".
Dla uproszczenia można przyjąć, że jest on w stanie izolacji galwanicznej
względem reszty układu. W takim przypadku nie możemy określić jakie napięcie
na nim panuje (względem masy układu) czyli nie możemy stwierdzić, czy jego
stan to zero logiczne, czy jedynka logiczna. Podsumowując - mikrokontroler
będzie z takiego wejścia odczytywał przypadkowy stan logiczny w zależności
od tego, z której strony wiatr zawieje ;-)
Podciągnięcie wejścia to połączenie pinu z plusem zasilania układu przez
rezystor o wartości kilku - kilkudziesięciu kiloomów. W ten sposób wymuszamy
na wejściu stan jedynki logicznej i możemy bezbłędnie wykryć podane na
wejście zero logiczne (w takim przypadku całe napięcie zasilania odłoży się
na rezystorze podciągającym a jego dolny zacisk będzie na potencjale bliskim
zeru) albo jedynkę logiczną (przez rezystor podciągający nie popłynie żaden
prąd a jego dolny koniec - połączony z pinem mikrokontrolera - będzie miał
potencjał bliski napięciu zasilania Vcc).
Rezystor podciągający jest niezbędny, gdy układ zewnętrzny (z którego
odczytujemy stan) ma wyjście typu otwarty kolektor lub otwarty dren, co
działa jak styk przekaźnika, który potrafi "zawisnąć w powietrzu" lub
zewrzeć się do masy. "

itd.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Ma w momencie, gdy nic nie podłączysz. Nóżka jest połączona z zasilaniem
przez rezystor. Jeśli więc nic do niej nie podłączysz to odczytasz 1. Możesz
też z tego wyciągnąć wniosek, że rezystancja wyjściowa urządzenia
zewnętrznego musi być mniejsza od tego rezystora. Najlepiej o rząd
wielkości.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Znaczy jak nogę do niczego nie podłączysz, to masz 1, jak czytasz. Jak
podłączysz zewnętrzny sygnał, to nie potrzebujesz zewnętrznego podciągnięcia
i możesz podłączyć OC do tego. Jak masz normalny sygnał logiczny, to
ustawiasz 0 na odpowiedniej pozycji w PORTx i podciągania nie ma.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Po  pierwszy, co to jest to OC?
Nie wiem, czy dobrze rozumie, ale jaki jest sens, zeby na wejsciu zawsze
bylo 1(jaki sens ma czytanie z takiej z nozki)?
Z tego co rozumie, to na wejsciu jest 1, gdy:
a) jest podciagniecie do VCC
b) gdy jest podlaczone jakies urzadzenie i to urzadzenie ustawi 1
Czy dobrze rozumie?

Z tego co rozumie, to to podciaganie ma cos wspolnego z zakloceniami,
gdy do danej nozki nie jest nic podlaczone. Jesli tak, to czy to
zaklocenie ma wplyw na caly mikrokontroler

Czy to podciagniecie ustawia sie tak?
DDRB = 0b11111110
PORTB= 0b00000001 ustawienie ostatniej nozki na wejscie z podciagnieciem
do zasilania

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
Tak.

Najprostszy przykład - przyciski - typowy przycisk pracuje w dwóch
stanach - przewodzi/nie przewodzi.
Jeżeli podepniesz taki przycisk do nóżki w wysokiej impedancji to po
wciśnięciu przycisku stan się zmieni,ale po puszczeniu zostanie taki
sam, bo ładunek nie ma jak przepłynąć.

Jeżeli ustawisz pin z podciągnięciem do VCC i połączysz przyciskiem do
masy to gdy przycisk przewodzi to jest stabilne '0', a gdy nie przewodzi
stabilne '1'.

(Nie ma to nic wspólnego z eliminowaniem "drgania styków",)

Nie, nie tak. Tak ustawiasz jednocześnie pozostałe nóżki jako wyjścia w
silnym 0.
//_BV(x) (1<<(x)) - jest na gcc

DDRB &= ~_BV(0);
DDRB |= _BV(0);

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

    Dodajmy do tego, że takie wiszące w "powietrzu" linie działają jak
antena zbierająca wszelkie śmieci.
    Raz mi się przypadkiem przy testach wycięła z kodu linia włączająca
rezystory podciągające i zabawa była przednia. Np. przy taśmie z czterema
liniami sygnałowymi od przycisków, po wciśnięciu jednego przycisku,
kontroler wykrywał wciśnięcie przycisków także na liniach biegnących obok.
Podsumowując zabawa była przednia i trochę trwało zanim znalazłem powód
"cudów". Co ciekawe stan "wciśnięty" na tych bocznych liniach potrafił się
utrzymywać dłużej niż na tej faktycznie wciśniętej.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
Wielkie dzieki. O takie tlumaczenie mi chodzilo, a szczegolami
technicznymi/elektronicznymi zajme sie wtedy, kiedy bede chcial skladac
cos samemu, a na obecna chwile, jestem zbyt zielony, zeby sie za to brac.

A co to jest to silne zero? ciezko cos znalezc w necie, co jest latwo
wytlumaczone.

Bede musial o tym dokladniej poczytac, ale to pewnie dopiero w weekend.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
Prosze bardzo.

Ewentualne zwarcie jest w sumie tutaj mniejszym problemem, niż to, że tą
metodą nie dasz rady ustawić 2 bitów jeden po drugim.

Silne 0 to zwarcie przez klucz do masy.
We wcześniejszym przykładzie:
procesor wystawia słabe 1
przycisk 'wystawia' silne 0 albo wysoką impedancję

Więcej tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1164

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Otwarty kolektor.

Ależ ono nie jest zawsze. Jak zewrzesz je do masy, np. podłączając
urządzenie z wyjściem typu otwarty kolektor to będzie 0.

PS. "rozumiem" a nie "rozumie" :)

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Typowy ukB3%ad pracy tranzystora (tzw wspF3%lny emiter) masz tu:

http://pl.wikipedia.org/wiki/WspF3%lny_emiter

No ten kondensator na wyjB6%ciu sobie darujmy. ZaB3%F3BF%my, BF%e sygnaB3%
 do20%
procka bierzemy z punktu wspF3%lnego miEA%dzy rezystorem R3 a C tranzysto=
ra.20%
C to kolektor (collector). A teraz wyobraBC% sobie BF%e w jakimB6% ukB3%B1=
dzie20%
scalonym dajemy taki tranzystor ale nie pozbawiony rezystora R3.
Dostajesz tzw Open Collector:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector
A rolEA% rezystora R3 speB3%nia rezystor podciB1%gajB1%cy wejB6%cie w pro=
cku.
Ma to doB6%E6 istotny sens bo ukB3%ady mogB1%  na przykB3%ad pracowaE6% =
na 3,3V a20%
ich wyjB6%cia z otwartym kolektorem mogB1% tolerowaE6% np fakt BF%e rezys=
tor20%
podciB1%gany jest do napiEA%cia 5V (np w procku typu AVR) albo nawet do 2=
4V20%
w sterownikach przemysB3%owych.

Jest jeden bo rezystorem o doB6%E6 duBF%ej rezystancji jest podciB1%gniEA%
te do20%
VCC. WyjB6%cia ukB3%adF3%w czasami ustawiajB1% siEA% w stan 0 i wtedy ten=
20%
tranzystor wyjB6%ciowy wspomniany na wstEA%pie zwiera wyjB6%cie do masy i=
20%
wymusza spadek napiEA%cia do wartoB6%ci bliskiej 0 VoltF3%w czyli logiczn=
e 0.20%
Zaleta jest teBF% taka, ze jak nie podepniesz BF%adnej linii do wejB6%cia=
 to20%
bEA%dzie wyraBC%nie okreB6%lony stan na wejB6%ciu dziEA%ki rezystorowi20%
podciB1%gajB1%cemu. W sytuacji gdyby to byB3%o zwykB3%e wejB6%cie o wysok=
iej20%
impedancji to od szumF3%w przeB3%B1czaB3%oby siEA% spontanicznie zwiEA%k=
szajB1%c20%
pobF3%r mocy procesora

--20%

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Nie tylko o przełączanie chodzi.
Gdzieś, kiedyś, dawno widziałem wykres poboru prądu zwykłej bramki CMOS w
funkcji napięcia na jej wejściu.
Dla Uwe=0 Icc=0, dla Uwe=5V Icc=0, ale przy wzroście napięcia od 0 do 5 Icc
najpierw narastało tak gdzieś do 3mA (chyba), a potem spadało do 0.
Na wejściu procesora są podobne bufory. Wisząca (znaczy nie podwieszona)
noga może skutkować poborem prądu przez bufor wejściowy tylko tego jednego
pinu rzędu 0.1-1mA. Pinów jest sporo. Jak do tego ktoś ustawi sobie
PowerDown i będzie liczył, że procek pobiera np. 1uA (ATmega644P z
wyłączonym watch-dogiem i brown- outem) to się może nieźle zdziwić.
Nie wiem, czy wybudzenie zmianą stanu ustawia się dla pojedynczych pinów,
czy całych portów (nie piszę programów), ale jeśli dla całych portów to taka
wisząca noga (na porcie w którym inna ma wybudzać z Power Down) może
skutkować częstym przechodzeniem w tryb aktywny, a to jest np. 10mA).
P.G.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to j est?
On Mon, 10 Jan 2011 10:34:32 +0100, Piotr Gałka

procesora

Dla zainteresowanych link do noty aplikacyjnej na ten temat:
http://focus.ti.com/lit/an/scba004c/scba004c.pdf
Szczególnie rysunek 6 może podziałać na wyobraźnię.

RobertP.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?
UBF%ytkownik Piotr GaB3%ka napisaB3%:
r mocy procesora

Zgadza siEA%. Co gorsze jest to stan peB3%nej aktywnoB6%ci jako wzmacniac=
z20%
liniowy - a stB1%d juBF% krok tylko do wzbudzenia siEA% takiego bufora...=

OczywiB6%cie moBF%na tak zaprojektowaE6% parEA% komplementarnB1% CMOS (do=
bierajB1%c20%
parametry technologi) BF%e dla nominalnego zasilania przebicie prB1%dowe =
nie20%
nastB1%pi - ale tak projektowane ukB3%ady sB1% zdecydowanie wolniejsze i =

rzadko siEA% takie rozwiB1%zanie stosuje. Natomiast robienie czEA%B6ci u=
kB3%adu20%
normalnie a czEA%B6ci bez przebicia prB1%dowego to juBF% w ogF3%le dodat=
kowe20%
procesy technologiczne, dodatkowy koszt - nikt siEA% w to nie bawi, nie w=
arto.

--20%
Darek

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

W EP(czy też EdW) był kurs programowania kontrolerów AVR, poszukaj.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

WyobraBC% sobie balonik na dworze w wietrzny dzieF1%. Kiedy go
podniesiesz
w rEA%kach do gF3%ry, jest logiczna jedynka, kiedy puB6%cisz chciaB3%byB6%,
BF%eby
swobodnie opadB3% na ziemiEA% - logiczne zero. Niestety kiedy go nie
trzymasz, dziaB3%a na niego zakB3%F3cenie - wiatr. Nie wiesz, jak wiatr
powieje a tym samym jak balonik siEA% zachowa, czy poleci do gF3%ry, czy
zostanie przyciB6%niEA%ty do ziemi. Wystarczy do balonika przywiB1%zaE6% ma=
B3%y
cieBF%arek, taki, ktF3%ry utrzyma go przy powierzchni ziemi a
jednoczeB6%nie
nie bEA%dzie wprowadzaB3% takiego obciB1%BFenia, przez ktF3%re nie byB3%by=
B6% go w
stanie podnieB6%E6 rEA%koma do gF3%ry. Ten ciEA%BFarek to wB3%aB6%nie rez=
ystor
podciB1%gajB1%cy (w tym przypadku podciB1%gajB1%cy do masy:p). Wiatr to
zakB3%F3cenia z ukB3%adF3%w cyfrowych, z silnikF3%w, z zewnEA%trznego pola
elektromagnetycznego itd.

pozdrawiam
Mateusz

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

LOL - to tłumaczenie jakby wyjęte z książek Gardynika drukowanych na
papierze z odzysku (w każdym razie tak wyglądały pierwsze wydania, gdy
się w nie zaopatrywałem). :-D

Odp: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Złe były ?
Doskonale oddziaływały na wyobraźnię.
Z nich zrozumiałem jak działa mikroprocesor, bo z naukowych nie mogłem pojąć
o co w tym chodzi.
Pisane na szmatławym papierze były tanie i dostępne dla dzieci

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Złe nie były. :) Przypomniały mi się tylko tamte czasy.
A kompletu książek MIK-* pozbyłem się na Allegro już wiele lat temu.

Re: wejście z podciągnięciem do VCC - co to jest?

Jak zaczynasz to poczytaj ten kurs, z tych co czytałem ten jest najlepiej
napisany
http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php?pid=4&cid=1

Site Timeline