Walka z kiepskimi enkoderami

Czy ma ktoś jakieś tajemnicze sposoby na obsługę kiepskich enkoderów?
Metodę ich zmiany na niekiepskie oczywiście znam :)
Chodzi mi o enkodery mechaniczne, niskorozdzielcze, stwarzające głównie
problemy przy lekkim poruszaniu (drganiu) - potrafią wypluć serię
impulsĂłw w losowym kierunku. Dzielenie juĹź i tak kiepskiej
rozdzielczości odpada, wprowadzanie histerezy również jak też znaczące
ograniczenie częstotliwości pracy. Obsługa w asemblerze, ale nie ma
znaczenia, szukam algorytmów, może o czymś nie wiem.

Drugie pytanie - gdzie kupić niekiepskie i niedrogie? (~5zł za sztukę,
proste - z przesuniętą fazą, a nie dekoderem kierunku). Zastanawiam się
nawet nad odzyskiem optyki z myszy kulkowych, chyba jeszcze moĹźna
dostać, parę złotych za trzy niezawodne układy, tylko trzeba to jakoś
zaadaptować mechanicznie. Może ktoś się bawił?

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam

Kwadraturowe ?

Jesli to kwestia drgan na zboczach, to nie powinienes miec problemu -
powinno to byc +/- 1 krok.

Jesli jest tak ze na zboczu jednego drugi tez sie zmienia  ... to przy
pozostalych wymogach pozostaje zmiana na niekiepskie :-)

Mozna by sie jeszcze pobawic w filtrowanie krotkich impulsow
(kondensatorem ? :-) i dopiero jak stan bitu jest stabilny to go
uznajemy i kierujemy do dekodera kwadraturowego, ale to juz spowolni
prace.

J.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Otóş to, niestety.

Popróbuję. Ale chyba cudów nie ma :)

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami
UĹźytkownik "Janko Muzykant"  napisał w wiadomości

Proponuje zaczac od zapisania tego i obejrzenia jak to wyglada przy
powolnym i szybkim kreceniu (oscyloskop cyfrowy, albo jakies cyfrowe
wejscie do peceta).
Wtedy bedzie mozna zdecydowac do dalej.

J.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Ja prC3%B3bowaC5%82em po przeczytaniu tego:
http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/DDS_DL4JAL/impulsator/INDEX.htm
Z tym, C5%BCe ja uC5%BCyC5%82em duC5%BCego potencjometru, kC3%B3lko =
z myszy umieC5%9BciC5%82em bezpoC5%9Brednio na oC5%9Bce i prawie =
wszystkie bebechy zmieC5%9BciC5%82y mi siC4%99 w C5%9Brodku.
pozdrawiam,
Andrzej.
PS. Te inne rozwiC4%85zania (z silnika krokowego) teC5%BC =
pC3%B3bowaC5%82em, ale amplituda przebiegu silnie zaleC5%BCy od =
szybkoC5%9Bci krC4%99cenia.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

bezpośrednio na ośce i prawie wszystkie bebechy zmieściły mi się w środku.
przebiegu silnie zależy od szybkości kręcenia.

Enkoder inkrementalny można też zbudować z silnika typu BLDC ale nie
wykorzystując w tym celu jego uzwojeń. Montując w odpowiednim miejscu
względem wirnika hallotrony z wyjściem dwustanowym otrzymuje się dwa
sygnały prostokątne przesunięte o 90 st. Opis był jakiś czas temu w EdW.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Jeden - okej, choć można się już na optyczny fabryczny szarpnąć. Ale
tuzin tak dziergać...

--
pozdrawia Adam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Masz na myśli takie śmieci?
http://hit.kropka.net/adhoc/enc_notrap/gen-0004.html

Na początek dodałem pojemności przy samych wyprowadzeniach enkodera.
http://hit.kropka.net/adhoc/enc_trap_470pF/gen-0006.html

Uzyskałem pewniejsze "zero" i mniejszą sieczkę, za której obróbkę
zabrałem się przy pomocy kodu. Ponieważ te enkodery potrafią
się cofnąć o pół taktu przy puszczaniu gałki, stworzyłem sobie tablicę
wszystkich moĹźliwych zmian stanĂłw na 2 hopy do przodu (N, N-1, N-2)
i ponadawałem im wartości +1/-1 dla przejść dozwolonych oraz 0 dla
zabronionych. Straciłem trochę na czułości przy pierwszym cyknięciu,
ale na pewno działa pewniej niż przy samym porównywaniu stanu N i N-1.
Tylko tyle mi przyszło do głowy, a siedziałem dość długo wzywając
Imię Kobiety Upadłej podczas szukania rozwiązania problemu.

Dołączam się do pytania. I najlepiej, żeby nie cykały głośno.
Kupiłem chyba 12 tych tanich enkoderów i jakoś nie mam ochoty
ich już nigdzie użyć. Paskudne są.

--
[ Marcin Kulas                              jid: snipped-for-privacy@jabbed.org ]
[ „Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

Nie może być dziura po zmianie kierunku, histerezy przy tak marnej
rozdzielczości wsadzać nie będę. Ale wsadziłem pojemności (100nF) plus
drabinki, by obniżyć rezystancję całości (10k) i jest... no, jeden
musiałem wymienić na czternaście - reszta daje radę. Oscylogram jest
czysty, przedtem nawet na żywo widać było kulawy płotek.

Robię sobie kolejny projekt midi (z serii z mojej strony) i wyszedłem z
założenia, że ci, co będą chcieli sobie taki zrobić, użyją najczęściej
enkoderów za trzy złote z allegro. Jeśli na takich to zadziała, na
kaĹźdych innych rĂłwnieĹź.

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Może te kody pomogą:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t18%77939&postdays=0&postorder=asc&highlight=tmf+enkoder&start=0

Mnie kiepskie już wkurzyły. Nie lubię urządzeń, w których nastawa
przeskakuje inaczej niż grzechotka albo nie mogę za szybko kręcić.
Kupiłem 3x drożej Bourns i jak ręką odjął. Na styki (do masy) zakładam
100nF, podciąganie około 3k3.

Michał

Re: Walka z kiepskimi enkoderami
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t18%77939&postdays=0&postorder=asc&highlight=tmf+enkoder&start=0

Fajne przemyślenia. Trzymam się jednak dość prostego algorytmu, w
przypadku przeciętnych enkoderów i lepszych daje radę bez problemu, w
przypadku kiepskich filtr rc praktycznie likwiduje problemy. Puszczony w
pętli o częstotliwości zależnej od maksymalnej oczekiwanej szybkości
(przy profi optyku o rozdzielczości ok. 200 impulsów na obrót potrzeba
już dobrych kiloherców). Może się komuś przyda, w asemblerze 51:

mov c, aktualny_stan_pierwszego_wyjscia_enkodera
mov poprzedni_stan_pierwszego_wyjscia_enkodera, c
mov c, pierwsze_wyjscie_enkodera
mov aktualny_stan_pierwszego_wyjscia_enkodera, c
anl c, /poprzedni_stan_pierwszego_wyjscia_enkodera
jnc koniec_obslugi_enkodera

mov c, drugie_wyjscie_enkodera
jnc zmniejsz_wartosc

inc wartosc_enkodera
sjmp koniec_obslugi_enkodera

zmniejsz_wartosc:
dec wartosc_enkodera

koniec_obslugi_enkodera:

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami
Ja tam nie wiem, używałem dziadowskich i bournsa, i na dziadowskich
oczywiście kondensatory do masy na obu wyprowadzeniach oraz _mniejsze_
R-pull-up (np 1k) - co prawda energooszczędność cierpi, ale przy
większych prądach lepiej działały. No i sam sposób podłączenia do uC -
ja staram się zawsze robić tak, że jedno wyprowadzenie enkodera generują
mi /IRQ, a w obsłudze tego przerwania sprawdzam 'drugą' stronę, czy ma 1
czy 0 - przez to wiem w którą stronę kręcę, i wyłączam działanie /IRQ na
pewien czas, sensowny dla przyjętej prędkości kręcenia gałką.
Nawet jak są śmieci później na sygnale, bo słabo enkoder do masy zwiera
(co RC ładnie filtruje), to "pierwsze wyzwolenie" jest przeważnie ok, w
najgorszym wypadku ten krok jest "nie w tą stronę" ale nie ma
wielokrotnych przeskokĂłw.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Walka z kiepskimi enkoderami
Nie ma kiepskich encoderów.
Są tylko kiepscy programiści i brak wyobraźni co do zjawisk fizycznych.
Na każdej grupie dyskusyjnej z mikrokontrolerami są przykłady.
Na ich podstawie opracować własny algorytm.
Bardzo dobre ćwiczenie dla tworzenia kodu.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Ciekawa filozofia, idźmy dalej. Załóżmy nieskończenie kiepski enkoder
czyli... brak enkodera. Rozumiem, że nieskończenie dobry programista
potrafi go oprogramować.

A tak serio, czasami lepiej nie pisać, zanim się nie pomyśli. A problemy
natury programistycznej najlepiej zacząć rozwiązywać od ustawienia
poprawnego kodowania :)

--
pozdrawia Adam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami

czyli można go nazwać, używając słów delikatnych, enkoderem ekskrementalnym.

Historia ewolucji myszy pokazuje, że tak może być. Enkodery z nich zniknęły,
oprogramowanie się rozwinęło, a myszy radzą sobie coraz lepiej.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Historia rozwoju transportu pokazała, że parowozy zniknęły, a jeździ się
coraz lepiej (w każdym razie w normalnych krajach).
Ale pytanie brzmiało: jak używać kiepskiego parowozu, a nie jak nie
używać :)

--
pozdrawia Adam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Historia rozwoju i upadku parowozów pokazuje, jak niewielki miała wpływ
na jakość transportu w ogóle. Zamiana napędu parowego na inny, nie była
żadnym przełomem dla kolejnictwa (obserwowanego z pozycji pasażera, nie
kolejarza).

Na pytanie "jak używać" można odpowiedzieć "nie używać" -- to też jest
metoda walki. I to jest dobra odpowiedź, jeśli za kiepski parowóz uznamy
ekskrementalny enkoder kupiony za pieniądze, do którego następnie trzeba
(za darmo) dopisać czort wie ile oprogramowania. W takiej sytuacji może
faktycznie lepiej zrobić enkoder ze szprychy rowerowej i szpulki od nici
(w każdym domu znajdzie się niepotrzebna szpukla od nici, więc będzie za
darmo). A do tego przysposobić szczytowe osiągnięcie mysiej ewolucji --
w myszach z nieskonczenie kiepskm (nieistniejącym) enkoderem jest soft,
który potrafi bezbłędnie cykać impulsami w jedną i w drugą stronę już od
samego patrzenia na obracającą się szpulkę.

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Piękna filozofia, a teraz poproszę, nazwijmy już po imieniu, enkodera
optycznego za 3zł.

--
pozdrawia Adam
Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Jeśli estetyka filozofii jest w porządku, to już jakiś konkret. Dalej
wszystko zależy od takich rzeczy jak ilość. O trzech złotych wcześniej
mowy nie było, ale najtańsza mysz w cenniku sklepu, to 7,36 zł. Ja to
bym nawet poszukał gdzieś tej szpulki od nici, gdyby się miało okazać,
że nie trzeba będzie wtedy niczego programować przy kiepskim enkoderze
mechanicznym (dodatkowe 4,36 zł i tak by poszło na piwo -- bo jak bez
piwa pisać program). U Chińczyka bez wysiłku znalazłem myszy po 1,20$.
Jak sie wysilić, to pewnie po 50 centów też będą. Same kontrolery do
myszy (układ scalony z optyką) też oczywiście można kupić za parę groszy
(przy pojedynczych sztukach może to nie być opłacalne). Adaptować enkoder
od myszy kulkowej też oczywiście można, tylko spodziewać się trzeba
większej roboty ze szpulkami i szprychami.

--
Jarek (w każdym domu znajdzie się nipotrzebna mysz optyczna)

Re: Walka z kiepskimi enkoderami

Nikt nie wspomina o napięciu a IMHO przy 12V będzie znacznie lepiej
działał niż przy 3,3 - 5V mimo dobrania większych rezystorów i podobnego
prądu.

Mirek.

Site Timeline