napięcia

Mam w puszce w prosty sposób połączony przekaźnik z przewodami od dwóch pomp które je zasilają na 230V. Jednocześnie mogą obie pompy pracować, tylko jedna z nich, lub żadna. Chcę zrobić jakąś sygnalizację (dioda byłaby najlepsza) że w danym obwodzie płynie prąd. Jak to zrobić najprościej na 230V żeby najmniej kwh to brało? Transformator już mi się do puszki nie zmieści. Czy wystarczy odpowiednio duży opornik włączyć w szereg z taką diodą? Jeśli tak, to jaki? 100k OM?

Reply to
Krzysiek

Użytkownik "Krzysiek" snipped-for-privacy@anonim.pl napisał w wiadomości news:i7f8js$9a4$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Neonowka.

Dioda dobrze swieci jak ma ~20mA, wiec opornik raczej 12k. Tylko ze wtedy w oporniku wydziela sie 5W mocy.

Najlepiej tak jak RoMan radzil : szeregowo opornik ~500 om/0.5W, kondensator 270nF zbocznikowany opornikiem 1M, mostek prostowniczy, a z mostka zasilamy kondensator 1-100 uF i LED. Kondensator 270nF ogranicza prad do 20mA, opornik 1M rozladowuje go po wylaczeniu, zeby nie kopal przy demontazu, opornik ogranicza impuls w chwili wlaczenia, a wyjsciowy kondensator sie do tego przylacza.

Ewentualnie - opornik 500, choc lepiej 1k, kondensator 270nF i dwie diody polaczone antyrownolegle, lub jedna dwukolorowa dwukoncowkowa.

Neonowka naprawde bierze np 2mA i 100V, wiec dla niej wystarcza opornik 50-100k, i znacznie mniej mocy go grzeje.

Albo .. zarowka odpowiedniej mocy i niskiego napiecia w szereg z pompa. Ale pompa moze brac spory prad rozruchowy.

W dniu 2010-09-23 12:28, J.F. pisze:

A jak jest zrobione światełko np. przy włącznikach dzwonkowych?

Reply to
Krzysiek

W dniu 23.09.2010 13:19, Krzysiek pisze:

Reply to
Michoo

W dniu 2010-09-23 13:48, Michoo pisze:

Dzięki, o to mi chodziło. Czyli wystarczy że podłączę taką kontrolkę do obwodu:

Krzysiek

Są też przecież kontrolki LED na 230VAC. W środku kondensator, mostek i co tam jeszcze potrzeba. Świecą dobrze, mocy nie pobierają znaczącej.

Taka LEDowa raczej jest lepiej widoczna.

Reply to
EM

W dniu 2010-09-23 14:40, EM pisze:

Dzięki, o to chodziło!

Reply to
Krzysiek

Użytkownik "EM" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i7fhs1$5ie$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Zachodzi pytanie dodatkowe - ktory z tych produktow dluzej swieci :-)

Niby wiadomo ze LED, ale za 5 zl ? :-)

W kontrolce z LEDem są bateryjki... I taka kontrolka często "pokazuje fazę" tam, gdzie jej nie ma.

W dniu 2010-09-23 14:40, EM pisze:

kupione podłączone i dobrze świeci.

Reply to
Krzysiek