Stroik gitarowy na uk?adzie ATmega16 - pytania

Cześć, Jest sobie płytka z układem jak w temacie zasilana 5V. Do układu podpięte są m.in. wyświetlacz HD44780 oraz 1 przycisk. Wejście z gitary jest przesuwane na poziom 2,5V i kilkanaście razy wzmacniane, żeby przetwornik ADC na mikroprocku o zakresie 0-5V dostał sensowny sygnał. Celem jest oczywiście ustalanie częstotliwośći sygnału z gitary i porównanie jej z pożądanymi. Obiecane pytania:

- nie da się zastosować fft (tylko 1kB ramu), zatem jakim sposobem najlepiej to zrobić ?

- jeśli za pomocą zliczania ilości odczytów między przecięciami sygnału i osi 2,5V to jak wstępnie obrobić sygnał żeby się do tego nadawał ?

- czy potrzeba wyodrębniać do tego jedną z harmonicznych ?

- jaki filtr ewentualnie zastosować ?

- czy wystarczą odczyty o rozdzielczości 8 bitów i częstotliwości ~10kHz żeby uzyskać dokładność pomiaru około 2-3 Hz ?

- a może to wszystko da się zrobić prościej ? Dzięki z góry i jeśli podobne tematy były to bardzo proszę o wyrozumiałość (i ewentualnie zarzucenie linkami :) ).

Reply to
krzysztof.nirski

snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Dźwięk gitary jest na tyle skomplikowany (odbiegający od sinusa), że bez robienia FFT nie ma większego sensu bawić się w przetwarzanie A/C.

Najprościej podać sygnał z gitary na komparator i zrobić z niego prostokąt. A potem to już zwykły częstotliwościomierz, ale dający wynik na podstawie pomiaru okresu sygnału (wzorcem może być kwarc taktujący procesor). Wtedy wystarczy jeden okres sygnału do realizacji dokładnego pomiaru.

Na podobnej zasadzie robiłem układ wykrywający zadaną częstotliwość sygnału jeszcze na '51 i działało bardzo dobrze.

Pozdrawiam, Paweł.

Reply to
Paweł Hadam

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@k79g2000hse.googlegroups.com...

dft ze wzorcami

e.

Reply to
entroper

Witam,

Dnia 27.08.07 (poniedziałek), 'Paweł Hadam' napisał(a):

Zdecyduj się więc - koniecznie FFT czy wystarczy zwykły częstościomierz? :)

Reply to
Dykus

- nie da się zastosować fft (tylko 1kB ramu), zatem jakim sposobem najlepiej to zrobić ?

A może kilka filtrów cyfrowych. Jeden np. dostrojony do żądanej f, drugi troszkę wyżej nastepny jeszcze wyżej. Podobnie w dół. Ten z najwyższym sygnałem wyświeca swoją diodę LED. Lub dwa filtry pracujące na zboczach - jeden górno, drugi dolnoprzepustowy i analizując amplitudę z obu można określić odstrojenie. Przed tymi dwoma powinien być jeszcze pasmowoprzepustowy. W każdym bądź razie filtrowanie jest mniej kosztowne niż Fourier.

[...]

Lepiej wyodrębnić - cyfrowy filtr pasmowoprzepustowy.

- czy wystarczą odczyty o rozdzielczości 8 bitów i częstotliwości ~10kHz żeby uzyskać dokładność pomiaru około 2-3 Hz ?

Zrób eksperyment myślowy - oblicz okres sygnałów np. 400 i 402 Hz i zobacz jakie wyniki uzyskasz dla różnych przypadków przy próbkowaniu 10 kHz. Będziesz wszystko wiedział.

- a może to wszystko da się zrobić prościej ?

Oscyloskop, generator i figury Lisajoux (czy jak go się pisze). Może bardziej kłopotliwe, ale co za bajer przed koncertem.

Reply to
Bogdan G

Powiedzmy, że robienie nowej płytki nie wchodzi w grę :). Poza tym taki sygnał dość szybko cichnie, więc nie wiem czy to nie byłoby przeszkodą.

Ciekawa sugestia, ale czy mógłbym prosić o jakieś dalsze wskazówki ?

A czy te filtry da się zrealizować w czasie rzeczywistym na mikrokontrolerze jak w temacie ?

Obliczałem to wcześniej, niemniej jednak teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką (o czym przekonałem się przy wcześniejszych eksperymentach). Zatem jak najlepiej ustawić ADC do mierzenia sygnału gitarowego (100Hz - 2kHz) ?

Krzywe Lissajous ? To bym musiał mieć dwie gitary na raz podłączone : )

Pozdrawiam, Krzysiek

Reply to
krzysztof.nirski

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@k79g2000hse.googlegroups.com... Cześć, Jest sobie płytka z układem jak w temacie zasilana 5V. Do układu podpięte są m.in. wyświetlacz HD44780 oraz 1 przycisk. Wejście z gitary jest przesuwane na poziom 2,5V i kilkanaście razy wzmacniane, żeby przetwornik ADC na mikroprocku o zakresie 0-5V dostał sensowny sygnał. Celem jest oczywiście ustalanie częstotliwośći sygnału z gitary i porównanie jej z pożądanymi. Obiecane pytania:

[...]

Witam Myślę że bez filtrów się obędzie, ale pomiar musi być dokładny, kiedyś w Amaterskie Radio były opisywane organy elektroniczne, czasy były przedprocesorowe :) więc dzielniki i matryca na diodach rządziła całością, z oszacowań wynikało że 0,01 centa jest słyszalne, czyli odchyłka 1/10000 będzie słyszalna w akordzie, w sklepach muzycznych widziałem stroiki z 3 diodami, sądząc po skutkach działania sygnał z gitary jest miksowany z wzorcem i obrabiamy dudnienia bardzo małej częstotliwości, przemyśl ten wariant

Reply to
Piotr

snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

A to widziałeś?

Darek R.

Słyszałem, że da się nastroić gitarę za pomocą kamertonu... ale to pewnie jakieś plotki - to nie mogło by być tak proste ;)

Pozdrowienia, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Słyszałem że do pracy zdrowo chodzić na piechotę, ale wolę te 30km pokonać autem :) wszystko jest kwestią wygody. Niektóre gitary stroją się łatwo, inne trzeba wziąć sposobem a taki miernik to upraszcza, niedawno miałem w rękach taką która była bardzo oporna, nie chciała wcale stroić i nagle olśnienie, może spróbować odwrotnie niż zwykle?, okazało się że przy strojeniu od najgrubszej struny poszło bez kłopotu, pewnie pudło się poddawało co skutkowało rozjechaniem wcześniej zestrojonych strun, taki miernik zdecydowanie pomaga :).

Reply to
Piotr Pitucha

Mówisz o akustykach/elektrycznych czy klasycznych? Ja się jeszcze nie spotkałem z takim przypadkiem, może dlatego, że znalazłem swój własny sposób strojenia. Nawet stara ruska z krzywymi progami się poddała ;)

No i jakoś tak nie jestem w stanie się przekonać do tego patentu

- ognisko, kiełbaska i ...stroik cyfrowy ;) ale to może dlatego nie nie miałem nigdy takiego "cudu techniki" w ręce.

Pozdrowienia, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz denied rebel lies:

Znaczy na słuch? To ja bym na przykład nie mógł (;)

Reply to
MoonWolf

Użytkownik "Adam Jurkiewicz" snipped-for-privacy@wywalic.ajpic.zonk.pl> napisał w wiadomości news:fb0nbb$gi5$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Mówię o klasycznej z metalowymi strunami, ruszenie grubych strun powodowało rozstrojenie tych cieńszych wcześniej strojonych. Jak są krzywe progi to niestety strojenie nawet przez człowieka ze słuchem absolutnym nic nie da, nigdy na tych krzywych stroić nie będzie, no chyba że po dwu piwach komuś przestanie to przeszkadzać :)

Znam osoby bardzo poprawnie grające, powiem w sposób mechaniczny, które nie są w stanie zestroić gitary bo poprostu tego nie słyszą, nie pomaga im nawet dmuchany stroik, dlaczego pozbawiać ich grania?, dla nich taki stroik byłby rewelacyjny a słuchających pozbawi niemiłych wrażeń dźwiękowych :). Ja pewnie dalej będę sobie stroił klasycznie dla satysfakcji :) Zostaje jeszcze jeden problem, zestroić gitarę jest w miarę łatwo, ale zestroić dwie by grały obok siebie już gorzej, myślę że taki bajer by to ułatwił. Smacznych kiełbasek i miłego grania życzę. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

Użytkownik "Adam Jurkiewicz" snipped-for-privacy@wywalic.ajpic.zonk.pl> napisał w wiadomości news:fb0nbb$gi5$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

A spróbuj ze słuchu szybko i dobrze nastroić gitarę np. na imprezie gdzie jest duży hałas.

JJJK

Reply to
Janusz

Użytkownik "Piotr Pitucha" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:fb0ohi$hmt$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

należy przestrzegać zasady, żeby wszystkie te gitary stroił ten sam człowiek. Najlepiej umiejący stroić ;) I stroik bardzo się przydaje.

Nawzajem :)

JJJK

Reply to
Janusz

no, trzeba słyszeć różnice w wysokości dźwięków ;)

JJJK

Reply to
Janusz

Janusz schrieb:

stroik elektroniczny przy hałasie też głupieje. Nawet bardziej niż mój słuch. Mózg ma świetną właściwość selektywnego filtrowania dźwięków. Co prawda na gitarze nie potrafię grać, ale potrafię zestroić. Bez stroika i bez kamertonu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Jak z metalowymi to akustyk, klasyczne są z nylonowymi. Jak wsadzisz metalowe do klasyka to zerwiesz gryf bo nie jest przystosowany na takie obciążenia.

To stawiałbym na to właśnie, że albo gitara nie była przystosowana do strun metalowych i gryf się wyginał pod wpływem naciągania strun, a przy okazji rozstrajały się pozostałe albo generalnie jakiś bubel.

Abstrahując od samego dźwięku starej ruskiej rozlatującej się gitary to zależy jakie progi wykorzystujesz przy graniu. Gitarę można zestroić na pierwszych trzech progach i podstawowe akordy będą brzmiały znośnie. Ale za to nie da razy wyjść poza przykładowo piąty próg.

Absolutnie nie chcę nikogo pozbawić grania, a wręcz przeciwnie zachęcam niech każdy spróbuje :)

Moim zdaniem jednak jeśli ktoś nie potrafi na słuch zestroić gitary nie będzie w stanie przeskoczyć pewnego etapu nauki.

Jestem za, przy niczym tak nie "więdną" uszy jak przy nie nastrojonej gitarze ;/

No i tu leży cała prawda, nawet fortepiany stroi się na słuch i wykonuje się celowe odchyłki od zadanych częstotliwości aby akordy brzmiały "ładniej".

Z tym się nie zgodzę, nigdy nie zauważyłem żadnych problemów przy takim zestawie synchronizując n gitar.

Pozdrowienia, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Wystarczy słyszeć zdudnienia ;)

Reply to
Adam Jurkiewicz

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o80g2000hse.googlegroups.com...

Skoro wiesz, jakiej częstotliwości szukasz, zamiast wykonywać FFT możesz wykonać DFT, co jest obliczeniowo dużo prostsze i generalnie sprowadza się do wyliczenia korelacji sygnału ze wzorcem danej częstotliwości (odsyłam do googla lub każdej książki o DSP). Aby uniewrażliwić się na fazę trzeba mieć 2 przesunięte wzorce, ale zasada jest ta sama (wtedy wynik jest zespolony i niesie dodatkowo informację o przesunięciu fazy - tutaj nieprzydatną). Wzorce w prawie dowolnej ilości możesz trzymać w ROM i ładować do RAM dla strojenia na konkretną f. Oczywiście stromość detekcji zależy od ilości próbek branych do obliczenia, ale takie rzeczy możesz spokojnie policzyć sobie wcześniej np. w excelu.

pozdrawiam entrop3r

Reply to
entroper