Silnik jednofazowy

Witam

Mam mały silnik jednofazowy (właściwie to dwufazowy) polskiej produkcji, niestety typu nie znam bo napisy nastemplowano na nim tak niechlujnie że zrobiła się z nich jedna plama. Silnik mam tak na oko moc ok. 100W. Niestety nie wiem jak rozróżnić która z jego faz jest główną a która pomocniczą.

Wychodzą z niego cztery przewody - żółty, zielony, czerwony, niebieski. Pomiary wykazują:

żółty - zielony - 128 ohm (DC), 284,5mH (1kHz) niebieski - czerwony - 126 ohm (DC), 334,7mH (1kHz)

Kondensator rozruchowy z jakim ma to pracować ma 16uF.

Wychodzi że impedacje cewek przy 50Hz (będę używał R zamiast "ohm"):

Z1=128R + j89R Z2=126R + j105R

Jeżeli zastosujemy kondensator 16uF (200R przy 50Hz, przyjąłem rezystancję kondensatora równą zero) w szereg z pierwszą cewką to mamy:

Z1=128R + j89R - j200R = 128R - j111R = 169e^-j41 R Z2=126R + j105R = 164e^j40 R

Zatem przesunięcie fazowe między impedancjami (a zatem również prądami) w obu gałęziach wychodzi:

40 -(-41) = 81 stopni

Kondensator w szereg z drugą cewką:

Z1=128R + j89R = 156e^j35 R Z2=126R + j105R - j200R = 126R -j95R = 158e^-j37 R

Przesunięcie fazowe:

35 - (-37) = 72 stopnie

A więc cholera wie, w obu przypadkach wychodzi podobnie i tak może być dobrze i tak (zresztą przy obu połączeniach silnik się oczywiście kręci).

A może inaczej - cewka 126R, 334,7mH ma większą indukcyjność (a więc więcej zwojów) a ma nieco mniejszą rezystację, z czego możnaby wnioskować ze jest nawinięta grubszym drutem, czyli to faza główna - dobrze kombinuję?

Z tych dwóch powyższych przesłanek (prawdopodobna grubość drutu oraz większe przes. fazowe (bliższe 90 stopni)) wnioskowałbym że kondensator należy dać w szereg z cewką 284,5mH 128R.

Macie jakieś pomysły jak to prawidłowo rozpoznać? Może jakieś "stare babcine" ;-) sposoby?

Reply to
__Maciek

Thu, 07 Jul 2011 15:41:37 +0200 __Maciek snipped-for-privacy@cyberspace.org napisał:

Wszystko się wyjaśniło - do silnika potrzebny jest kondensator 1,5uF, a nie 16uF który otrzymałem wraz z silnikiem do podłączenia - możliwe że uzwojenia są po prostu nawinięte z odpowiednim przesunięciem. Zresztą właściwe nie wiem jakie jest odpowiednie przesunięcie między polami wytwarzanym przez uzwojenia w silniku indukcyjnym jednofazowym. Z niemal nieczytelnych plam (a właściwie ledwie widocznych śladów po stemplu wśród plamy tuszu) udało mi się odczytać właściwą wartość pojemności (była podana na silniku). Moc silnika wynosi nie 100W jak oceniałem ale jest dwucyfrowa, ale jaka to niestety nie udało mi się odczytać.

Reply to
__Maciek