router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

Ostatnio widziaB3%em od B6%rodka kilka routerkF3%w WiFi. ZwrF3%ciB3%em u=
wagEA%, BF%e  =

kaBF%dy z nich ma coB6% w rodzaju wewnEA%trznej miniaturowej antenki zro=
bionej z  =

laminatu na pB3%ytce. Pytam z ciekawoB6%ci - po co coB6% takiego? Do por=
F3%wnania  =

sygnaB3%u z doB3%B1czonej anteny, do mierzenia poziomu szumu, ktoB6% mo=
BF%e wie?

-- =

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity

dodatkowo, ta na plytce ma z reguly polaryzaje +90deg do tej zewnetrznej.

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

PoszperaB3%em trochEA% i zrodziB3%y siEA% nowe pytania :) Dlaczego niekt=
F3%rzy  =

ludzie odB3%B1czajB1% tB1% antenkEA%? WylutowujB1% diversity switch i w=
lutowujB1%  =

mostek z drutu B3%B1czB1%cy B6%cieBF%kEA% anteny gB3%F3wnej. Czy ta ma=
B3%a antenka moBF%e w  =

niektF3%rych sytuacjach pogarszaE6% parametry? I drugie pytanie - jeB6%l=
i na  =

pB3%ytce jest konektor drugiej anteny to moBF%na jB1% dodaE6% i powinna =
robiE6% "na  =

strzaB3%"? Mam Tomato w routerze wiec od strony programowej jest moBF%li=
woB6%E6  =

ustawiania 2 anten.

-- =

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Byc moze z glupoty, bo nie widze sensu takiej operacji. Strata sygnalu
na takim lutowanym drucie bedzie pewnie identyczna ze strata na switchu.

  Czy ta mała antenka może

Nie

I drugie pytanie - jeśli na

Przeloz na jezyk polski to pytanie.

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

Postaram siEA%.. ale muszEA% w takim wypadku zaczB1%E6 od samego poczB1%
tku.  =

KombinujEA% jak zwiEA%kszyE6% zasiEA%g WiFi w mieszkaniu. Mam router bEA%
dB1%cy  =

chiF1%skim budBF%etowym odpowiednikiem WRT54G.
DokB3%adnie rzecz biorB1%c taki: http://goo.gl/Vekm6
Router jest wyposaBF%ony w jednB1% maB3%B1 antenEA% zabudowanB1% na sta=
B3%e, ale na PCB  =

jest zB3%B1cze drugiej anteny a wgrany soft (Tomato) ma odpowiednie opc=
je,  =

BF%eby z dwF3%ch anten korzystaE6%. Pytanie brzmi - czy wystarczy kupiE6%
 konektor  =

RP-SMA lub RP-TNC, przylutowaE6%, dokrEA%ciE6% antenEA% i powinno dziaB3%
aE6%? Czy  =

moBF%e to jednak nie takie proste?

uff..  mam nadziejEA%, BF%e teraz wywnEA%trzyB3%em siEA% bardziej zrozum=
iale (za  =

poprzednie wypociny przepraszam)

--
PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Zacznijmy od tego ze ty nie rozumiesz co znaczy Diversity. Jak juz
zrozumiesz to bedziesz mial odpowiedz na swoje glupie poniekad pytanie.

2 anteny stosuje sie tylko i wylacznie po to zeby switch mogl wybrac
silniejszy i z tej anteny korzystac.

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Z poizomu softu mozeswz przelkaczac ktora antena ma byc wlaczona lub
wlaczone obie jako diversity innej mozliwosci nie ma.

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

wyglB1%da na to, BF%e jest.. ale o tym napisaB3%em juBF% przed chwilB1%

-- =

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

hm.. a wszyscy mB1%drzy ludzie ciB1%gle powtarzajB1%, BF%e gB3%upie mogB1%
 byE6% tylko  =

odpowiedzi..

Na szczEA%B6cie Ty wszystko wiesz i wszystko rozumiesz - i na pewno mi =
to  =

wytB3%umaczysz - oczywiB6%cie o ile ci tylko twoje ego na to pozwoli. Ci=
ekawe  =

np. czy tak samo dziarsko bEA%dziesz potrafiB3% przeprosiE6% gdyby siEA%
 dla  =

przykB3%adu okazaB3%o, BF%e 2 anteny stosuje siEA% rF3%wnieBF% po to, BF%
eby jedna  =

odbieraB3%a a druga nadawaB3%a? Tak mi przynajmniej wynika z dokumentacj=
i  =

Tomato
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware/Menu_Reference .
Poza tym chciaB3%em doB3%oBF%yE6% konektor i drugB1% antenEA% po to BF%e=
by nie demolowaE6%  =

mocowania tej, ktF3%ra juBF% jest - wiEA%c nawet w trybie jednoantenowym=
 caB3%a  =

sprawa nie traci sensu, poniewaBF% dokB3%adajB1%c mocniejszB1% router - =
zgodnie z  =

tym co piszesz - wybierze sobie sygnaB3% wB3%aB6%nie z niej.

CiB1%gle jednak nie wiem jak to wyglB1%da od strony praktycznej. No jak.=
.  =

powiesz coB6% konkretnego zamiast strugaE6% mB1%dralEA%?

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Mozesz dolutowac druga antene ale po co ? Zasiegu to nie zwiekszy,
zamiast tej co jest wstaw jakas 5dBi i bedzie lepiej.

Pozatym w trybie diversity sila sygnalu spada o 20-30%.

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Aha zeby nie lutowac kup antene z koncowka UF'l albo przejsciowke UF'l
RSMA np.

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

dziEA%ki - na takB1% radEA% czekaB3%em. Nie bEA%dEA% kombinowaB3% z dokB3%
adaniem.  =

SprF3%bujEA% dziB6% kupiE6% pigtail U.FL_RP-SMA i do niego jakB1%B6 wiEA%
kszB1% antenEA%.  =

Jest moBF%e jakiB6% nieinwazyjny sposF3%b na sprawdzenie czy antena nie =
skB3%ada  =

siEA% tylko z plastiku? TrafiB3%em na film, ktF3%ry otworzyB3% mi oczy n=
a to co  =

znajduje siEA% chiF1%skiej antenie:
http://www.metacafe.com/watch/837885/wifi_antenna_hack /

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?
  Trafiłem na film, który otworzył mi oczy na to co

To dobrze ze ci otworzyl bo wlasnie tak sa zbudowane anteny bez roznicy
czy to chinska czy polska.
Na allegro masz podobne patyki od 2-8dBi

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka ?

Na allegro niektF3%rzy chwalB1% siEA%, BF%e sprzedajB1% prawdziwe anteny=
, nie majB1%ce  =

w B6%rodku jedynie kawaB3%ka spinacza. Tylko jak to sprawdziE6%. W kaBF%
dym razie  =

jeB6%li uda mi siEA% dzisiaj kupiE6% coB6% taniego, to rozbiorEA% i sam =
sprawdzEA% czy  =

fake. W razie czego postB1%piEA% jak na przytoczonym filmiku i zrobiEA% =
 =

samorF3%bkEA%.
-- =

PZDR
Shaman

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Jak jest zbudowana "prawdziwa antena"?
Konstrukcja z filmiku jest najnormalniejszą w świecie anteną dookólną,
jest prawidłowa, skuteczna i słuszna, gdyby tam był sam drut bez cewki
(to ta część spiralna) również byłaby to prawidłowa antena. Jeśli
szukasz anten o większym zysku idź w kierunku anten kierunkowych.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

No wlasnie - cwierc fali na 2.4GHz to jest 31mm.
Kawalek spinacza radzilby sobie swietnie, szczegolnia jakby byl
miedziowany.

Wiec po co tam ta cewka ? Skracanie nie ma przeciez sensu.

J.

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?
Użytkownik J.F. napisał:
[..]

Srebrzanka rządzi :)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystywno ść

Nie jestem biegły w projektowaniu RF ale czy cewka nie wydłuża
elektrycznie (skraca fizycznie, chyba to miałeś na myśli)? Może to
miałoby być pół albo 5/8 fali? Tylko gdzie są przeciwwagi się pytam.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka?

Srebrzanki jakos od dawna nikt nie uzywa, widac kiepska jest :-)

To mialem na mysli, ale przeciez nie przy 3 cm :-)

Przylaczam sie do pytania.

J.

Re: router WiFi - po co na płytce mała an tenka?

Przypomne tylko ze to sa mikrofale i konstrukcje anten troche roznia sie
od standardowych patykow z przeciwagami.

Re: router WiFi - po co na płytce mała antenka?

No wlasnie patrzac na rozne konstrukcje to mam watpliwosci :-)

Troche sie zdewaluowalo pojecie, teraz wszystko ponizej 1GHz to jest
DC :-)