rodzaje domowych bezpieczników a skuteczność i szybkość

Witam,

Które z domowych bezpieczników są dobre/lepsze/najlepsze:

-wkręcana wkładka topikowa

-wkręcany automat

-wyłacznik nadmiarowoprądowy (często towarzyszy mu wyłącznik różnicowoprądowy)

Chyba im szybszy tym lepszy. Czy są jeszcze jakiś inne domowe bezpieczniki? Czy różnicowoprądowy zabezpiecza tylko łazienkę i kuchnię czy całe mieszkanie?

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Użytkownik Zbyszek napisał:

archaik

nowsza wersja, ale też archaik

obecnie stosowane :)

poczytaj kilka postów wyżej "bezpiecznik" news://news.ds.pg.gda.pl:119/ snipped-for-privacy@73g2000cwn.googlegroups.com

tam są dokładnie opisane stosowane obecnie "eSki"

Czy są jeszcze jakiś inne domowe bezpieczniki?

jeszcze sie nie spotkałem z innymi

zależy gdzoe podłączysz :P w łazience jest to niemal konieczność, to samo w kuchni. ja np nie montowałbym różnicówki do każdego pokoju itp. uważam to za zbędny "bajer". ale niektóży to robią...

pozdro

Reply to
e-Milion

e-Milion napisał(a):

a to ci fachowa odpowiedź :( a koledze Zbyszkowi proponuję prześledzić tą dyskusję:

pozdrawiam Robert

Reply to
robmac

Eee. Odpowiedź dobra. Tylko mnie interesują parametry fizyczne. Który lepiej ochroni sprzęt w domu. Konserwatyści są zdania, że topik zawsze najlepszy i nikt nigdy nic lepszego nie wymyśli. Argument jest taki, że na 400V są tylko wkręcane topiki, a dla matołów, który nie potrafią wkręcić bezpiecznika wymyślono pstryczki. Inny argument jest taki, że topik jest niezawodny - im wyższy prąd tym szybciej się topi i dzięki temu jest najszybszy i bezawaryjny. Podsumowując opinię majstra: korek dla twardzieli a pstryczek dla ciotek. Jeszcze się waham lecz chyba ambitnie odpowiem, że jestem twardzielem. Czy da się różnicowo-prądowy dołożyć do klasycznego korka? Z topikiem raz miałem niemiły przypadek: stopił się lecz nie przerwał - wywaliło więc na parterze w centralnej skrzynce. Z pstryczkiem kłopoty miał mój Wuj: po uderzeniu pioruna pstryczek nie zadziałał, cały sprzęt komputerowy w domu poszedł z dymem. Widać żaden korek nie jest skuteczny więc chyba nie ma znaczenia jego rodzaj.

Tu się dowiedziałem, że ZE nalegają na pstryczki aby można było plombować szafki na korytarzach i zaoszczędzić na interwencjach. Dość rozsądne... z punktu widzenia wygody ZE. Pytanie tylko czy klient na tym nie traci dostając gorszą ochronę sprzętu i życia.

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

news://news.ds.pg.gda.pl:119/ snipped-for-privacy@73g2000cwn.googlegroups.com

Nie mogę wejść. Błąd 403

Mi chodzi o to jak kto robią w nowym budownictwie.

dzięki, Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Konserwatyści są zdania, że topik zawsze najlepszy i

te matoły chyba wymyślają takie brednie, bo nie chce im się poszukać w googlach chociażby kilku informacji, które odnoszą się do bezpieczników - chociażby podstawowych parametrów. Często jest tak, że bezpieczniki tzw. eSki są b.szybkimi, a druciki są zwłoczne, więc zazwyczaj jest tak, że zabezpieczenie główne to druciki a np. mieszkaniowe to eSki, czyli dokładnie na odwrót od tego co opowiadają twoi koledzy

Inny argument jest taki, że topik jest

w takim razie jest to tzw majster ignorant, niech poczyta trochę

Jeszcze się waham lecz chyba ambitnie odpowiem, że

Da się tylko po co?

Z topikiem raz miałem niemiły przypadek: stopił się lecz nie

Może za mały prąd i za wolno się topił :)

Z pstryczkiem

A kto ci powiedział, że bezpiecznik uchroni sprzęt przed uderzeniem pioruna? Do tego służą tzw. zabezpieczenia przepięciowe, podłączone zgodnie z zaleceniami producenta, a i tak nie ma 100% pewności, nie mówiąc już o przypadku, kiedy piorun walnie bezp. w linie zasilającą....

Chyba jednak raczej nie. A jeśli chodzi o ochronę życia, to pokaż mi wył. różn.prąd. na "topikach"...

Pozdrawiam

Reply to
usb

Na ogół daje się jedną różnicówkę na całe mieszkanie. Różnicówka zabezpiecza w ten sposób jednakowo każdy punkt mieszkania - dlaczego miałaby zabezpieczać tylko łazienkę??? Nie ma sensu robić podziału na poszczególne obwody.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Bogdan Gutknecht schrieb:

bzdura. Na ogół się nie daje. Choćby dlatego, by mieć kilka obwodów. A jak podłączysz kilkanaście komputerów, to masz prąd upływu na poziomie wywalania różnicówki. I nie mów, że nie masz kilkunastu komputerów w domu, ja mam średnio raz na miesiąc.

Waldek

Reply to
Waldemar

Jest sens, bo jak jest jedna na większe mieszkanie lub np. domek i zadziała, to jest trudno ustalic co bylo powodem: czy lodówka, czy pralka czy może zamrażarka w piwnicy a może zamoknieta lampa na zewnatrz. Na jakims szkoleniu SEP opowiadano o szpitalnej pralni zabezpieczonej jednym wyłącznikiem różnicowopradowym. Ustalenie przyczyny jego zadzialania bylo praktycznie niemozliwe.

Pozdrawiam.

Reply to
Stasiek_T

Użytkownik "usb" snipped-for-privacy@com.pl napisał w wiadomości news:elkra5$o62$ snipped-for-privacy@news.tkdami.net...

Nie tyko się da ale i się stosuje, a tekst "Da się tylko po co?" świadczy o tym że nie masz pojęcia w jakim celu się go stosuje w instalacji. Podstawowym zadaniem różnicówki jest ochrona przeciwporażeniowa, a stosowanie w instalacji bezpieczników topikowych czy włączników instalacyjnych jest odrębnym tematem nie mającym z róznicówką nic wspólnego. Nie zawsze można zastąpić bezpiecznik topikowy (w istniejącej inastalacji) eSką, najlepiej zdokonać pomiarów instalacji (pomiar impedancji pętli zwarcia), aby zapewnić warunek samoczynnego wyłączania zasilania. Nie wspominając o tym, że róznicówki nie stosuje się w sieci TN-C

Reply to
justin

Dzięki. O to mi chodziło. Pójdę w eSki i poszukam lepszego, nowocześniejszego majstra.

W budownictwie mieszkaniowym różnicówkę dają na całe mieszkanie. Tak robią wszyscy i chyba jest to w normie/ustawie. Taki zapis jest na pewno w umowie kupna nowego mieszkania.

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Dzięki wszystkim za pomoc :)

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Nie rozśmieszaj mnie takim tekstem.... Zeby nie było wątpliwości, nie poddaje sensu instalowania różnicówki. Czytaj uważniej. Przypomnę ci, że autorowi postu chodziło o rozważanie czysto teoretyczne pt. "robię instalację dla twardzieli, więc (z eSek) wstawiam różnicówkę, a zamast eSek wstawiam przysłowiowe "kory", bo mam możliwość wyboru i wolę topiki". A tytuł postu: "rodzaje d o m o w y c h bezpieczników (...)"

Nie wiem, z któreg miejsca w tekscie wysnuwasz taki wniosek, że o tym nie wiem.

A kto pisał, że się go w nich stosuje?

Reply to
usb

Parę postów niżej jest wątek rozwijający ilość stosowanych różnicówek. Jeśli to mieszkanie w bloku to chyba faktycznie nie warto inwestować w więcej niż jedną różnicówkę, ale już w domku - temat do przemyślenia. Czasami warto podzielić mieszkanie na sekcje, żeby upływność np. pralki, zmywarki, itp. nie powodowała za każdym razem wyłączenia napięcia w całym budynku.

Reply to
usb

Mnie kiedys uczyli za na lazienke _wymagana_ jest roznicowka 30mA, a na mieszkanie _mozna_ dawac roznicowke 300 lub 500mA w celach przeciw pozarowych (np. uplyw pradu z uszkodzonego kabla pod boazeria itp.)

sobol

Reply to
sobol

Użytkownik "Zbyszek" napisał:

Nie rozumiem po co ciągniecie ten temat. Zagadnienie doskonale znają i rozumieją wykwalifikowani elektrycy wszystkich szczebli i oni, oraz odpowiednia literatura powinny być źródłem wiedzy dla pytającego. Jaki sens ma wypisywanie bzdur zaciemniających obraz na ogólnopolskim forum? Nie mówię tu oczywiście o wszystkich postach.

Reply to
Remek

Witam!

Powodzenia... Poczytaj lepiej