Pytanie laika: Spartan + monitor

Witam serdecznie!

Bardzo Was proszę o pomoc, bo się na tym nie znam... Chcę zrobić projekt na układzie Spartan 3E i by dało się podłączyć do niego taki zwykły monitor (np. CRT) i by coś tam mi wyświetlało. Czyli chodzi o łącze VGA. Pomijam już jak zrobić taki projekt. Martwi mnie to, że dysponuję jedynie laptopem, nie mam osobnego monitora.

Co zrobić, żebym mógł sobie testować zrobiony przez siebie układ przy pomocy monitora laptopa? Czy jeśli kupię sobie taki kabelek VGA-VGA, np:

to będę mógł widzieć rezultat na laptopowym monitorze?

Pozdrawiam i uprzejmie proszę o odpowiedz Piotr

Reply to
Piotr

W dniu 12.05.2011 19:18, Piotr pisze:

Nie znam się i Spartan3E nie do końca idą w parze...

Kup monitor crt na allegro - zapłacisz jakieś 50zł max. Albo kup sobie LCD do laptopa - monitor HD bardzo się przydaje przy programowaniu.

Reply to
Michoo

W dniu 2011-05-12 19:18, Piotr pisze:

Owszem, jeśli twój laptop posiada wejście VGA. A szczerze mówiąc, nie słyszałem, by jakikolwiek laptop posiadał wejście monitorowe.

Szansą dla ciebie mogło by być kupienie podłączanego do laptopa przez USB lub wejście kart frame grabbera z wejściem VGA, o ile takowe istnieją.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Arkady

W dniu 2011.05.12 19:18, Piotr pisze:

Nie da się... chyba, że jakoś po wymontowaniu monitora z laptopa, ale też wątpię... na pewno nie podłączaj do złącza VGA w laptopie żadnego swojego układu!! Tak mówiąc łopatologicznie i niepoprawnie - jakby to złącze było "wprost" połączone z laptopowym monitorem, to byś nie mógł ustawić innego obraz na LCD w laptopie i innego na monitorze zewnętrznym...

Kup sobie:

1) monitor 2) zestaw ze spartanem i złącze VGA na płytce, najlepiej, żeby miał przykładowy kod do obsługi VGA... i tym się baw :D...

Co do 2 - jeśli nie masz w tym doświadczenia, to obawiam się, że sam swojego projektu od podstaw nie wymyślisz, a tak, będziesz miał hardware sprawdzony, będziesz tylko mieszał w kodzie...

Co do płytki, może być na przykład coś takiego:

(aukcja zakończona, nie moja).

Co do 1 - monitor polecam taki, do którego będziesz mógł jednocześnie podłączyć i laptopa (przez DVI/HDMI na przykład) i swój układ, gdyż jak odpalisz Xilinx ISE Design Suite na laptopowym monitorku, to kod będziesz pisać na kawałku ekranu wielkości połowy pocztówki...

Reply to
Konop

Bardzo dziekuję Tobie i wszystkim za odpowiedzi.

Mam pożyczonego Spartana 3E, więc spoko. Pewnymi gotowymi "klockami" też dysponuję (np. wyświetlanie czegoś na monitorze przez VGA) czy też wczytywanie znaku z klawiatury w kodzie skaningowym, itp.

Czy mógłby ktoś z Was polecić jakąś literaturę/strony_internetowe itp. by się czegoś nauczyć od podstaw? Moja wiedza generalnie jeśli chodzi o elektronikę cyfrową sprowadza się do elementarnych podstaw - bramki, przerzutniki, zaprojektowanie różnych automatów, liczników itp. VHDL'a jako takiego to chyba bardzo dokładnie nie ma sensu się uczyć, a jedynie trochę i opierać się na przykładach (może się mylę).

Nie mam za bardzo pojęcia o właśnie programowaniu układów fpga... nawet nie wiem jak dokładnie się do tego zabrać.

Proszę o jakieś porady.

P.S. Mam google, ale wiadomo, że rady osób doświadczonych są cenniejsze.

Pozdrawiam serdecznie

Reply to
Piotr

W dniu 13.05.2011 14:09, Piotr pisze:

Muszę Cię zmartwić, ale bez nauki podstaw_i_nie_tylko szanse na powodzenie masz relatywnie małe.

VHDL to język dość niewdzięczny w którym programowanie opiera się o znajomość odpowiednich schematów (2 różne wersje kodu o tej samej strukturze logicznej, symulujące się tak samo - jeden nie działa, drugi tak, kod może się syntetyzować lub nie zależnie od kolejności zagnieżdżenia IFów, etc).

W ogóle lepiej nie patrzeć na VHDL jak na język programowania a na język opisu sprzętu.

Reply to
Michoo

Ja tam kolegi nie chcę zniechęcać, bo niby czemu, ale FPGA to raczej "wyższe studia" elektroniki, więc radziłbym jednakowoż może od czegoś prostszego zacząć. Ale, z drugiej strony, widziałem jakie układy na FPGA potrafił zrobić 17-latek, tak że może przesadzam... :)

Reply to
sundayman

Thu, 12 May 2011 19:18:01 +0200 Piotr snipped-for-privacy@brak.pl napisał:

To idź na jakąś lokalną giełdę komputerową i kup stary monitor za parę groszy. Na Allegro ich też pełno.

Oczywiście że nie! Przecież on posiada tylko WYJŚCIE VGA. Nie ma wewnątrz układów które pobrałyby z tego gniazda sygnał i przetworzyłyby na postać jadalną dla matrycy. Nie podawaj na to złącze żadnych sygnałów z zewnatrz! Przy małych napięciach niby nic się nie powinno stać, ale równie dobrze może polecieć układ grafiki w laptopie. A napewno nie będzie to działało tak jak sobie zamierzyłeś.

Możesz też generować monochromatyczny (bo z kolorem to trochę za dużo zabawy) sygnał telewizyjny i oglądać po prostu na telewizorze. Proste i tylko dwie linie wyjściowe do obsługi - obraz i synchronizacja. Poszukaj sobie gotowych projektów tego typu to zobaczysz jak zrobić układ wyjściowy, robiący z tego jedną linię z odpowiednimi poziomami napięć (wystarczy wytwarzać trzy poziomy - biel, czerń i synchronizację).

Żeby już nie tworzyć nowego postu - Co do nauki języka, koledzy mają rację. VHDL to trudny, niesympatyczny język. Na szczęście wymyślono coś dużo lepszego - Verilog. Bez problemu obsługują go popularne pakiety ISE i Quartus. Tutoriali w sieci od cholery. Jest też książka

- Z.Hajduk - "Wprowadzenie do jężyka Verilog". Dobrze, przystępnie napisana, polecam.

Co do różnych prostych projektów to zajrzyj sobie np. na:

__Maciek

W dniu 13.05.2011 14:09, Piotr pisze:

Hmmm... ciężko będzie ;)... Musisz zrozumieć czym jest język opisu sprzętu i musisz znać go dosyć dokładnie... jeśli będziesz "myślał językiem C" to nic nie wskórasz... Druga sprawa - jeśli wejdziesz za głęboko w sprzęt i będziesz chciał wszystko rozbić na liczniki, bramki, przerzutniki, to z kolei się zagmatwasz tak, że nie podołasz :)... Generalnie, musisz wyjść od przykładu, ale bez znajomości VHDLa nie da rady... Moim zdaniem łatwiejszy w nauce będzie Verilog, ale z kolei na niego nie znajdziesz aż tak dużo przykładów :D:D:D... W każdym bądź razie - powodzenia :)...

A czego nie rozumiesz jeśli chodzi o programowanie? Jak zacząć, jak pisać, jakim programatorem? :D...

Reply to
Konop