Pytanie laika: Spartan + monitor

Witam serdecznie!

Bardzo Was proszę o pomoc, bo się na tym nie znam... Chcę zrobić projekt
na układzie Spartan 3E i by dało się podłączyć do niego taki zwykły
monitor (np. CRT) i by coś tam mi wyświetlało. Czyli chodzi o łącze VGA.
Pomijam już jak zrobić taki projekt. Martwi mnie to, że dysponuję
jedynie laptopem, nie mam osobnego monitora.

Co zrobić, żebym mógł sobie testować zrobiony przez siebie układ przy
pomocy monitora laptopa? Czy jeśli kupię sobie taki kabelek VGA-VGA, np:
http://www.vobis.pl/oferta/dom_i_multimedia/kable/video/847558_kabel_vga_15_m_15_m_1_8_m.aspx
  to będę mĂłgł widzieć rezultat na laptopowym monitorze?

Pozdrawiam i uprzejmie proszę o odpowiedz
Piotr

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
Nie znam się i Spartan3E nie do końca idą w parze...

Kup monitor crt na allegro - zapłacisz jakieś 50zł max. Albo kup sobie
LCD do laptopa - monitor HD bardzo się przydaje przy programowaniu.

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
http://www.vobis.pl/oferta/dom_i_multimedia/kable/video/847558_kabel_vga_15_m_15_m_1_8_m.aspx

Owszem, jeśli twój laptop posiada wejście VGA. A szczerze mówiąc, nie
słyszałem, by jakikolwiek laptop posiadał wejście monitorowe.

Szansą dla ciebie mogło by być kupienie podłączanego do laptopa przez
USB lub wejście kart frame grabbera z wejściem VGA, o ile takowe istnieją.

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Minimig_2890.jpg

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
http://www.vobis.pl/oferta/dom_i_multimedia/kable/video/847558_kabel_vga_15_m_15_m_1_8_m.aspx

Nie da się... chyba, że jakoś po wymontowaniu monitora z laptopa, ale
też wątpię... na pewno nie podłączaj do złącza VGA w laptopie żadnego
swojego układu!!
Tak mówiąc łopatologicznie i niepoprawnie - jakby to złącze było
"wprost" połączone z laptopowym monitorem, to byś nie mógł ustawić
innego obraz na LCD w laptopie i innego na monitorze zewnętrznym...

Kup sobie:
1) monitor
2) zestaw ze spartanem i złącze VGA na płytce, najlepiej, żeby miał
przykładowy kod do obsługi VGA... i tym się baw :D...

Co do 2 - jeśli nie masz w tym doświadczenia, to obawiam się, że sam
swojego projektu od podstaw nie wymyślisz, a tak, będziesz miał hardware
sprawdzony, będziesz tylko mieszał w kodzie...

Co do płytki, może być na przykład coś takiego:
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item15%95037550
(aukcja zakończona, nie moja).

Co do 1 -  monitor polecam taki, do ktĂłrego będziesz mĂłgł jednocześnie
podłączyć i laptopa (przez DVI/HDMI na przykład) i swój układ, gdyż jak
odpalisz Xilinx ISE Design Suite na laptopowym monitorku, to kod
będziesz pisać na kawałku ekranu wielkości połowy pocztówki...

  Konop

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
Bardzo dziekuję Tobie i wszystkim za odpowiedzi.

Mam pożyczonego Spartana 3E, więc spoko. Pewnymi gotowymi "klockami" też
dysponuję (np. wyświetlanie czegoś na monitorze przez VGA) czy też
wczytywanie znaku z klawiatury w kodzie skaningowym, itp.

Czy mógłby ktoś z Was polecić jakąś literaturę/strony_internetowe itp.
by się czegoś nauczyć od podstaw?
Moja wiedza generalnie jeśli chodzi o elektronikę cyfrową sprowadza się
do elementarnych podstaw - bramki, przerzutniki, zaprojektowanie róşnych
automatĂłw, licznikĂłw itp.
VHDL'a jako takiego to chyba bardzo dokładnie nie ma sensu się uczyć, a
jedynie trochę i opierać się na przykładach (może się mylę).

Nie mam za bardzo pojęcia o właśnie programowaniu układów fpga... nawet
nie wiem jak dokładnie się do tego zabrać.

Proszę o jakieś porady.

P.S. Mam google, ale wiadomo, że rady osób doświadczonych są cenniejsze.

Pozdrawiam serdecznie

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor
Muszę Cię zmartwić, ale bez nauki podstaw_i_nie_tylko szanse na
powodzenie masz relatywnie małe.

VHDL to język dość niewdzięczny w którym programowanie opiera się o
znajomość odpowiednich schematów (2 różne wersje kodu o tej samej
strukturze logicznej, symulujące się tak samo - jeden nie działa, drugi
tak, kod może się syntetyzować lub nie zależnie od kolejności
zagnieĹźdĹźenia IFĂłw, etc).

W ogóle lepiej nie patrzeć na VHDL jak na język programowania a na język
opisu sprzętu.

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor

Ja tam kolegi nie chcę zniechęcać, bo niby czemu, ale FPGA to raczej "wyższe
studia" elektroniki,
więc radziłbym jednakowoż może od czegoś prostszego zacząć.
Ale, z drugiej strony, widziałem jakie układy na FPGA potrafił zrobić
17-latek,
tak Ĺźe moĹźe przesadzam... :)

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor

Hmmm... ciężko będzie ;)... Musisz zrozumieć czym jest język opisu
sprzętu i musisz znać go dosyć dokładnie... jeśli będziesz "myślał
językiem C" to nic nie wskórasz...
Druga sprawa - jeśli wejdziesz za głęboko w sprzęt i będziesz chciał
wszystko rozbić na liczniki, bramki, przerzutniki, to z kolei się
zagmatwasz tak, że nie podołasz :)...
Generalnie, musisz wyjść od przykładu, ale bez znajomości VHDLa nie da
rady... Moim zdaniem łatwiejszy w nauce będzie Verilog, ale z kolei na
niego nie znajdziesz aż tak dużo przykładów :D:D:D...
W każdym bądź razie - powodzenia :)...

A czego nie rozumiesz jeśli chodzi o programowanie? Jak zacząć, jak
pisać, jakim programatorem? :D...

Konop

Re: Pytanie laika: Spartan + monitor

To idź na jakąś lokalną giełdę komputerową i kup stary monitor za parę
groszy. Na Allegro ich też pełno.

Oczywiście że nie! Przecież on posiada tylko WYJŚCIE VGA. Nie ma
wewnątrz układów które pobrałyby z tego gniazda sygnał i
przetworzyłyby na postać jadalną dla matrycy. Nie podawaj na to złącze
żadnych sygnałów z zewnatrz! Przy małych napięciach niby nic się nie
powinno stać, ale równie dobrze może polecieć układ grafiki w
laptopie. A napewno nie będzie to działało tak jak sobie zamierzyłeś.

Możesz też generować monochromatyczny (bo z kolorem to trochę za dużo
zabawy) sygnał telewizyjny i oglądać po prostu na telewizorze. Proste
i tylko dwie linie wyjściowe do obsługi - obraz i synchronizacja.
Poszukaj sobie gotowych projektów tego typu to zobaczysz jak zrobić
układ wyjściowy, robiący z tego jedną linię z odpowiednimi poziomami
napięć (wystarczy wytwarzać trzy poziomy - biel, czerń i
synchronizację).

Żeby już nie tworzyć nowego postu - Co do nauki języka, koledzy mają
rację. VHDL to trudny, niesympatyczny język. Na szczęście wymyślono
coś dużo lepszego - Verilog. Bez problemu obsługują go popularne
pakiety ISE i Quartus. Tutoriali w sieci od cholery. Jest też książka
- Z.Hajduk - "Wprowadzenie do jężyka Verilog". Dobrze, przystępnie
napisana, polecam.

Co do różnych prostych projektów to zajrzyj sobie np. na:
http://www.fpga4fun.com /

Site Timeline