Przewodniość - czujnik pojedynczych uS w wodzie

Chciałbym wykonać lub kupić czujnik przewodności do kontroli czystości wody. Jak można coś takiego niezawodnego sobie zrobić? Rozumiem, że elektrody musiałyby być zrobione z metalu szlachetnego aby nie korodowały... Ale czy nie ma jakichś innych technologicznych problemów przy pomiarach przewodności bardzo małych, rzędu 1-2uS/cm2 dla wody destylowanej/demineralizowanej?

Czy może znacie kogoś kto robi niezbyt drogo takie czujniki?

Reply to
Pszemol

a elektrody węglowe nie mogły by być? pytam czysto teoretycznie bo używam ich do czynności brutalnej jaką jest elektroliza

CosteC

Reply to
CosteC

Nie wiem czy mogą być... Chodzi o to, aby przy pomiarach bardzo małych konduktacji elektroda nie wprowadzała do próbki jakichś śmieci które zanieczyściłyby ją... Myślałem o metalach szlachetnych typu pozłacane końcówki jakiegoś wtyku elektronicznego, albo kawałek drutu-srebrzanki... Węgiel - no cóż, nie mam dostępu do czystego węgla, a taki wyjęty z bateryjki pewnie będzie nasycony jakimiś elektrolitami zakłócającymi pomiar... Skąd bierzesz swój węgiel?

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

A CSL 12 nie widzisz na tym linku ???

The most important technical data

Cell constant k: 0.01/cm or 0.1/cm Measuring range for k = 0.01/cm: 0.04 ?S/cm ... 20 ?S/cm Measuring range for k = 0.1/cm:: 0.1 ?S/cm ... 200 ?S/cm Max. temperature: 160 °C (320 °F) Max. pressure: 40 bar at 20 °C (580 psi at 68 °F) unpressurised at 160 °C (320 °F) Temperature sensor: Pt 100

Technical Information: TI 082C/07/en

A za darmo, to zrobisz szmelc, ale może on ci wystarczy:-)

Reply to
SP9LWH

Tak, tak... widzę teraz - dzieki.

Nie mówię, że za darmo... ale te które wskazałeś pewnie kosztują spory majątek :-) Co do szmelcu - mógłbyś rozwinąć temat? Masz jakieś doświadczenia w tym zakresie? Co stanowi problem w tego typu czujnikach? Problem z izolacją elektrod? Coś innego? Chętnie sobie poczytam na ten temat jeśli masz coś do powiedzenia.

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Nie mam żadnych doświadczeń z RO. Nie miałem ochoty kupić sobie takiego filtra

Reply to
SP9LWH

no coż do elektrolizy świetnie nadają mi się te z bateryjek.Oczywiście są zanieczyszczone. Pytałem bo elektrody platynowe profesjonalne są gorzej niż drogie. węglowe już tańsze. :) Skąd inąd bardzo ciekawe jak bedziesz mierzył takie konduktancje nie powodując elektrolizy. Pochwal sie:)

czysty węgiel to nie poważny problem. problemem jest czysty grafit.

CosteC

Reply to
CosteC

Nie bardzo. Wegiel adsorbuje zanieczyszczenia, ktore pozniej ciagna sie jak... Istnieja elektrody weglowe ze "szkla weglowego" (carbon glass), ale nie sa tansze od platynowych.

Srebro sie nie nadaje. Zloto podobno tak, ale elektrody zlote sa bardzo malo popularne. Najczesciej stosuje sie platyne lub platynoiryd. Przyzwoita elektroda ma cztery plytki platynowe i czujnik temperatury.

Pomiar pradem zmiennym bez skladowej stalej.

Obejrzyj

Pozdrawiam, Pawel

Reply to
Pawel Pawlowicz

Ja nie mam dostępu do takich materiałów wiec rozglądam się za tym co mam pod ręką...

Właśnie... kiedyś już ktoś wspomniał o tych czterech elektrodach. Na witrynie któą podałeś czytam:

"The 4-pole electrode" The 4-pole design reduces con siderably the problems of polarisation and fouling. By utilising four platinum or graphite rings, no current flows through the measuring circuit. The alternating current is only applied to the outer pair of rings allowing the inner pair of rings to measure the voltage without any polarisation effects. Superior to function in almost any type of solution, also the whole conductivity range is covered with a single electrode.

O co tu chodzi? W jakim to układzie jest mierzone??

Dzięki, właśnie sobie ściągnąłem ich katalog na 2004. Znasz może orientacyjne ceny ich produktów?

Reply to
Pszemol

Popatrz sobie Pszemol lepiej na

- to jest nie tylko producent ale i skarbnica wiedzy na tematy, ktore Cie interesuja

Pozdr Michal

Reply to
Michal Baszynski .
Reply to
Pawel Pawlowicz

Użytkownik "Pawel Pawlowicz" snipped-for-privacy@ozi.ar.wroc.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.pwr.wroc.pl...

snipped-for-privacy@PolBox.com

Koledzy, pomiar przewodności elektrycznej wody jest bodaj najprostszym z pomiarów chemicznych. Wystarczą elektrody z jakiejś lepszej stali stopowej. Żeby nie było polaryzacji przepuszcza się pomiędzy nimi prąd przemienny. Dobrze robi obecność czujnika temperatury, ale można sobie darować. Jeżeli mieszkasz w Warszawie, mogę Ci dać taką metalową elektrodę stosowaną w przemysłowych warunkach.

Przewodnośc wody destylowanej to ok 10mikroS. Przewodność wody zdemineralizowanej jest rzędu 0,1-0,5 mikroS. Poniżej 0,1 bardzo trudno zejść, bo w wodzie rozpuszcza sie praktycznie wszystko (różna jest tylko rozpuszczalność...) i przy takich niskich przewodnościach obecność nawet "nieprzewodzących" substancji przewodnośc podnosi.

RO (odwrócona osmoza) daje wodę o przewodności 10-50mikroS, ponadto wymaga sporych ciśnień i solidnej obróbki wstępnej, żeby nie zapaskudzić "sitka". To co w sklepach określane jest jako RO, to raczej moduły mikrofiltracji.

Na początek możesz poeksperymentować z "nierdzewnymi" łyżeczkami i dobrym omomierzem.

Pozdrawiam

JotDe

Reply to
JotDe

Jestem zainteresowany :-) Skontaktuję się z Tobą na privie.

Mam akwarystyczny filt RO z modułem post DI. Tak jak pisałem wcześniej - woda po stadium RO ma przewodniość rzędu 5-6uS/cm a po dodatkowym etapie dejonizacji już 0-1uS/cm. Sądzę więc, że moje "sitko" jest całkiem niezłe...

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

zrobić?

przewodności

destylowanej/demineralizowanej?

Energopomiar Gliwice

JotDe

Reply to
JotDe

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

przewodniość

0-1uS/cm.

Tak? A jakie masz ciśnienie zasilające i ile odprowadzasz "permeatu" w stosunku do wody uzdatnionej? I na miłość boską, po co rybkom woda o tak małym zasoleniu? Przecież deszczówka ma dużo więcej.

DI to dejonizacja?

JotDe

Reply to
JotDe

Tue, 28 Oct 2003 13:57:05 -0600 jednostka biologiczna o nazwie "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hehe bylem godzine temu u kolezanki na Inzynierii Srodowiska i wlasnie stal tam taki miernik. Produkcja krajowa, straszny staroc :-)))

Reply to
BLE_Maciek

Zakładając, że miernik jaki mi przyniósł parę miechów temu do domu kolega był poprawnie skalibrowany... :-)

Ciśnienie wody w kranie wynosi około 40PSI (2,7 atmosfery?) Stosunek wody brudnej do czystej w tym filtrze jakiego używam wynosic powinien 4:1 ale nie mierzyłem (nie płacę za wodę...) Tu jest mój filtr RO

niego podłączyłem jeden moduł filtra DI (dejonizatora): w przeźroczystym pojemniku jest kartridge z mieszaną żywicą. Co to za żywica - nie mam pojęćia... Coś takiego jak tutaj:
z tym że ja kupiłem tylko jeden taki pojemnik i przykręciłem sobie wprost do ściany. Wygląda na to, że kupię sobie taki drugi i rozdzielę żywice aby był osobno kationit i osobno anionit...

Chodzi o usunięcie *zanieczyszczeń* z kranówki. To jest pierwszy etap przygotowania wody... Potem, do takiej wody oczyszczonej dodaje się albo mieszaninę soli tworzących sztuczną "wodę morską" albo mieszaninę elektrolitów i pierwiastków śladowych tworzących wodę "słodką" już o określonej twardości/pH itp... Popytaj zaawansowanych akwarystów trzymających morszczyznę lub paletki to się dowiesz, że czysta woda to jest to co akwarysta lubi najbardziej...

Tak, z angielskiego de-ionization.

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

By nie osadzał się kamień kotłowy na instalacji

Reply to
SP9LWH

No rozumiem, ale AŻ TAK??? Aby jechać z przewodnością do 0,1uS/cm i niżej??

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Przewodność jest mała "przy okazji" Turbozespół przetwarza mnóstwo ton pary wodnej na godzinę Wymiennik ciepła (kocioł) szybko szlag trafi gdy się na rurach kamień osadzi, a wcześniej zmniejszy się sprawność i kolejny pociąg węgla pójdzie z dymem:-) A w elektrowni para wodna ma temperaturę mniej więcej 600 stopni Celsjusza i

100 atmosfer
Reply to
SP9LWH