Przetwornica LM2578

kiedyB6% prosiB3%em tutaj o schemat sprawdzonej, izolowanej przetwornicy
24V(+/-5) / 5V.
W oparciu o polecony ukB3%ad (LM2578) stworzyB3%em coB6% takiego:

http://www.arturw.dolsatbelchatow.pl/schemat.PNG

Transformator z rdzeniem EF16. Uzwojenia oraz szerokoB6%E6 szczeliny i
czEA%stotliwoB6%E6 policzEA%
sobie na znanej stronie.
MoglibyB6%cie zerknB1%E6, czy ma to szansEA% zadziaB3%aE6%, czy nie ma jak=
ichB6%
raBF%B1cych bykF3%w zanim zrobiEA% pB3%ytkEA%?

DziEA%ki z gF3%ry,
Artur

Re: Przetwornica LM2578
Hello Artur,

Policzysz albo i nie - dość łatwo popełnić rażące byki...

Jeden rzuca się w oczy od razu - nie przeczytałeś dokumentacji układu.
Wejścia wzmacniacza błędu są w tym wypadku wejściami prądowymi -
musisz na jednym "zadać" prąd (rezystorem do masy), żeby móc drugim
cokolwiek prądowo regulować. Nie mam pojęcia, skąd wziąłeś R1 i
dlaczego podpiąłeś go akurat w ten sposób. Bo moim zdaniem powinien
mieć wartość 1 kom i być podpięty do masy.

Re: Przetwornica LM2578

Ten kawaB3%ek zgapiB3%em stB1%d:
(str. 8)
http://www.datasheets.pl/L/LM/LM3411.pdf

TeBF% siEA% zastanawiaB3%em, czemu tak to zrobili..

--
DziEA%ki za odpowiedBC%,
Artur

Re: Przetwornica LM2578
Dnia Mon, 6 Sep 2010 12:14:32 -0700 (PDT), od Artur

To wreszcie LM3411 czy LM2578, bo zgłupiałem...

Re: Przetwornica LM2578

To zajrzyj do tego pdf -a

--
Artur

Re: Przetwornica LM2578
Hello Artur,

OMG! Ale wydumka :(

Nie mam pojęcia. Przede wszystkim dziwi mnie to, że stosujesz po
stronie wtórnej wzmacniacz błędu - ja bym tam wstawił diodę Zenera 3V9
i dwa rezystory. Nadmierne wzmocnienie układu może być przyczyną
szukania metod dodatkowej kompensacji poprzez podkradanie rampy z
rezystora czujnika prądu. Po co komplikować?

Re: Przetwornica LM2578
W jaki sposF3%b zrobiE6% to tylko na diodzie z. i dwF3%ch rezystorach?
Nie umiem sobie tego wyobraziE6% bez wzmocnienia..

--
Artur

Re: Przetwornica LM2578
Hello Artur,

Normalnie - łączysz szeregowo jeden rezystor (rzędu 22R), diodę Zenera
i diodę transoptora. Równolegle do diody transoptora dajesz drugi
rezystor - 330R, żeby trochę zwiększyć prąd płynący przez diodę
Zenera.

Ale po co wzmacniać? Żeby mieć kłopot? Masz wzmacniacz błędu w
kontrolerze i trzeba dbać o stabilność.

Re: Przetwornica LM2578

http://www.toshiba-components.com/products/opto/Datasheets/Photocouplers/TL =
P181_en_datasheet_091112.pdf

MoBF%e czegoB6% nie rozumiem, ale wg. mnie w takim ukB3%adzie, gdy
napiEA%cie wyjB6%ciowe przekroczy jakieB6% 4.2V (patrzB1%c na charakterysty=
ki
transoptora)
w obwodzie kolektora tranzystora zacznie pB3%ynB1%E6 prB1%d. MusiaB3%bym w=
iEA%c
tak dobraE6%
elementy, BF%eby przy 5V na wyjB6%ciu uzyskaE6% odpowiedni prB1%d na wejB6%
ciu
wzmacniacza
bB3%EAdu i to dla konkretnego transoptora. Poza tym dokB3%adnoB6%E6 regul=
acji
bEA%dzie bardzo
zaleBF%aB3%a od parametrF3%w transoptora np. wpB3%yw temperatury.

--
Artur

Re: Przetwornica LM2578

Dlatego robi się zwykle odwrotnie - wzmocnienie daje się po wtórnej
stronie, redukując wzmocnienie wzmacniacza błędu w kontrolerze
przetwornicy lub nawet całkowicie rezygnując ze wzmacniacza (niestety nie
powiem Ci, jak to zrealizować w LM2578).
Wadą tego rozwiązania jest paskudna ch-tyka częstotliwościowa układu TL431
+ transoptor (3 bieguny, zależna od p. pracy) a więc trudniejsza do
policzenia kompensacja. Wersja z zenerką da ci 0.5V błędu ale będzie
działać zawsze :)

e.

Re: Przetwornica LM2578
Hello Artur,

http://www.toshiba-components.com/products/opto/Datasheets/Photocouplers/TLP181_en_datasheet_091112.pdf

Skąd wziąłeś akurat 4.2V?

regulacji

Po to stosuje się rezystor równolegle z dioda transoptora, żeby
zmniejszyć rozrzut parametrów i uzyskać wyraźny próg działania.
Dlatego też postuluję zwiększenie prądu wejściowego LM2578, żeby wyjść
z zakresu dużych zmian napięcia przewodzenia diody.

Dioda transoptora przy prądzie rzędu 1mA ma napięcie przewodzenia ok.
1V, zmiana tego napięcia w zależności od temperatury jest podobne do
zmian na zwykłej diodzie - rzędu -2mV/K. To niewiele w normalnych
warunkach pracy.

Re: Przetwornica LM2578

ja tam po stronie wtórnej jego schematu widzę TL431 IPK. Gdzie tu LM3411 ?

Pzdr.
Mariusz Ł.

Re: Przetwornica LM2578
Hello Mariusz,

Dyskutujemy o doborze rezystora ustalającego prąd wejściowy LM2578 a nie
typie zastosowanego wzmacniacza błędu po wtórnej.

Re: Przetwornica LM2578
Hello,

Dla wyjaśnienia:

Cytuję: "Przede wszystkim dziwi mnie to, że stosujesz po

TL431 IPK to nie jest wzmacniacz błędu :-)
Ujmę to tak: kolega Artur był zmęczony i z TL431IPK "zrobiło mu się"
3411. No i rozpoczęła się dyskusja o stosowaniu wzmacniacza błędu po
stronie wtórnej.
TL431 to jest właśnie dioda zenera. ;-) Po co mieszać człowiekowi w
głowie skoro układ ma poprawny.

Pozdr.
Mariusz Ł.

Re: Przetwornica LM2578
Hello Mariusz,

Po co dodajesz coś, co nie jest w kontekście? Wyżej jest cytat -
chodzi o wartość R1 i sposób jego podłączenia. Czytaj 9 pierwszych
linijek tak długo, aż zrozumiesz.

A niby czym? "Marichuana jest z konopii? Chyba nieee..."

Po raz kolejny - wartość i sposób podłączenia R1 został zgapiony ze
schematu umieszczonego w PDFie LM3411

Jasssne. Dioda o wzmocnieniu ponad 50 dB.

Bierzesz za to odpowiedzialność?

Re: Przetwornica LM2578

OK. Masz rację.

Pozdr.,
Mariusz Ł.

Re: Przetwornica LM2578

Gdzie znajduje się ta "znana strona" z wzorami?  Z góry dziękuję za pomoc?
Jacek M.

Re: Przetwornica LM2578

Tu:

http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html