Przetwornica DC/AC pracująca na sieć energetyczną.

Witam Chciałbym zbudować sobie elektroniczną przetwornicę o mocy max. klikunastu do kilkudziesięciu W, potrafiącej przetworzyć moc z typowej baterii słonecznej na moc nadającą się do wprowadzenia do powszechnej sieci energetycznej. (Pomijam tu aspekty prawne tego problemu, proszę dać sobie spokój a kogo palce swędzą niech założy sobie oddzielny wątek :)) Rzecz jasna, przetwornica musiała by umieć poprawnie zareagować na takie stany jak odłączenie od sieci, zanik napięcia sieci, zwarcie na sieci czy od strony n.n. zanik lub zmiany oświetlenia słonecznego. Poguglowałem sobie nieco i nie znalazłem ofert handlowych, informacji projektowych czy opisów wykonanych konstrukcji. Ale znalazłem nieliczne wzmianki o tym że podobne urządzenia produkuje się na skalę handlową gdzieś w świecie. Czy ktoś przymierzał się do tego tematu i ma swoje doświadczenia lub ma jakieś inne przydatne informacje?

Reply to
Jacek Maciejewski

Szkoda. Tak bym napisał, że bez umowy na sprzedaż energii do sieci twój licznik ma blokadę zliczania "w tył", ale skoro nie to nie.

Reply to
William

Dnia Wed, 10 Dec 2008 14:42:39 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

googlałeś pod hasłem falownik?

Reply to
Danny

Dnia Wed, 10 Dec 2008 15:15:15 +0100, Danny napisał(a):

Taaa.... Mnóstwo przetwornic DC/AC ale nie na sieć wspólną tylko na wydzieloną (tak jak np. wszelkie UPS-y) A na sieć wspólną nic nie znalazłem.

Reply to
Jacek Maciejewski

Musisz rozroznic dwa przypadki:

1) chodzi Ci o sytuacje typu elektrownia sloneczna, tj. siec ZAWSZE jest, jest duzo ,,silniejsza'' niz Ty, a Ty tylko dokladasz do niej swoja energie. Pad sieci = przestajesz dzialac. Przy kilkudziesieciu W nie ma sensu. Przy kilkunastu-kiludziesieciu kW mozna sie pobawic.

2) chodzi Ci o sytuacje klasy UPS, tj. masz urzadzenia, ktore zadowola sie parudziesiecioma W, ktorych chcesz uzywac niezaleznie, czy siec jest, czy nie. W takiej sytuacji najprostszym rozwiazaniem jest... UPS. Z baterii slonecznych ladujesz jego akumulator, a on z akumulatora pogania Twoja siec.

Reply to
Marek Lewandowski

William pisze:

Spotkałem jeszcze "fajniejsze" rozwiązanie: energia oddawana do sieci jest nabijana na liczydło energii pobranej...

pzdr mk

Reply to
mk

Dnia Wed, 10 Dec 2008 16:21:53 +0100, mk napisał(a):

Panowie, nie bijcie piany. Są, owszem, liczniki z liczydłami rewersyjnymi (liczące w górę bez względu na to w którą stronę kręci się tarcza) a także z zwykłymi. Te ostatnie, wbrew rozpowszechnionemu mniemaniu wcale nie mają mechanizmu zapobiegającemu kręceniu się "do tyłu". A przynajmniej te które ja miałem w ręku.

Reply to
Jacek Maciejewski

Jacek Maciejewski pisze:

No to może doprecyzujmy. Są takie co mają blokadę ruchu wstecznego i takie bez niej. Jeśli na liczniku jest symbol - koło zębate z zapadką, to jest blokada ruchu wstecznego.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

tak czy inaczej to bedzie falownik, z pomiarem pradu, napiecia na wyjsciu, i odpowiednim softem, synchronizacją itp. chociaż jezeli moc niewielka to moze najprosciej jednak duze trafo jak ups +synchronizacja+ pomiar prądów i napięć ? (tez troszke mnie to interesuje, tyle ze nie mam czasu w tej chwili) powodzenia. michal m.

Reply to
m.

[...]

ici

Szukałem kiedyś i generalnie wielka lipa. Ciężkie do zrobienia a jak chcesz kupić to kosztuje majątek. Jak chcesz to guglaj w temacie "grid inverter". Po długich poszukiwaniach jedynym sensownym pomysłem jest elektrownia wiatrowa i silnik indukcyjny który sam się synchronizuje, wszelkie inne zabawy a zwłaszcza z fotowoltaiką zwrócą się za 50 lat...

Pzdr. L.

Reply to
lisciasty.pl

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:12xkmz5jrj1g1$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Są zagraniczne firmy robiące (niestety) kompletne interfejsy solar->sieć lub wiatrak->sieć. Ponieważ jest to jeszcze nowość i do tego modna, ceny są takie, że trzeba by mieć mocno nie w porządku z głową, żeby to kupić. Trudno powiedzieć, jak bardzo jest to zaawansowane technicznie i ile czasu (i spalonych IGBT) zajęłoby opracowanie czegoś takiego samemu. Układ, który Cię interesuje jest również podukładem falowników "ze zwracaniem" i tam o dziwo wychodzi nieco taniej choć wątpię, czy dałoby się go jakoś stamtąd wyłuskać. O gotowcach polskiej produkcji nie słyszałem, choć kilka firm zajmujących się falownikami, prądnicami itp chwali się, że teoretycznie mogłoby coś takiego zrobić (ale jak na razie g.. zrobili, jak to ośrodki badawczo-rozwojowe).

Dla mocy kilkudziesięciu W zabawa jest tak mocno bezsensowna, że idealnie nadaje się na temat hobbystycznego projektu :) Może w EP się coś takiego pokaże ;)

e.

Reply to
entroper

Dnia Wed, 10 Dec 2008 23:22:04 +0100, ici napisał(a):

Sugerujesz, że w obwodach synchronizacji we współczesnych telewizorach jest wykorzystywana częstotliwość napięcia w sieci energetycznej?

Reply to
badworm

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Najprostsze rozwiązanie to sinik i prądnica. Przy takich mocach nie istnieje nawet problem synchronizacji. UPS zdecydowanie się nie nadaje ciężko będzi go zsynchronizować.

Ale przyszedł mi do głowy taki pomysł: Źródło prądowe. Jako że mamy obciążenie przemienne to dwa źróła prądowe, jedno da dodatniej półfali, drugie dla ujemnej. Jako że zakres napięć jest duży trzeba pomyśleć o stratach. Nie wiemy w jakim celu trzeba podać to napięcie do sieci energetycznej. Może wystarczą fragmenty sinusoidy? może przetwornica impulsowa o krótkim czasie reakcji pracująca jako zasilacz z ograniczeniem prądowym?

Reply to
Desoft

Dnia Wed, 10 Dec 2008 15:43:23 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

Zadajesz niewlasciwe pytanie. Szukaj "grid-intertied inverter", "grid-tie inverter" i podobnych. Powinny ci wyskoczyc Xantrex, Frionius, SMA i wiele innych. Sa modele bezbateryjne i takie co moga zadzialac jak UPS.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Dnia Fri, 12 Dec 2008 00:50:24 +0100, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

:)

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Dnia Fri, 12 Dec 2008 00:50:24 +0100, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

Dzięki, to była dobra podpowiedź.

Reply to
Jacek Maciejewski

A zechciałbyś zaspokoić naszą ciekawość i napisać do czego Ci to potrzebne?

Reply to
Pszemol

Dnia Sat, 13 Dec 2008 10:18:54 -0600, Pszemol napisał(a):

  1. Do zabawy. Jestem w tym szczęśliwym położeniu że mogę oddać się wyłącznie zabawie :)
  2. Do zaimponowania szwagrowi (i innej rodzinie) któremu zrobię darmowy prąd :), a co mi tam :) Sam nie potrzebuję, mam darmowy :)
  3. Dla zaspokojenia ciekawości jak działa takie cholerstwo.
  4. Dla zabicia czasu.
  5. Z powodów etyczno-ekologicznych.
Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał:

hm... z napięciem stałym nie było by problemu, ale w sieci jest zmienne, wiec powiedz nam jaki masz pomysł żeby podczas napięcia w sieci tą energię przetranspoprtować akurat do twojego telewizora a nie do telewiozora sąsiada, albo zeby jakiś zwarć nie porobić?

bo żeby coś takiego działąło to napięcie z twojej przetwornicy musioało by być zsynchronizowane z sieciowym, oraz tych parę woltów wyższe (chwilowo w całym okresie) tak mi to teraz przyszło do głowy, ale moze ktoś podsunie coś lepszego:O)

z tego co się orientuję to robi się takie przetwornice podłączane do akumlatorów zasilania awaryjnego i w momencie zaniku napięcia w sieci sieć jest opdłączana i podłączane napięcie z przetwornicy

Reply to
gargamel