Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

Cześć, szukam materiałów teoretycznych i praktycznych do zrobienia sobie
takiej przetwornicy.
Chodzi o zasilanie awaryjne z akumulatora samochodowego z wyjściem
zbliĹźonym do sinus.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Jak bardzo ma być zbliżone? Jak duże obciążenie będzie (statycznie i
jakie zmiany)? Może najprościej, czyli silnik 12V DC 3000rpm + generator
230V AC na jednej osi, stabilizujesz tylko obroty, a jeśli potrzebujesz
duże dynamiczne obciążenia, a średnie mniejsze, to dajesz koło zamachowe
o odpowiedniej bezwładności.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Jak pisałem w zamiarze ma to być zasilanie awaryjne ogólnego
przeznaczenia domowego z uwzględnieniem urządzeń transformatorowych, np
piec CO (pompa, elektronika).
Jak bardzo zbliżony do sin? Na pewno nie prostokąt jaki jest popularny w
handlu. Ale znowu bez przesady, ma to zasilać transformator(y) 230/xx.
Parametr nie jest krytyczny, bardziej mi zależy na wydajności obciążenia
i przyzwoitej temp. pracy.

Pomysł z silnikiem 12VDC nie jest zły, tylko skąd ja wytrzasnę teraz
prądnicę/generator? Z silnika pierścieniowego? Kombinując w ten sposób
już chyba bardziej opłaca się kupić gotowy agregat spalinowy za 1000 zł.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

W nawiązaniu do agregatu. Nie ma sensu wypalać benzyny przy pracy
ciągłej przy małym/zmiennym obciążeniu. Lepiej już chyba wykorzystać
akumulator i doładowywać go w miarę potrzeby cyklicznie?

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

ale tak dla wprawy czy dla zastosowania praktycznego  ? jesli to drugie, to
wziąłbym UPSa APC z serii Smart i miał problem z głowy ...

@

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

W sumie to jedno i drugie.
Po pierwsze chciałbym się zapoznać z problemem praktycznie, a po drugie
potrzebuje tego w domu w czasie awarii zasilania. Najbardziej do
zasilania piecĂłw gazowych: pompy + elektronika, (2szt).

UPS też myślałem o tym, tyle, że to chyba trochę kosztuje? Chociażby za
same literki APC?
Z tego co się orientuję UPSy potrzebują zazwyczaj napięć symetrycznych?
A więc co najmniej 2 akumulatory, a to już dodatkowe koszty i problem w
awaryjnym doładowaniu np. z samochodu.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Hello ici,

Rozejrzyj się na Allegro. Poza tym - porównaj koszt tego UPSa z
kosztem urządzeń, które chcesz zasilać...

Kto Cię tak okłamał?

Awaryjne doładowanie z samochodu? Trzebaby na głowę upaść, żeby coś
takiego robić.

Chcesz mieć porządnie - to co najmniej 24V, jeszcze lepiej 48V.
Dopiero przy takim napięciu moc rzędu kilowata jest osiągana z
przyzwoitą sprawnością i bez katowania akumulatorów. Do tego
zbuforowanie ładowarką z możliwoscią zasilania z małego agregatu -
obecnie agregat 2 kVA da się kupić poniżej 1000PLN a spali na pewno
mniej niż silnik w samochodzie podkręcony do obrotów, przy których
ładowanie odbywa się sensownie.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

Rozglądałem się. Nowe urządzenie to koszt rzędu 1600zł. Z odzysku taniej
ale co tam jest w środku? Plus koszt akumulatorów. Akumulatorki małe 17,
20Ah, starczają na kilka min pracy.
Znalazłem coś co by mi pasowało:
http://allegro.pl/inverter-1000w-ups-czysty-sinus-na-dluga-prace-i1375732241.html
980 zł
ale z akumulatorami powrócimy pewnie do rzędu 1600, albo i więcej.

A po co od razu upadać?

Teoretycznie trudno się z tobą nie zgodzić.
Praktycznie wygląda to mniej różowo.
- koszt UPSa + agregat (2kVA,za 1000zł to chyba tylko chiński?)to
wydatek rzędu 2500 - 3000 zł
- roczny czas awarii sieci max. 7 dni
- dzienny czas podtrzymania zasilania wynosi ok. 400 zł !!!
Dodając koszty utrzymania:
  - paliwo agregat musi być uruchamiany raz/mies. min30 min,
  - wymiana akumulatorĂłw co ok. 4 lata,
  - serwis,
  - inne.
W ciągu roku wyjdzie ok 500zł za 1 dzień pracy układu!!!
Sorry, ale szukam tańszej alternatywy.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Hello ici,

Liczysz czas eksploatacji tylko rok?

Po co na 30 minut? To mały silnik, chłodzony powietrzem - rozgrzanie
do temperatury pracy to max 5 minut. I więcej nie trzeba.

A dlaczego tak często? Akumulatory samochodowe wytrzymują znacznie
dłużej. To w przypadku gównianego rozwiazania 12V będziesz miał krótki
czas życia akumulatorów właśnie.

Zacznij liczyć realne czasy.

Jak zwykle - ma być małe, za darmo i ma mieć pierdylion watów mocy.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

Jak to co, to co chcesz robiC4%87 na piechotC4%99, tam masz zrobione i=
  =

dopracowane, kupiC4%87
dwa porzC4%85dne aku co najmniej 30Ah i bC4%99dzie ci dziaC5%82aC4%87=
 parC4%99 godzin.
Agregat sobie odpuC5%9BC4%87 albo kup uC5%BCywany, np po budowie, ja =
tak kupiC5%82em za  =

mniej niC5%BC poC5%82owC4%99
ceny.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Hello janusz_kk1,

Agregaty potaniały na tyle, że nie jest to aż tak bolesne. Trochę
będzie bolał zasilacz buforowy o takiej mocy, bo zazwyczaj UPSy nie
chcą z agregatami kolaborować i łatwiej dodać energię od strony
akumulatorów. Tylko pytanie, czy SmartUPS nie jest za mądry i nie
"zdziwi się", że na akumulatorze napięcie nie chce spadać...

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

RzeczywiB6%cie nie kaBF%dy UPS wspF3%B3pracuje, ale dobry on-line powinien
daE6% radEA%.  Od kilku lat mam MGE EX40 i wspF3%B3pracuje (akceptuje szer=
oki
zakres napiEA%E6, natomiast wykrywa nadmierny spadek czEA%stotliwoB6%ci co
akurat jest poBF%yteczne - chroni agregat przed przeciB1%BFeniem, chwilowo
odB3%B1czajB1%c siEA%).  Ale niedawno siEA% zdziwiB3%em - kilkuletni polsk=
i ETA
700VA (nie on-line) teBF% daje radEA% (nie przeB3%B1cza co chwilEA% na
bateriEA%), choE6% taki np. Powerware 5125 przeB3%B1cza co chwilEA%.  Wida=
E6%
polski projektowany pod nie najlepszB1% jakoB6%E6 naszego prB1%du...

Ale swojB1% drogB1%, taka przetwornica zasilana 12V z samochodu teBF% moBF%
mieE6% sens - jeB6%li to diesel z odpowiednio wydajnym alternatorem i
duBF%ym akumulatorem (i przetwornica raczej zamontowana w samochodzie -
zasilanie krF3%tkimi grubymi przewodami z alternatora, nie z gniazda
zapalniczki).

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Z gniazda zapalniczki pobrać 1kW (+ straty na sprawności tej
przetwornicy) to byś mógł chyba tylko w kamazie. Realnie większość aut z
XX i XXI wieku ma zapalniczkę zabezpieczaną bezpiecznikiem 10A czyli
~120W maks.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
   Panowie mylimy pojęcia.
Alternator samochodowy służy TYLKO do naładowania odłączonego na ten
czas akumulatora w sytuacji awarii dłuższej niż doba. Żadnej pracy
on-line z samochodem. Alternator 80A więc ma czym ładować. Kable to
nieistotny szczegół i nie o kable i zapalniczki tu idzie.
   Mam akurat akumulator 100Ah/12V jeszcze w dobrej formie i ze 2-wie
60-tki. Żal tego nie wykorzystać.
Zakładam (nie liczyłem tego), że czas ładowania z samochodu ok. 2-3
godz. przy tej pojemności i dorywczym obciążeniu powinno wystarczyć na
ok. dobę. Czyli najpierw na naładowanych akumulatorach nagrzać chałupę
na ful (gazem) i jak mocno się oziębi po paru/nastu godz. powtórka. Jak
starczy jeszcze na jakieś minimalne oświetlenie diodowe czy
świetlóweczka 7W zamiast świeczki, to in plus.
Dopiero po rozładowaniu akumulatora/ów ostateczny ratunek w postaci
samochodu. Zakładam, że będzie to kolejna doba awarii, statystycznie
mniej prawdopodobna.
W przyszłości marzy mi się fotowoltaika na dachu zamiast samochodowego
generatora. Do tego teĹź sin przetwornica jest jak najbardziej wskazana.
PoniewaĹź w tym planie przetwornica jest elementem kluczowym, zarĂłwno na
dziś, jak i na jutro. Dlatego od niej chcę zacząć.
   Zniechęca mnie prĂłbowanie, czy aby ten czy inny UPS raczy
współpracować w takich czy innych warunkach. Warunki są spartańskie,
dlatego zamiast wyrafinowanej elektroniki zabezpieczeń UPS'a, potrzebuję
prosty falownik z pdst. zabezpieczeniem zwarciowo-przeciążeniowym
załączany ręcznie. Nie wybrednym co do źródła zasilania (akumulator za
duży, czy za mały, czy jaki tam sobie "zobaczy"). Do tego dokumentację w
razie uszkodzenia.

   Potrzebuję urządzenie o parametrach ok. 1kVA/230V/50Hz/sin/(10-15%),
proste, pewne, ręczne załączane wajchą, zasilane z akumulatorów
samochodowych 12V,60-100Ah, w miarę bezobsługowe (wyjątek akumulator),
odporne na przeciążenia rozruchowe, miej chętnie z softstartem.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

http://allegro.pl/ups-1-kw-jedyny-na-allegro-i1372339050.html
http://allegro.pl/przetwornica-czysty-sinus-ps-1000w-12-230v-gwfv-ss-i1371527103.html
http://allegro.pl/awaryjne-zasilanie-ups-przetwornica-czysty-sinus-i1377525731.html

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

Ale dlaczego nie sam generator? Kosztuje ~800zł, daje sinusa, wystarcza
mu lać paliwo i czas awarii niestraszny.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
OdpowiedĹş jest brutalna i prosta.
Zarówno te linki które podał Roman jak i sam agregat były by OK gdyby
nie jeden szkopuł. Jedno jak i drugie kosztuje w granicach 1000 zł.

Milcząco zakładałem, że mając obecnie duuużo czasu, sporo innej praktyki
elektronicznej, a mało pieniędzy wyjdzie mi taniej pobawić się samemu w
projekt i wykonanie.
Bawiłem się już w przetwornice, ale były to proste układy z
prostownikiem na wyjściu, gdzie kształt napięcia nie miał znaczenia i
moc była znacznie mniejsza. Temat sam w sobie jest również dla mnie ciekawy.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Hello ici,

W tym wątku dostałeś linka do UPSa 1 kVA za 249 PLN - też za drogo?

Temat jest piekielnie trudny.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?
Jak by był łatwy, to głowy bym nie zawracał.:-)
Przeglądałem twoją stronę.
Jestem pod wraĹźeniem "czystego" i przejrzystego montaĹźu.
Po uzupełnieniu, strona będzie dobrym kompendium wiedzy.

Re: Przetwornica 12VDC/230VAC, 1kVA sinus ?

Nie, ale widzę że już sprzedane.

Site Timeline