pomiar prądu - bocznik i atmega

Chcę mierzyć prąd w układzie z ATMEGĄ i w zasadzie wiem jak to zrobić za
pomocą bocznika.
Kłopot w tym, że chcę mierzyć prąd tego samego układu. Więc jeśli zastosuję
bocznik na linii GND, to będę miał napięcie ujemne względem masy. Co więc
zrobić?
Jedyne co mi przychodzi na myśl to rezystor na linii VCC i pomiar napęcia
przed rezystorem względem VCC. Natomiast wszelkie przykłady jakie widzę,
stosują bocznik na linii GND.

Jakieś rady praktyków jak to rozwiązać mile widziane.

Re: pomiar pršdu - bocznik i atmega

Bo na VCC masz te same problemy, a moze nawet wiecej.

Napiecie mozna przesunac rezystorami.

Ale na boczniku napiecie malutkie, to trzeba dorobic wzmacniacz.
Tylko patrzec na zakres napiec wejsciowych.

J.

Re: pomiar pršdu - bocznik i atmega
Było juz na grupie:
ZXCT1009 załatwia przesunięcie poziomu napięcia oraz jego wzmocnienie.

--
pzdr, j.r.

Re: pomiar pršdu - bocznik i atmega

Niby fakt, że można, ale korzystając z VCC nie muszę stosować dodatkowych
dzielników, na których tracę kolejne uA.

No właśnie chcę w praktyce przetestować fakt, że wiele układów ATMEGA
umożliwia nie dość, że pomiar 2 końcówkowy, to jeszcze ma wbudowany
wzmacniacz na którym można ustawiać wzmocnienie programowo (x1, x10, x200).
Tylko tego napięcia ujemnego względem masy muszę się pozbyć. Chyba
poeksperymentuję z bocznikiem na VCC, a jak napotkam na jakieś problemy, to
wtedy zrobię dodatkowy dzielnik na rezystorach i będę męczył bocznik na GND
jak większość schematów pokazuje.

Jeszcze jedno, jaki rezystor sugerujecie, zakładając, że VCC = 5V i maks.
prąd około 500 mA? Z jednej strony wiadomo czym mniejszy spadek napięcia,
tym mniejsze straty, ale też i mniejsza rozdzielczość. Pod ręką mam
rezystory 0,33 ohma, więc chyba od nich rozpocznę. W razie czego, to później
dam 3 równolegle i zejdę do 0,11 ohma.
Zawsze można robić sztuczkę, i przy małych prądach używać mnożnik x200, a
jak się wyjdzie poza skalę to przełączać mnożnik na x10.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega
Przed stabilizatorem rezystor pomiarowy (może dzięki temu być trochę
większy). Dzielnik oidp kilka M do masy po obu stronach bocznika i to od
razu na ADC. Bocznik dałem tak, żeby mieć 1V spadku (czyli 0.5V różnicy
na dzielnikach) przy pełnym obciążeniu 100mA.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Aż kilka mega? Myślałem raczej o czymś w okolicy 50-100K. Nie zbierało ci to
zakłóceń pomiędzy dzielnikiem, a ADC?
W zasadzie mam potencjometry montażowe wieloobrotowe 1M, to może z tym coś
pokombinuję. Pomiar robiłeś w zwykłym trybie (jedno wejście), czy używając
trybu dwukońcówkowego i wewnętrznego wzmacniacza?

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega
Może i zbierało, ale ponieważ całość i tak uśredniałem to nie był to
specjalny problem.

To była atmega8 oidp, więc jedno wejście. Pomiar przed stabilizatorem
pozwalał na dość duży spadek(10 Ohm rezystor), bo ta moc i tak była do
wytracenia jak nie na rezystorze to na stabilizatorze.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

    No w zasadzie fakt, przy stabilizatorach liniowych, to jedna cholera
gdzie to odparuje. Ja mam przetwornicę DC/DC i trochę mi szkoda aż tyle
puszczać w atmosferę, stąd będę robił eksperymenty z mniejszym spadkiem
(0,33 ohma na początek) i wewnętrznym wzmacniaczem na ADC.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Jak priorytetem jest spadek napiecia to moze ACS712 , taka luzna propozycja :)

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Bocznik dziwnie brzmi. Co taki rezystor bocznikuje?

Jeżeli napięcie zasilania jest stabilizowane, to wystarczy mierzyć napięcie
na dzielniku
zasilania. Generalnie wystarczy mierzyć wejściem ADC uC jakieś napięcie
stałe (stabilne - odniesienia). Szeregowy rezystor pomiarowy podłączamy
oczywiście w masie zasilania.
Prąd płynący przez napięcie odniesienia nie będzie uwzględniany. Trzeba go
dodać matematycznie w uC.

--
Desoft

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Czuje się, jakby odpisał mi boot.

Nie ja to tak nazwałem, wpisz w google i zobaczysz ile będziesz miał
wyników.

Co przez to rozumiesz?

Jakieś? Napięcia odniesienia nie da się mierzyć, można mierzyć względem tego
napięcia. Co zresztą wynika z samej definicji napięcia.

    Gdyż? Pytam poważnie. Czym się różni wpięcie rezystora w VCC, zamiast
GND, oprócz kierunku płynącego prądu? Akurat VCC ma tą zaletę (tak mi się
wydaje), że oba napięcia można puścić na dwuwejściowy przetwornik ADC bez
dodatkowych zabaw z przesuwaniem napięcia za pomocą dzielników, które
wprowadzać będą dodatkowe błędy pomiaru. Z drugiej strony w zdecydowanej
większości schematów jest on wpięty w GND.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega
Myślałem że, orientujesz się w temacie i nie rozpisywałem się.

Google to nie wiedza. Ale zostawmy to, to tylko kwestia nazwy.

Potrzebujesz w miarę niskie stabilne napięcie. Najlepiej podłączone do masy.

Dlaczego nie można mierzyć napięcia odniesienia???
Jakiej definicji? Czy nie mogę podłączyć woltomierza do wzorcowego źródła
napięcia?

Gdyż ADC w uC mierzą z reguły? (nie kojarzę żadnego wyjątku) do masy

Akurat VCC ma tą zaletę (tak mi się

Ja zaproponowałem tylko jedno wejście ADC.

bez

Rezystor pomiarowy (szeregowy) będzie miał zawsze (z obu stron) napięcie
wyższe lub najwyzej równe napięciu zasilania uC. Więc musisz przesunąć
napięcia.

Z drugiej strony w zdecydowanej

Widać prościej w GND.

Teraz jeszcze raz to co pisałem wcześniej:

Bierzesz napięcie odniesienia, na początek niech będzie to dioda zenera.
Potrzebujesz niskiego napięcia, więc niech będzie to zwykła dioda.
Podłączasz ją katodą do masy, dajesz rezystor polaryzujący i masz stabilne
napięcie 0,6V . Oczywiście taka dioda nie daje nam dużej stabilności (np.
wpływ temperatury itp), ale chodzi mi o zasadę działania.
uC podłączasz do Vcc i przez rezystor pomiarowy do GND. Kondensator
równolegle do rezystora zapewni poprawne działanie uC.
Jeżeli będziesz teraz mierzył wjeściem ADC napięcie na diodzie (napięcie
odniesienia) to nie będzie ono wynosiło 0,6V tylko będzie pomniejszone o
spadek napięcia na rezystorze szeregowym. uC mierzy napięcie względem swojej
nogi opisanej jako GND.
Przykład: jeżeli przez uC nie płynie prąd to napięcie na rezystorze wynosi
0V i masa uC (jego noga) jest na masie zasilania. Wejście ADC pokaże 0,6V.
Kiedy płynie jakiś prąd napięcie na nodze uC będzie wyższe o spadek napięcia
na rezystorze. Niech będzie to 10mV. ADC mierzy do swojej nogi więc pokaże
0,590V.
Prawo Ohma i Kirchhoffa znasz?
Jak widzisz, właśnie w tym przypadku nie przesuwasz napięcia.

W uC trzeba ustawić wewnętrzne napięcie odniesienia, bo napięcie zasilania
nie jest stałe.
Prąd płynący przez diodę nie jest mierzony. Jest w przybliżeniu stały.

--
Desoft

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Możesz oczywiście, ale wtedy to już nie jest napięcie odniesienia, tylko
napięcie względem masy, czy innego względem którego zmierzysz. No ale ok.

Mogę również wstawić szeregowo chociażby wspomnianą przez Ciebie diodę. Ale
wydaje mi się, że diody przy bardzo małych prądach, to też zbyt stabilnego
tego spadku napięcia na złączu p-n nie mają.

Gdyż? :) Bo może to tylko jakieś zahamowania mentalne są.
Wg mnie napotykamy dokładnie te same problemy, tylko kierunek prądu mamy
inny.
W końcu wszystko jest względne,  kiedyś często masą był punkt o najwyższym
potencjale w układzie i też ludzie żyli.

OK. Nie załapałem, że pojęciem GND posługujesz się dla punktu  przed
rezystorem pomiarowym. Ale muszę przyznać, że koncepcja mi się podoba,
wystarczy mierzyć względem "pływającej" GND, stałe napięcie odniesienia.
Sprytne.

A pomiar dwukońcówkowy i tak bym chciał użyć z uwagi na możliwość użycia
wbudowanego wzmacniacza i większą rozdzielczość. Chociaż i tak w tym wypadku
jeden bit na znak się marnuje.

Takie pytania na tej grupie? :)
Chociaż fakt, że sporo osób te prawa zna,
tylko większość z nich ich nie rozumie. :)

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Mam wrażenie, że za szybko czytasz i umykają Ci ważne informacje z tego, co
Ci ludzie piszą. Cały czas do Ciebie nie dociera, że nie tylko kierunek
prądu, ale też to, że przetworniki A/C mierzą względem GND. Jak mają wejścia
różnicowe (ze wzmacniaczem) to prawdopodobnie (nie jestem pewien) mierzone
napięcia mogą być bliżej GND niż VCC. Jak musisz trochę przesunąć napięcia,
aby je mierzyć, to im mniej przesuwasz tym generalnie mniej błędów
wprowadzasz.

To było w czasach germanu, a nie krzemu. Jak weźmiesz jakiś germanowy
procesor z przetwornik A/C to pewnie też będzie przetwarzał tak jak każdy
względem GND, tylko, że jego GND będzie (+), a VCC będzie (-).
P.G.

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Dokładnie tak. I daltego też jako napięcia odniesienia nie możesz dać diody
(zwykłej) i problematycna będzie dioda zenera.
W profesjonalnym (czytaj przemysłowym) układzie zstosowano stabilizator 5V
laserowo kalibrowany. Zasilanie było wzorcem napięcia. Wystarczy dać
dzielnik i mamy niskie stabilne napięcie. Zwykły stabilizator też powinien
się nadać. Trzeba kalibrować indywidualnie każdy egzemplarz.

Przecież napisałem że będziesz musiał przesuwać napięcie dzielnikiem -
dokładność poleci podzielona przez dzielnik.

Piotr napisał Ci po raz któryś... ADC mierzy do masy.

Sam się przyznałeś _był masą_ a Ty chcesz mierzyć względem zasilania.
Nieważne czy plus czy minus jest masą, ale mierzysz względem masy.

Jesteś pewien, że będzie lepiej?
Podłącz jedno wejście wzmacniacza różnicowego do masy uC drugie do napięcia
odniesienia. Będzie pomiar różnicowy pływająca masa uC - odniesienie.

--
Desoft

Re: pomiar prądu - bocznik i atmega

Ostatnio miałem podobny problem: zasilacz 0-30V / 0-8A z wyświetlaczem
LCD na ATmega8.

Pomiar prądu na boczniku pomiędzy GND a minusem wyjścia, wzmocniony
wzmacniaczem operacyjnym *10 i *20 - przełączany. Bocznik dobierasz do
max prądu i max napięcia pomiarowego (np. 0.25V) dodatkowo z wejściem
potencjometrycznym na A/D do skalowania. Wzmacniacz trzeba zasilić z
dodatkowego napięcia ujemnego, bo nie pociągnie w okolicy zera (GND).

Pomiar napięcia na dzielniku w 2 podzakresach, dodatkowy podzakres
załączałem z kontrolera nasyconym tranzystorem zwierałem równoległy
opornik (potencjometr) dzielnika do masy. Można tak wyskalować
opornik/potencjometr że spadek napięcia na tranzystorze nie wpływa
istotnie na pomiar.

Generalnie na ATmega nie ma dobrego mierzenia. Pomiary mają duży rozrzut
i nieliniowość, są wrażliwe na zakłócenia.
Pomimo uśredniania analogowego kondensatorami (tantal), uśredniania
cyfrowego z 5 pomiarów, stabilizacja źródła odniesienia, ekranów, wyniki
mi "skaczą" po wyświetlaczu.
O ile jesteś jeszcze w fazie projektu, to może zmień kontroler, a
przynajmniej przetwornik?

Site Timeline