Omomierz cyfrowy - zasada działania

Z lichej dokumentacji jaką "zaszczyciły" mnie google wynika, że najczęściej w miernikach cyfrowych pracujących jako omomierz jest wykorzystywany układ "omomierza porównawczego" Znalazłem tylko to co na wikipedii

A reszta wyszukiwań to w większość śmieci i pdf-y z ćwiczeniami, w których tradycyjnie jeden i ten sam bełkot bez kluczowej wiedzy.
Omomierz ze źródłem prądowym i bezpośrednim pomiarze na badanym rezystorze napięcia raczej nie jest stosowany.

Szukam schematu z opisem działania takiego omomierza porównawczego, bo coś kuleje tylko jeden zakres (zakres 20kOhm pokazuje głupoty i powyżej 12 kOhm rezystancji mierzonej - zaczyna zaniżać, aż do tego stopnia, że...33kOhm pokazuje na tym zakresie!!! jako 15kOhm mimo, że teoretycznie jest już poza zakresem) w mierniku i chciałbym to zdiagnozować. Bez zasady działania pomiaru mogę sobie ponaprawiać.... Wynika tylko tyle, że bierze tam udział napięcie referencyjne 1V od woltomierza ICLXXXX. Tylko co dalej?

Reply to
Jędrek

ICL7106/7/9 nie mierza napiecia, tylko porownuja dwa napiecia i wyswietlaja stosunek. Jesli jedno z nich jest wzorcowe [2V lub 0.2V] to w efekcie wyswietlaja napiecie.

Jesli polaczymy dwa rezystory szeregowo i plynie przez nie ten sam prad, spadki napiec na obu podlaczymy do icl710x, i jeden z tych rezystorow bedzie wzorcowy 200/2k/20k/200k/2M ohm, to w efekcie wyswietli sie wynik o omach, z dokladnoscia do paru zer.

Wiecej: biblioteka://Nadachowski,Kulka/przetworniki AC

Jędrek pisze:

Jest stosowany wszędzie tam, gdzie są 4 zaciski, a więc z reguły w miernikach "stołowych".

Reply to
PeJot