mostek gretza - Page 3

Re: mostek gretza

Gra, że tak powiem, śpiewająco.

Re: mostek gretza

W to wierzę. Po prostu chyba nawet nie starałem się zwrócić uwagi. Zobaczę,
może w szafie szlaja mi się coś lampowego, to się przysłucham. Albo wręcz -
zrobię coś lampowego, może zasilanego przeciwsobnie, dla lepszej liniowości?

Re: mostek gretza

Górny limit mocy, to nominalnie 500W, a pod pewnymi warunkami do 1.5 kW,
uleciało mi, czy czasowo, czy kontestowo.

Cewka dopasowująca maszt 1PR. ten co się zawalił, ludzie mówili, że gadała.
Nie byłem, ale potwierdził to mój były kierownik centrali, na której
pracowałem, on był i widział, ja byłem tam w roku 2000 na spisach. Stacja
była w stałej gotowości, w 24h gotowa ruszyć pełną parą. Ale masztu już
niet...

Re: mostek gretza

Co w tym maszcie było do dopasowywania?

Ludzie mówili, że we wsi grać potrafiło wiadro na płocie albo drzwi od
stodoły.

Re: mostek gretza

Maszt do linii dosyłowej.

Ale czy prawdziwie gadali...?

Re: mostek gretza

Cewką?

Ja im wierzę. Pole było po byku fest, różne syfy na styku dwóch metali
maja zdolności prostownicze. A może jakas magnetostrykcja czy inna
cholera -- wtedy to i prostować nie trzeba.

Re: mostek gretza

A to nie to mnie reklamacje. Tak, tam była cewka, domek antenowy, takie tam.

W sytuacji, gdy dana osoba wiejska zwłaszcza potrafi się skarżyć, że "a
panie, sunsiat antene se powiesił i kóry mleko dawać przestały, krowy się
nie niosą, a psy zaczeł dópami mjałczeć", hm... choć antena może być nigdzie
nie podpięta, a nawet nie być anteną, tylko kawałkiem sznurka/żyłki. Orty
celowe.
Nie mówię,że nie. Chodzi mi o to, jak bardzo te wypowiedzi były
podbarwiane...
O, tu mam ilustrację tego, o co mi chodzi:
http://janbrzechwa.w.interia.pl/stobajek/ptasieplotki.html

Re: mostek gretza

Domek antenowy, czy cewkowy?

W to, że pole było wielkie, że tam można było zaświecić żarówkę
z odpoiwdnio rzuconego drutu-anteny, nie wątpi chyba nikt. Że
świetlówka trzymana w ręku może świecić -- chyba też. Sam to
widziałem w ruskim cyrku, z klasą mnie na występ zabrali (tak,
to ten numer opisywany przez niejakiego J. Wojciechowskiego
w "Nowoczesnych zabawkach"). Zresztą w domu też widziałem --
dziecięciem będąc, w szkole podstawowej, zmajstrowałem sobie
transformator Tesli. Mocy było naprawdę dużo. Tu chodzi tylko
o dodatkową demodulację. Ja w to wierzę.

http://www.youtube.com/watch?v=-4Hpo5RZJNg

Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

http://www.youtube.com/watch?vA9%epL5zIVP4

Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

Re: mostek gretza

To co piszesz też. Ale o coś innego idzie z kondensatorami w mostku. I nie dla
redukcji zakłóceń są podłączane ale dla tego czegoś innego.

Re: mostek gretza

Tajne/poufne ?
P.G.

Re: mostek gretza

Jeśli chodzi o Warszawę I, to rzeczywiście niezablokowane diody słychać
w głośniku. Chodzi o to, że sygnał radiostacji indukowany w przewodach
sieciowych na mostku miesza się (mieszacz diodowy) z sygnałem 50 Hz i
zostaje znowu wyemitowany w przestrzeń, więc mamy sygnał radiowy z
przydźwiękiem sieciowym - i radio to odbiera. Kiedyś to sprawdziłem w
praktyce, szukając bezskutecznie przyczyn przydźwięku w zasilaniu, czyli
kondensatorach filtrujących i stabilizatorze.

Tester

Re: mostek gretza
Hello Piotr,

Diodom prostowniczym krzemowym zdarza się mieć jakies dziwne zjawiska
w okolicach przejść przez zero i zdarzaja się bardzo silne oscylacje
na wysokich częstotliwościach - po to te kondensatory.

Re: mostek gretza

Diodom - czy calej reszcie w obecnosci diody, jak w przetwornicach ?

J.

Re: mostek gretza
Hello J.F,

Diodom - coś tam tuneluje.

Re: mostek gretza

Czyli związane z impulsami prądu przez diody, ale nie harmoniczne.

Luźne skojarzenie. Niedawno mi ktoś mówił, że w półprzewodnikach występowały
jakieś zakłócenia (nie pamiętam nazwy) wywołane ich zanieczyszczeniem. Z
problemem sobie poradzono kiedyś tam (nie wiem lata 60-te, czy 70-te) i
wszyscy o tym zapomnieli. Teraz niedawno jego znajoma odkryła te same
zakłócenia w jakichś nowoczesnych elementach (chyba mówił o transoptorach) i
oparła na tym pracę doktorską. Chyba chodzi o to, że te zanieczyszczenia
(czy zaburzenia struktury) zminimalizowane do jakiegoś tam poziomu zaczęły
ponownie być istotne, gdy rozmiary elementów zbliżają się do 0.
P.G.

Re: mostek gretza

Bardzo ładnie widać to na oscyloskopie podłączonym do diody.
Kiedyś dokładałem wzmacniacz 2x80W do radia Elizabeth - oczywiście nowy wielki
transformator i zasilacze.
Na UKF było bez zakłóceń ale na długich i średnich falach strasznie warczało.
Przy gramofonie z magnetyczną wkładką też było nieco słychać.
Wprawdzie używałęm tylko UKF ale ambitnie zawziąłem się by pozbyć się zakłóceń
Zacząłem dobierać kondensatory na prostownikach by stłumić oscylacje na
diodach.
Kombinowałem z różnymi pojemnościami równolegle do diod mostka i do masy, do
plusa i minusa.
Było "śmiesznie" - likwidacja przydźwięku na zakresie LW powodowała pojawienie
się zakłóceń MW i odwrotnie.
Było trochę roboty, by znaleźć optymalną konfigurację kondensatorów i ich
wartości by było cicho na obydwu zakresach i na gramofonowym wejściu.

To samo zjawisko można spotkać w tanich zasilaczach wtyczkowych do przenośnego
sprzętu.
Dołożenie 2-3 kondensatorów przy mostku, których pożałował producent. wyraźnie
zmniejsza przydźwięk.

Re: mostek gretza

4 jednakowe, koniecznie w.cz, pojemności rzędu nanofaradów (różnie).
Zwierają prądy w.cz. prostujące się na diodach, co skutkuje silnym brumem,
gdy w okolicy zapracuje jakieś urządzenie nadawcze, zwłaszcza, gdy masz
radio. Wywołane jest to zmieszaniem się produktów wynikłych z obecności
w.cz. na diodach z sygnałem zewnętrznym. Brumią wtedy także urządzenia nie
będące odbiornikami, choć słabiej niż radia. Także posiadany nadajnik
potrafi wyemitować brum, gdy zostanie zasilony przez niezbocznikowane diody,
mogą też wariować zasilacze stabilizowane (także od odkładania się w.cz.
gdzieś w środku układu zasilacza.
Zbocznikowanie diod odetnie z zasilacza "składową w.cz.", nie zmiesza się
ona z sygnałem zewnętrznym (czy własnego nadajnika) i urządzenia po drugiej
stronie nie zabrumią - nie będzie miało co się zmieszać i nawet w razie
przesunięcia punktu pracy jakiegoś stopnia, skutki z tego wynikłe albo nie
wystąpią, albo będą znacznie mniej dotkliwe.
Sposób nie pomoże, gdy wykona się niedozwolone połączenie zera i ziemi.

Re: mostek gretza

Poza przypadkami z nadajnikiem sporej mocy (mało kto taki ma) nie wierzę w
teorie o mieszaniu się sygnałów w.cz z 50 lub 100Hz na diodach prostownika.
Wystarczy (pisał to RoMan, moje doświadczenia potwierdziły to), że na diodach
powstają oscylacje, o ile pamiętam dziesiątki - setki  kiloherców, z wieloma
harmonicznymi, zmodulowane w 100% częstotliwością sieci.
Dodawanie pojemności równolegle do złącz diod pięknie "stroi" te oscylacje,
okablowanie prostownika i transformatora, pojemność pomiędzy wtórnym a
pierwotnym uzwojeniem trafa to całkiem dobra antena wypromieniowująca to na
zewnątrz a radio na zakresie AM albo wejście czułego wzmacniacza m.cz to
odbiera.
Przy badaniach w ekranowanej kabinie pomiarowej przy tych eksperymentach z
kondensatorami na mostku radio (badany receiver albo bateryjne przenośne) nie
odbierało żadnych stacji a warkot od  oscylacji na złączach diod na zakresach
AM był był taki sam, jak przy testach poza kabiną.

Re: mostek gretza

Mam radio TST-102, czyli Kleopatra. Przy odbiorze jedynki, jak sygnał silny,
mocno brumiało. Wystarczył odbiór z powietrza, bliski nadajnik tylko
zwiększa skalę zjawiska.

chyba odbiornik...

Nie spotkałem się z takowymi oscylacjami (nie neguję, po prostu, to zjawisko
mnie jakoś ominęło... może dlatego, że profilaktycznie, od razu mostek
blokowałem kondziolami?). Natomiast wpływ zewnętrznego w.cz. jak
najbardziej. Zablokowanie mostka w radiu zlikwidowało brum.