Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokładzie (np. 12-16kb)

Szukam mikrokontrolera (może być 8 bitowiec z rodziny 8051
ale niekoniecznie) co miałby sporo pamięci ram na pokładzie...

Potrzebuje conajmniej 12kb, fajnie byłoby 16kb.

Mam w tej chwili na oku klon 8051 firmy Silicon Labs
C8051F045 ale ma on tylko 8kb ram. Chciałbym uniknąć
potrzeby dodawania zewnętrznych kostek RAM a z tego
co widzę SiLabs robi wszystkie proce z max 8kb...

Procesor ma pracować na małej płytce obsługującej
inteligentnego tłumacza protokołów komunikacyjnych
pomiędzy 3 urządzeniami komunikującymi się z 4-tym przez
porty szeregowe, więc posiadanie kilku uartów (może 4?)
na pokładzie też byłoby zaletą, ale na drugim planie...
Prędkość komunikacji na poziomie zaledwie 9600 baud
umożliwi mi łatwe zrobienie uarta softwareowego metodą
"bit-bang".

Acha, zapomniałem dodać, że procek ma być oczywiście tani
i dostępny. Najlepiej z darmowym kompilatorem C/C++ :-))
Koszt procka C8051F045 to jest rząd 7-8 dolarów USD
i mam już z tą rodziną proców doświadczenie, kompilatory.

Patrzę jeszcze na 16-bitowe procki Texas Instruments serii
MSP430. Niektóre mają większą pamięć ram 16kb i 4 uarty.
Na przykład MSP430F5418 - cena jednostkowa podobna
do proca SiLabs a przy 1000 sztuk spada do 5 dolców...
Niestety nie znam tej rodziny proców, nie mam narzędzi itp.

Co możecie doradzić innego? Coś, co nie miałoby wejść/wyjść
analogowych, które podejrzewam mocno podrażają kostkę
w przypadku C8051F045 lub MSP430F5418 z A/C i C/A...

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Powinieneś w tej cenie zmiescić małego ARM7 z wystarczającą ilością RAM.

Ewentualnie jak tego ramu chcesz dużo ale niekoniecznie szybko to byle
co plus:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22100E.pdf

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokład zie (np. 12-16kb)

A co konkretnie masz na myśli? Bo na stronie digikey.com szukam
ARM7 po ustawienie mu 16kb ram dostaję tylko kostki po 10-12 dolców.
Zresztą ARM7 brzmi trochę jak armata do komara - 60MHz ?? :-))

Tak, to zawsze jest Plan B którzy trzymam w tylnej kieszeni...
Ale na razie chciałbym coś, co rozwiąże mi problem bez
dodatkowych kostek ram...

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

AT91SAM7S64. 16kB RAM. Cena około 8 dol. W TME za jedną sztukę w sklepie
który do tanich nie należy. Przypuszaczam ze Philipsowe LPC bedą tańsze,
ale nie mam doświadczeń.

60MHz? To sobie zmniejsz do ilu chcesz. Pracuj nawet na wewnętrznym
zegarze jeśli masz ochotę.

Nie widzę sensu wkładania średniowiecznej technologii '51 na którą nie
ma kompilatorów normalnych języków, składa sie głównie z ograniczeń
kiedy obok leży w tej samej cenie coś znacznie wygodniejszego.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokład zie (np. 12-16kb)

Podoba mi się - widzę że 1.8V core jest popędzane z wewnętrznego regulatora.
Nie wymaga dwu zasilań, byłaby porażka... :-) Wejścia 5V-tolerant -
fajnie...
Szkoda że ma tylko 2 uarty, zawsze lepiej niż 1 ale gorzej niż 4.
No i generator RC nie da się użyć do popędzenia procka i uartów bo 42kHz
max.
Muszę więc dać zewnętrznego kwarca...

Ta płytka ma mieć zero zbędnych elementów :-)

:-)

Co zatem myślisz o serii Texasa, konkretnie MSP430F5419?
Sprzętowo dałby mi ten scalak Texasa wszystko co potrzebuję...
Z tego co czytam nawet 4 uarty mają "autosensing baudrate" - no piknie!
Ciekawi mnie jak to jest zrobione, chyba wezmę datasheeta do poduszki.
A jak się z nim oswoję to może się któryś inny z rodziny przyda przy
budowie jakichś czujników, czy czegoś sterującego, analogowego...
Coraz bardziej mi się ten procek podoba :-)

Tylko co z narzędziami? Jest do tego jakieś przyzwoite IDE? Eclipse?
Kompilator C++? Inne "normalne" języki mi naprawdę nie są potrzebne...

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Jeśli projekt nie jest duży to możesz użyć darmowej wersji CCS od
Texasa. Ja jestem zadowolony z msp-gcc.
Jeśli chodzi o IDE to można łatwo zintegrować msp-gcc z Eclipsowym CDT.
Na sieci są dokładne opisy krok po kroku. Z tego co pamiętam działa bez
większych niespodzianek. Debugowania nie miałem okazji sprawdzić, bo
miałem drobne problemy z komunikacją z mspdebug ze starszej wersji gdb,
ale podobno działa z gdbproxy.

j.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Działa. Niestety jak wiekzośc armów jest upierdliwy przeraźliwie pod
względem ilości połaczeń masy, vcc i vcore, jest tego po kilka sztuk.

Przy 60MHz zrobienie tego softwareowo nie stanowi raczej problemu.

Zero == kwarc, resyztor i dwa kondensatory jako minimum do odpalenia.

Nie używam.

Nie wiem czy pytasz o texasa, ale dla ARM7 jest *bardzo* przyzwoite bo
pozwala na debugowanie w systemie za pomocą gdb. Z ograniczeniem na dwie
pułapki sprzetowe, ale zawsze.

No i bez problemu działa C++ :P

Odp: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na pokła dzie (np. 12-16kb)

CY7C68013A
-16 KBytes of on-chip Code/Data RAM
- 48-MHz, 24-MHz, or 12-MHz CPU operation
- Four clocks per instruction cycle
- Two USARTS
Software: 8051 code runs from:
- Internal RAM, which is downloaded via USB
- Internal RAM, which is loaded from EEPROM
- 3.3V operation with 5V tolerant inputs

Sylwester Łazar
Re: Odp: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na p okładzie (np. 12-16kb)

No ale ten nie ma nawet flasha na pamięć programu.
Widzę że kod ładuje się z USB lub EEPROM...
Poza tym ma w porównaniu do MSP430F5418 tylko
dwa uarty... Jak już mam się przesiadać na proca,
którego nie znam to chyba wolałbym już iść na całość.

Acha, chciałem jeszcze dodać coś, o czym zapomniałem
napisać wcześniej - fajnie byłoby, aby procek miał swój
wewnętrzny oscylator w miarę dokładny do UARTów,
np. 1% co by się nic nie rozjeżdżało nawet bez kwarca.
Proce SiLabs ma taki kompensowany generatorek RC
na pokładzie. Nie wiem co TI ma na myśli pisząc "oscilator
type: internal" bo jeszcze datasheeta nie łyknąłem do niego.

Jak już mam wybrzydzać to też chciałbym obudowę
typu QFP albo SSOP a nie jakieś BGA co by łatwo było
na prototypach polutować to-to ręcznie lutownicą.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Jak 12 kB to stary i zapomniany AT89S8253.
Niestety - jeden UART. Na siłę możesz dorzucić zewnętrzne uarty na
SPI... choć to bez sensu.

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Miłosz, ale te 12k RAM-u dosyć specyficznie wygląda w 8253 ;)))

Przy okazji, gdzie obecny?

Miłego.
Irek.N.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

To prawda... ale tego Pszemol nie zdefiniował ;)
W ogóle papranie się natentychczas w rodzinę '51 uważam za lekki sport
ekstremalny. Ale czemu by nie ;)
Ze 3-4 lata temu musiałem się zmierzyć z własnym projektem który wymagał
rozszerzenia z 8252 na 8253... i tylko dlatego pamiętam ten procek.

Nadal Dundee. Axeon. Przy okazji... zmieniłeś numer... podeślij nowy ;)

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Ależ gdzie tam, od początku ten sam, choć od pół roku inny operator...
może toto :(

Miłego.

Irek.N.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ram u na pokładzie (np. 12-16kb)

Zatem zapróbuję zaponownie ;)

Pozdrowionka Irku.

--
Pozdrawiam Miłosz.

Re: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na po kładzie (np. 12-16kb)

JeC5%9Bli jesteC5%9B gotC3%B3w wyrwaC4%87 siC4%99 poza C5%9Bwiat 8=
051, to PIC24FJ128GA106 wydaje  =

siC4%99 po prostu byC4%87 zaprojektowany dla Ciebie ;-)

http://www.microchip.com/wwwproducts/Devices.aspx?dDocName3D%en532133

Pozdrawiam,
ae
-- =

http://www.ekiert.com/microchip

Re: Mikrokontroler z dużą ilości ą ramu na pokładzie (np. 12-16kb )

się po prostu być zaprojektowany dla Ciebie ;-)

to już lepiej wyrwać się od razu w świat ARM7... ten procek w tej chwili
to ślepa ścieżka ewolucji :)

e.

Odp: Mikrokontroler z dużą ilością ramu na p okładzie (np. 12-16kb)
wydaje
W przeciwieństwie do '51 :-)
S.

Re: Mikrokontroler z dużą ilości ą ramu na pokładzie (np. 12-16kb )

chwili

51 jest legendą :) Muzealnym, ale dość popularnym standardem. Jeśli ktoś
ma świadomość tego co robi, zna 51 i uważa, że 51 wystarczy, to czemu nie.
16-bitowe PIC-e nie są legendą ;) a i z popularnością też sporo gorzej -
jeśli ktoś się do nich nie dotykał, to lepiej, żeby się nie dotykał nadal
:)

e.

Re: Mikrokontroler z dużš iloœciš ramu na pokładzie (np. 12-16kb)

Ale nie wtedy jak sie jeszcze chce duzo pamieci. Ten procek bardzo
wtedy utrudnia.
To juz chyba jakas ATmega lepsza, nawet po uwzglednieniu wad.

J.

Re: Mikrokontroler z dużą ilości ą ramu na pokładzie (np. 12-16kb )
nadal

Wbrew pozorom 8051 wciąż żyje i trzyma się całkiem nieźle.
Wielu producentów ma swoje rodziny klonów tych małych procków.
Tak jak piszesz - to legenda.

Przy okazji tego projektu chciałbym jednak zrobić coś nowego.
Płytka jest na tyle prosta (proc + 4 drivery linii RS232...) że można
łagodnie wejść w nową rodzinę procków i poznać coś nowego.
Czy ARM7? Nie wiem... jakiś wydaje się zbyt duży do tego celu.
Zwłaszcza w kontekście przesiadki z 8-bitowca 8051 :-)))

Site Timeline